رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن اشاره به اینکه مفهوم رشد تولید، صرفا تقاضای بازار داخل نیست، توجه و تقویت جایزه ملی کیفیت را منجر به رشد تولید کیفی و رشد اقتصاد کشور دانست و گفت همین امر باعث رقابت پذیری کالا و خدمات در بازارهای بین‌ المللی می‌شود.

لزوم رقابت‌پذیری کالا و خدمات در بازارهای بین‌ المللی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی اسلام‌پناه - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - در جمع ارزیابان و سرارزیابان جایزه ملی کیفیت ایران گفت: هفدهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران که برای نخستین‌بار مبتنی بر مدل کیفیت جهان اسلام برگزار شد، در سطح ملی و بین‌المللی بازتاب‌های ارزشمندی را به دنبال داشت.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری برای رشد تولید کیفی گفت: این تکلیف فقط به معنای تحریک تقاضا برای مصرف داخلی نیست بلکه به معنای رقابت پذیری برای صادرات است.

وی با بیان اینکه جایزه کیفیت جهان اسلام، فضای رقابتی برای صادرات را ایجاد می‌کند، افزود: بزرگ شدن مقیاس جایزه کیفیت می‌تواند در کیفی بخشی و اطمینان بخشی اثر گذار باشد و به بزرگ شدن مقیاس اقتصاد کشور کمک کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه ارزیابی‌ها محدود به چند تولید داخلی نمی‌شود، گفت: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی خارجی و داخلی آمادگی خود را برای مشارکت در فرایند جایزه اعلام کردند.

اسلام‌پناه با بیان اینکه مفهوم رشد تولید، صرفا تقاضای بازار داخل نیست اظهار کرد: توجه و تقویت جایزه ملی کیفیت منجر به رشد تولید کیفی و بزرگ شدن رشد اقتصاد کشور می شود و این به معنای رقابت پذیری کالا و خدمات در بازارهای بین‌ المللی است.

دبیر شورای‌ عالی استاندارد با بیان اینکه رشد تولید ناخالص ملی با تکیه بر توسعه تجارت جهانی حادث می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال مالی منتهی به بهمن ماه جاری، کشورهای جهان اسلام رشد اقتصادی ۱۹ درصدی را رقم زده اند و بی شک این جایزه می‌تواند به افزایش سهم اقتصادی کشورها به بیش از رقم کنونی کمک کند.

وی با بیان اینکه، بیش از ۸۰ درصد اقتصاد صادراتی کشورمان نیاز به ارزیابی انطباق بین‌المللی دارد، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از ۲۸ سال توانست به نهادهای ارزیابی بین‌المللی بپیوندد و کسب این اعتبار بین‌المللی، گشایشی برای تجارت خارجی خواهد بود.

اسلام‌پناه با اعتقاد بر اینکه در فرایند تجارت دچار سرقت فنی می شویم، تصریح کرد: اگر نهادهای ارزیابی کننده داخلی بتوانند، ارزیابی انطباق را در تجارت انجام دهند دیگر مورد تهاجم و سلطه فنی قرار نمی گیریم.

بنا بر اعلام سازمان استاندارد، وی حضور دبیرکل اسمیک در مراسم دوره هفدهم جایزه ملی کیفیت را نخستین استقبال جامعه جهانی از این طرح ملی دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس همین دستاوردها مدل کیفیت جهان اسلام در نشست‌های تخصصی مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (اسمیک) تصویب و به‌عنوان مدلی برای ارتقای کیفیت در بین ۵۷ کشور اسلامی مطرح شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به نشست اجلاس هیئت‌مدیره فنی اسمیک در عربستان سعودی، اشاره کرد و یادآور شد: در این اجلاس به ابتکار و رویکرد فعال سازمان ملی استاندارد ایران در تدوین مدل کیفیت جهان اسلام به طور ویژه پرداخته شد و قدرت ایران را به رخ همه کشورهای جهان اسلام کشید.

وی ادامه داد: با ارائه گزارش هفدهمین دوره جایزه در مجمع عمومی اسمیک، همه کشورهای عضو پذیرفتند که این جایزه می‌تواند همگرایی خوبی در مقیاس اقتصاد کشورهای جهان اسلام باشد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران باری دیگر با تقدیر از همت و تلاش مجریان، ارزیابان، سرارزیابان و نهادهای عضو در اجرای موفق طرح‌ خاطرنشان کرد: باید با استمرار و حرکت رو به جلو، فکر و تفکر ایرانی را صادر کنیم و باور بین‌المللی را به علم و فناوری ایرانی تغییر دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.