معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت با ایراد شورای نگهبان، مجلس بخشی از ناترازی بودجه و تکالیف اضافه شده بر این لایحه را برطرف کرده، اما در بخش‌هایی هم بر نظر خود اصرار ورزیده که تکلیف این بخش را مجمع تشخیص مصلحت نظام باید روشن کند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با قدس: بخشی از ناترازی بودجه اصلاح شد

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در خصوص وضعیت ناترازی ۴۰۰ هزارمیلیاردی لایحه بودجه ۱۴۰۳ که با پیشنهاد نمایندگان به لایحه دولت تحمیل شده در شرایطی که رهبری نیز بر ضرورت پرهیز از تحمیل تکالیف مالایطاق بر دولت تأکید کردند، افزود: دولت هم تأکید داشت و دارد بودجه در دولت با کار کارشناسی سنگین تنظیم و هدف‌گذاری شده و نباید دچار ناترازی شده و تکالیف خارج از توان دولت یا منابع غیرواقعی در آن از سوی نمایندگان به آن اضافه شود. 

وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان هم پس از بررسی بودجه به برخی مصوبات و اضافات مجلس به بودجه ایراد گرفت و لایحه را به مجلس برگرداند که در کمیسیون تلفیق اصلاحاتی صورت گرفت و درنهایت چهارشنبه گذشته نمایندگان برخی از این ایرادها را اصلاح کردند. البته در برخی موارد هم بر نظر خود اصرار داشتند که لاجرم به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده خواهد شد.

حسینی افزود: البته مجلس تا بعد از انتخابات بعید است جلسه علنی داشته باشد چون فصل تبلیغات انتخاباتی شروع‌شده و نمایندگان سرگرم رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند؛ بنابراین پس از انتخابات۱۱ اسفند اگر باردیگر شورای نگهبان ایرادی به لایحه گرفته باشد، کمیسیون تلفیق و نمایندگان باید دوباره در صحن آن موارد را بررسی و اعلام نظر کنند. ضمن اینکه ما پس از انتخابات و آغاز جلسات علنی مجلس باید بخش دوم لایحه بودجه را که شامل ردیف‌ها و جداول هزینه‌ها در سقف تعیین‌شده است، به مجلس تقدیم کنیم که ان‌شاءالله تا پایان سال بودجه نهایی شده و از ابتدای فروردین امکان اجرا داشته باشند.

وی درباره اینکه با وجود احتمال ایراد دوباره شورای نگهبان یا مجمع به لایحه، در مهلت دوهفته‌ای انتخابات تا پایان سال امکان نهایی شدن بودجه وجود دارد؟ گفت: زمان کافی وجود دارد؛ به‌ویژه اینکه بخش دوم بودجه یعنی جداول و هزینه‌ها کار زیادی ندارد. البته درگذشته این بخش نیز به شکل دیگری بررسی و در قالب تبصره‌های بودجه به‌صورت یکجا مصوب می‌شد، اما در قالب جدید چون بودجه دومرحله‌ای شده، به‌صورت جداگانه و پس از بررسی متن لایحه به مجلس ارائه می‌شود. 

حسینی تأکید کرد: نکته مثبت این است که چون سقف بودجه تعیین و مصوب شده، نمایندگان بیش از آن نمی‌توانند هزینه‌ای را به بودجه اضافه کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.