نماینده خراسان رضوی در جمع کارشناسان کارگروه آمایش سرزمینی ورزش گفت: از چند سال پیش طرح آمایش برای رشته‌های ورزشی مدنظر بود که آن زمان ۱۵ رشته از خراسان رضوی برای گنجانده شدن در طرح آمایش معرفی شد. این بار نیز ۱۵ رشته معرفی می‌شوند.

حضور خراسان رضوی با ۱۵ رشته ورزشی در طرح آمایش سرزمینی ورزش

به گزارش قدس خراسان، دوم بهمن جلسه شورای عالی ورزش و تربیت‌بدنی پس از مدت‌ها با حضور رئیس جمهور برگزار شد که در آن به موارد مهمی در حوزه ورزش اشاره و برای تحقق آن‌ها تصمیماتی اتخاذ شد.

یکی از مهم‌ترین موارد پیگیری، اجرای طرح آمایش سرزمینی در ورزش بود؛ طرحی که قرار است بر اساس آن امکانات و ظرفیت‌های ورزشی هر استان، شهر و حتی روستا مورد بررسی قرار بگیرد و خیلی زود برای بهتر شدن شرایط تصمیم‌ها و اقدام‌های لازم از سوی دولت، وزارت کشور، اداره‌های کل ورزش و جوانان استان و شهرستان اجرایی شود.

ضرورت تجمیع و استفاده بهینه از امکانات، ظرفیت‌ها و اماکن ورزشی سازمان‌ها و نهادهای مختلف به منظور افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در بودجه و اعتبارات کشور، یکی از مسائل مهم در نظر گرفته شده در طرح آمایش سرزمینی ورزش است که با استفاده از آن تمام امکانات ورزشی موجود در هر منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفته تا در آینده از همه این ظرفیت‌ها برای ارتقای ورزش در جامعه استفاده شود ضمن اینکه در واگذاری اماکن ورزشی نیز استانداردهایی مورد توجه خواهد بود که طبق آن، این مراکز به گونه‌ای واگذار شوند که بالاترین بهره‌وری را برای مردم داشته باشند. به طور مثال مراکز ورزشی در روستاها و شهرهای کوچک به مدارس واگذار شوند تا بهره‌وری آن‌ها بالاتر برود.

از سوی دیگر طبق طرحی که چند سال پیش با عنوان طرح آمایش سرزمینی مد نظر بود و اجرایی نشد، قرار است در طرح جدید رشته‌های مستعد در هر منطقه شناسایی شده و در آینده از سوی وزارت ورزش و جوان و اداره کل استان‌ها و اداره‌های شهرستان‌ها به این رشته‌های ورزشی بیشتر توجه شود. به عنوان مثال اگر کشتی در خراسان رضوی علاقه‌مندان و استعدادهای بیشتری دارد، در این استان شرایط برای حمایت از این رشته و ورزشکارانش بهتر شود تا زمینه شکوفایی بهتر و بیشتر کشتی‌گیران در این استان بهتر از گذشته باشد.

پیگیری برای اجرایی شدن طرح آمایش سرزمینی ورزش از چند روز پیش آغاز و کار برای شناسایی اماکن و ظرفیت‌های ورزشی در استان‌ها شروع شده است.

ظرفیت ورزشی همه دستگاه‌ها پای کار

نماینده خراسان رضوی در جمع کارشناسان کارگروه آمایش سرزمینی ورزش یا به قول دیگر «برش استانی» درباره اهداف این طرح به قدس گفت: در این طرح دو موضوع مهم مورد نظر و تأکید است که نخستین آن مربوط به شناسایی امکانات و اماکن ورزشی موجود در استان بوده و تمام امکانات ورزشی که در اختیار اداره‌ها و نهادهای مختلف از جمله شهرداری‌ها، آموزش و پرورش، مجموعه‌های کارگری، مجموعه‌های نیروهای مسلح و... است، فهرست‌برداری شده و پس از آن در سامانه‌ای که به همین منظور آماده شده، نقطه‌گذاری می‌شود.

حمایت از رشته‌ها و ورزشکاران مستعد

امیر زارعی ادامه داد: دومین موضوع اینکه استان‌ها باید با توجه به شناخت از رشته‌های ورزشی فعال در آن منطقه که ورزشکاران بیشتر و نامدارتری دارند و با توجه به پیشینه و کارنامه خوبشان آن‌ها را به وزارت ورزش و جوانان معرفی کنند تا دولت و وزارت ورزش و جوانان در راستای حمایت از آن‌ها برای رشد و ارتقابخشی ورزشکاران این رشته‌ها تصمیم‌گیری و اقدام کنند؛ به طور مثال اگر در سبزوار رشته هندبال پیشینه خوبی دارد و از قطب‌های این رشته به حساب می‌آید، در این شهرستان زمینه ارتقای هندبال با حمایت‌ها و برنامه‌هایی که تدوین خواهد شد، فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید تمام کارها در استان و شهرستان‌ها برای تدوین طرح آمایش سرزمینی ورزش تا فروردین آینده به سرانجام برسد، بیان کرد: این طرح تا اواخر اردیبهشت برای تدوین نهایی در اختیار وزارت ورزش و جوانان خواهد بود و پس از آن در خرداد ۱۴۰۳ به هیئت دولت ارائه می‌شود.

 آمایشی‌های خراسان رضوی  

زارعی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه رشته‌هایی در خراسان رضوی برای قرار گرفتن در طرح آمایش سرزمینی مدنظر خواهد بود، اظهار کرد: از چند سال پیش طرح آمایش برای رشته‌های ورزشی مدنظر بود که آن زمان ۱۵ رشته از خراسان رضوی برای گنجانده شدن در طرح آمایش معرفی شد. این بار نیز ۱۵ رشته معرفی می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به هندبال، کشتی، شنا، دوومیدانی، جودو، دوچرخه‌سواری و فوتسال اشاره کرد. هرچند بعید می‌دانم همه این ۱۵ رشته از خراسان رضوی در طرح آمایش قرار بگیرند که انتخاب این رشته‌ها در اختیار وزارت ورزش و جوانان برای معرفی به ریاست جمهوری و هیئت وزیران است؛ اما در مجموع باید گفت طرح آمایش سرزمینی ورزش چنانچه درست و کامل اجرا شود، طرح بسیار خوبی هم برای پیشرفت ورزش و هم برای برقراری عدالت ورزشی در کل کشور خواهد بود.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.