آمارهای دولت ژاپن حاکی از کاهش غیرمنتظره تولید ناخالص داخلی و ورود این اقتصاد بزرگ به رکود است.

کاهش غیرمنتظره تولید ناخالص داخلی در ژاپن

به گزارش قدس آنلاین، تولید ناخالص داخلی ژاپن در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۰.۴ درصد کاهش یافته است.

از نقطه نظر اقتصاددانان، این مقدار رشد بسیار کمتر از برآورد میانگین رشد ۱.۴ درصدی است.

براساس آمارهای موجود، تولید ناخالص داخلی ژاپن پس از کاهش ۰.۸ درصدی در ماه های ژوئیه تا سپتامبر (تیر تا شهریور ۱۴۰۲) بهبود یافت اما در سه ماهه چهارم، بار دیگر افت پیدا کرد.

مطابق آمارهای دولتی که روز پنجشنبه منتشر شد، اقتصاد ژاپن پس از انقباض غیرمنتظره از ماه اکتبر تا دسامبر (مهر تا آذر۱۴۰۲)، وارد رکود فنی (دو فصل متوالی رشد منفی در تولید ناخاص داخلی) شده است. این امر متعاقبا سبب تورم بالا شده که در نهایت بر روی تقاضای داخلی و مصرف خصوصی در کشوری که اکنون چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است، تاثیر گذاشته است.

این شبکه خبری آمریکایی اضافه کرد که رشد ضعیف‌تر از حد انتظار تولید ناخالص داخلی ژاپن همزمان با تورم بالا، مصرف داخلی را متاثر ساخته و به دنبال آن سیاست‌های پولی ضعیف‌تر را برای مدتی طولانی‌تر تقویت می کند.

ژاپن پیش از این نیز در پی همه گیری ویروس کرونا با رکود کم سابقه‌ای روبرو شده بود؛ وضعیتی که در پی آن بانک مرکزی این کشور تصمیم به تسهیل سیاست های مالی و پولی گرفت.

در پی آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) نیز به دلیل افزایش بهای انرژی و مواد اولیه، این کشور با رشد چشمگیر نرخ تورم روبرو شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.