یک اقتصاددان: بهترین راه حل برای معضل ناترازی گاز در زمستان برای تداوم تولیدات صنعتی، ذخیره‌سازی صنایع است؛ اگر صنایع به سمت ذخیره سازی گاز نروند دولت تقصیری ندارد. زیرا دولت تضمین کرده گاز را در محل ذخیره سازی و با قیمت کمینه و تخفیفی در اختیار صنایع قرار دهد.

راهکار تداوم تولید در زمستان، ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع/دولت تضمین کرده گاز را با قیمت کمینه و تخفیفی به صنایع بدهد

علی قنبری، اقتصاددان با اشاره به این موضوع که ذخیره سازی گاز روش خوبی برای حل مشکل ناترازی در ماه های سرد سال است در گفت و گو با خبرنگار قدس تصریح کرد: این روش در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و مزیت های فراوانی دارد. با استفاده از ذخیره سازی گاز برای ماه های سرد سال می توانیم از قطع گاز صنایع جلوگیری کنیم، فشار را از دولت برداریم و به عرضه ی گاز به خانوارها به صورت مداوم بپردازیم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران ادامه داد: مشارکت صنایع در ذخیره سازی گاز نیز طرح درستی است که باید اجرایی شود. در همه جای دنیا دولت ها برای 9 الی 10 ماه سال به عرضه ی گاز به صورت تضمینی به صنایع می پردازند و برای زمان اوج مصرف خود صنایع به ذخیره سازی اقدام می کنند.

قنبری در خصوص این موضوع که دولت تضمین کرده است گاز را در محل ذخیره سازی به صنایع تحویل دهد و گاز با قیمت کمینه و تخفیفی در اختیار صنایع قرار می گیرد تا برای ذخیره سازی مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: این ها مشوق های خوبی است که برای صنایع در نظر گرفته شده است. با استفاده از این ظرفیت ها، صنایع می توانند به ذخیره سازی گاز بپردازند و نیاز خود را در زمستان برطرف کنند.

در کشورهای دیگر صنایع وظیفه تأمین گاز  خود را در زمان اوج مصرف برعهده دارند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران ادامه داد: همان طور که در کشورهای دیگر صنایع وظیفه ی تأمین گاز مورد نیاز خود را در زمان اوج مصرف برعهده گرفته اند، صنایع کشور ما نیز باید به این سمت حرکت کنند و مسئولیتی را در این زمینه عهده دار شوند.

این اقتصاددان در خصوص مشوق هایی که برای صنایع در زمینه ی ذخیره سازی گاز در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: با وجود بسترهایی که به وجود آمده، به نظر می رسد که صنایع دلیلی برای عدم سرمایه گذاری در ذخیره سازی گاز ندارند. به ویژه صنایع بزرگ که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند، می توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند و از مزیت هایش بهره مند شوند.

قنبری گفت: بهترین راه حل برای معضل ناترازی گاز مقطعی در زمستان برای تداوم تولیدات صنعتی، ذخیره‌سازی صنایع است؛ اگر صنایع به سمت ذخیره سازی گاز نروند و به فکر تأمین گاز مورد نیازشان در روزهای سرد سال نباشند، دولت تقصیری ندارد. زیرا بسترهای لازم برای این کار تدارک دیده شده است و صنایع می توانند با استفاده از مشوق های در نظر گرفته شده به ذخیره سازی گاز بپردازند.

ذخیره سازی گاز امر مهمی است و نوعی آینده نگری برای روزهای سرد سال است

این اقتصاددان تأکید کرد: به طور کلی، ذخیره سازی گاز امر مهمی است و نوعی آینده نگری برای روزهای سرد سال است. صنایع باید خودشان در این زمینه فعال شوند و با استفاده از مشوق ها و زمینه هایی که دولت تدارک دیده است، به رفع نیازهای خودشان در ماه های سرد سال بپردازند.

اصلی‌ترین بخش اقتصاد کشور که به گاز نیاز دارند و ذخیره سازی برایشان کاملاً اقتصادی و به صرفه است؛ بخش صنایع هستند. با توجه به مشکلات مربوط به عدم تامین پایدار گاز موردنیاز صنایع به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی، ذخیره‌سازی گاز و افزایش تولیدات صنایع برای آن‌ها کاملا به صرفه است و در کشورهای اروپایی نیز بخش بزرگی از مخازن ذخیره‌سازی گاز برای صنایع است.

از طرف دیگر ایران در فصول گرم سال گاز مازاد دارد که می‌تواند آن را به جای صادرات، به سمت ذخیره سازی گاز توسط صنایع در قالب ‌های مختلف از جمله CNG، LPG، LNG و گازطبیعی سوق دهد. در همین راستا، در ابتدای سال جاری، به تمامی صنایع دارای کمبود گازی در فصل زمستان اطلاع داده شد که در صورت سرمایه‌گذاری در زمینه ی ایجاد مخازن ذخیره‌سازی گاز، به میزان تمام ظرفیت مخزن مربوطه، گاز طبیعی یا CNG و LPG، LNG در اختیار آن ها قرار داده خواهد شد.

ذخیره‌سازی گاز مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راهکار برای رفع ناترازی مقطعی در زمان افزایش مصرف گاز توسط بخش‌های خانگی در فصول سرد سال است. استفاده از این رویکرد در کشورهای اروپایی به طور متوسط معادل ۲۵ درصد کل مصرف و در کشورهای مختلف نیز به صورت میانگین حدود ۱۲ درصد است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.