مستند «غیر رسمی» که از سال ۱۳۹۹ اولین قسمت خود را با عنوان «دیدار راویان دفاع مقدس» به کارگردانی سیدعلی صدری‌نیا آغاز کرد، قسمت ششم خود را جمعه گذشته با عنوان «از این طرف که منم» با گذری به موضوع اهتمام رهبر انقلاب به کتاب و کتابخوانی روی آنتن سه سیما برد.

نگاهی به مستند «غیر رسمی ۶» / همراه با رهبری در راهروهای کتاب

به گزارش قدس آنلاین، در مستند «غیر رسمی ۶» قسمتی از سیره عملی رهبر انقلاب دیده می‌شود که برای مردم کمتر دیده شده است؛ قسمت‌های یک تا پنج این مستند مربوط به جلسات پنجشنبه‌ای رهبر انقلاب با گروه‌های مختلف خبرگان جامعه بود و در این قسمت، تصاویر دیده نشده از رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب و خاطراتی از مسئولین و افراد مختلف مرتبط با حوزه کتاب به تصویر کشیده شده است.

قسمت ششم این مستند به روایت نسبت رهبر انقلاب و کتاب پرداخته که روایتی مفصل، پرجزئیات و دارای ماجراهای مختلف است به طوریکه مخاطب احساس می کند همراه با رهبری در راهروهای نمایشگاه کتاب قدم می زند یا در جلسات غیررسمی و صمیمانه ای که با شاعران و نویسندگان دارند، روی زمین نشسته، به حرفهایشان گوش می سپارد و با شوخی هایشان می خندد.

* ناگفته هایی درباره رهبر انقلاب

مجموعه‌ مستند «غیر رسمی» که شامل بخش های کمتر دیده شده از سخنرانی‌ها، دیدارها و بازدیدهای رهبر معظم انقلاب است و کمتر در رسانه‌های رسمی دیده شده است، با نام خود مستند همخوانی دارد؛ دیدارهایی که گاه رنگ انتقاد به خود می‌گیرد و گاه به طنز آمیخته می‌شود.

چهره پدرانه رهبر انقلاب در این مجموعه مستندها کاملاً هویداست و این آثار توانسته است از میان آرشیو دفتر نشر مقام معظم رهبری چهره متفاوتی از رهبر انقلاب ارائه کند که پیش از این کمتر به آن پرداخته شده بود. قسمت ششم مجموعه مستند «غیر رسمی» روایتی از انس رهبر انقلاب با کتاب و اهالی فرهنگ را به مخاطبان نشان می دهد.

نگاهی به مستند «غیر رسمی 6»/ همراه با رهبری در راهروهای کتاب

بخشی از مستند به پخش تصاویری از حضور رهبری در ادوار مختلف نمایشگاه های کتاب می گذرد و بخشی دیگر هم مصاحبه با وزرای ارشاد و مسوولان فرهنگی وقت است از علی لاریجانی و احمد مسجد جامعی گرفته تا غلامعلی حداد عادل، سید عباس صالحی و محمدحسین صفار هرندی.

از میان شاعران و نویسندگانی که در این مستند با آنها گفت و گو شده است می توان به نام هایی چون اسماعیل امینی، ناصر فیض، راضیه تجار، مرتضی سرهنگی و محمدرضا سرشار اشاره کرد.

* قصه دیدار با ایرج افشار

سیّد محمدعلی صدری‌نیا، کارگردان مجموعه مستند غیررسمی درباره جزئیات ساخت قسمت ششم که با محوریت کتاب است، می گوید: برای همه ما و به خصوص آنها که اهل قلم و فرهنگ هستند، علاقه مشترکی وجود دارد و آن علاقه این است که وقتی رهبری در نمایشگاه کتاب قدم می‌زنند، سراغ غرفه‌های مختلف می‌روند و با کتاب‌های مختلف مواجه می‌شوند با ایشان همراه شویم؛ یک همراهی متفاوت فارغ از تصاویر و گزارش‌های خبری که معمولا رسمی و کوتاه هستند.

تلاش کارگردان این بوده که در اثرش، فرصت این همراهی با رهبر انقلاب را برای مخاطبان فراهم آورد؛ اینکه مخاطب ببیند ایشان کجا تأمل می‌کنند، کجا مکث می‌کنند یا درباره فلان کتاب یا فلان ناشر چه می‌گویند و حتی چه توصیه‌ها و دغدغه‌هایی در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند. علاوه بر این مخاطب با ریشه‌های کتاب و کتابخوانی در اندیشه رهبری و علاقه ایشان به کتاب و کتابخوانی هم آشنا می شود.

صدری نیا در بخشی از این مستند به سراغ موضوعاتی همچون ارتباطات رهبری با اهالی فرهنگ (حتی آنها که از نظر فکری، آرای متفاوتی با ایشان داشتند) که معمولا عموم جامعه و حتی خواص هم از آن بی خبر بوده اند رفته است مانند دیدار ایرج افشار با رهبری.

نگاهی به مستند «غیر رسمی 6»/ همراه با رهبری در راهروهای کتاب

* راه کاروان باز است

به گفته کارگردان این مجموعه، تلاش «غیررسمی» در پنج قسمت قبلی بر این بوده که به رهبر معظم انقلاب به صورت غیررسمی‌تر نزدیک شویم اما تفاوت «غیررسمی۶» با دیگر غیررسمی‌ها این است که به حوزه کتاب که یک حوزه شخصی است ورود کردیم.

قسمت ششم این مجموعه به عرصه ای شخصی از شخصیت رهبری نزدیک می شود و تلاش می کند انس رهبری با اهالی نشر و اهالی کتاب و جامع بودن شخصیت ایشان را به تصویر بکشد تا تصویری غیررسمی و جزئی‌تر از رهبر انقلاب را ارائه دهد.

می توان گفت از بخش‌های مهم مستند، نوع ارتباط رهبری با اهالی فرهنگ و عقاید، علایق و سلایق مختلف است، چه آنجا که با ناشران در نمایشگاه کتاب درباره مسائل صنفی شان سخن می گویند و چه آنجا که در دیدارهایشان با نویسندگان و شاعران طیف های فکری مختلف، گپ می زنند.

بخش های پایانی این مستند علاوه بر تماشایی بودن، قابل تامل است چه آنجا که مرتضی سرهنگی می گوید: ادبیات و هنر نه وزیر می خواهد نه وکیل، پدر می خواهد و ایشان پدری می کنند و چه آنجا که رهبری در جواب شاعری درباره غیبت عده ای در بزم سالانه شاعران در بیت می گویند: از این طرف که منم راه کاروان باز است...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.