سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به شهادت برنامه ریزی شده ۱۲۷ خبرنگار در حملات رژیم صهیونیستی به غزه، آنرا نشانه هراس این رژیم از آگاه شدن جهان از جنایتهایش دانست و گفت: این اتفاق مصداق جنایت جنگی و نقض حقوق بشر و قابل پیگیری حقوقی در مجامع بین‌المللی است

حج عمره سال جاری هنوز منتفی نیست/ قتل خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی جنایت جنگی و قابل پیگیری حقوقی است

قدس آنلاین: ناصر کنعانی با بیان اینکه تحولات اخیر در غزه نشان داد که ماهیت رژیم صهیونسیتی به چه میزان مبتنی بر جنایت و وحشی‌گری است،تاکید کرد: جامعه جهانی در راستای ایجاد بازدارندگی و توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه مسئولیت جدی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه که نشست خبری هفته‌ای خود را در نمایشگاه مطوبعات و رسانه‌های ایران برگزار کرد با اشاره به ظرفیت‌های سازمان همکاری اسلامی برای ایجاد بازدارندگی فوری جهت توقف جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه گفت: در همین راستا ما خواهان برگزاری دومین نشست فوری وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی  با تمرکز فلسطین شده‌ایم.

وی ادامه داد: در این ارتباط یادداشت رسمی از طریق نمایندگی خود نزد سازمان همکاری اسلامی به دبیرخانه این سازمان ارسال کرده ایم و اعلام آمادگی کرده‌ایم که میزبان این نشست باشیم.

آمادگی ایران برای میزبانی نشست وزرای خارجه سازمان همکاریهای اسلامی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: جنگ غزه نشان داد حقوق بشر آنگونه که کشورهای مدعی با استفاده از امپراطوری رسانه ای خود در دنیا تبلیغ می‌کنند دروغ آشکاری بیش نیست. و فاجعه غزه نقاب از چهره مدعیان دروغی حقوق بشر کنار زد و نشان داد ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی چه میزان وحشی گری در خود نهفته دارد. رژیمی که اکنون به عنوان یک متهم به نسل کشی نزد دیوان بین المللی دادگستری مطرح است و باید پاسخگوی جنایات و نسل کشب خود باشد.

کنعانی افزود: اقدامات آمریکا برای نجات این رژیم ادماه دارد و آمریکا نشان داد در ارتکاب جرایم اسرائیل یک شریک است و اگر حمایت دولت آ»ریکا نباشد اسرائیل حتی یک روز هم توانایی اداره جنگ علیه غزه را ندارد لذا جامعه جهانی نسبت به توقف این جنایات مسئولیت جدی دارد. قطعنامه جدید پیشنهادی دولت الجزایر در شورای امنیت هم مطرح است و متاسفانه پیشاپیش آمریکا مخالفت خودش را با آن اعلام کرده و نشان داده همچنان مایل است با حق وتو مانع انجام وظایف شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین المللی باشد.

وی با اشاره به گذشت چند ماه از دو نشست وزرای خارجه و سران سازمان همکاریهای اسلامیو  تدوام جنایات اسرائبل در غزه، گفت: بر این مبنا وزیر خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با دبیر کل این سازمان خواستار اهتمام جدی اینسازمان همکاریهای اسلامی بری توقف این جنگ شد و  دبیر کل هم وعده بررسی موضوع را داد لذا  بلافاصله ایران درخواست خودش را طی یادداشت رسمی در جدده تسلیم دبیرخانه سازمان کرد و خواستاز برگزاری فوری نشست وزرای خارجه شد و جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی دومین نشست وزرای خارجه سازمان همکاریهای اسلامیه م اعلام امادگی کرده است.

هنوز احتمال اعزام زائران حج عمره وجود دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین  درباره لغو سیستمی حج عمره از سوی سازمان حج و زیارت و اینکه اتفاق مذکور به معنای حل نشدن موانع برگزاری حج عمره در کوتاه مدت است؟ یا تأکید بر اینکه ما موضوع عمره مفرده شهروندان‌مان را به عنوان یکی از موضعات مورد توافق میان ایران و عربستان در کنار مقامات بعثه و سازمان حج و زیارت در گفتگو با مقامات عربستان دنبال می‌کنیم، اظهار داشت:  خوشیختانه توافق مشترک برای انجام عمره مفرده زوار ایرانی امسال وجود داشت و مقدمات کار هم فراهم آمده بود به همین دلیل هم هیئت بعثه و حج و زیارت و هواپیمایی کشوری در مقاطعی به عربستان سفر کردند و مذاکرات و گفتگوهای فنی خوبی هم با همتایان عربستانی داشتند.

وی افزود: و آنچه ما می‌دانیم و مقامات عربستان به ویژه شخص وزیر خارجه پادشاهی عربستان تاکید کرده‌اند موضوع صرفا اختلافی فنی بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران با طرف عربستانی است. متاسفانه مذاکرات در این رابطه به درازا کشیده شده است.

کنعانی با اشاره به اینکه وزارت خارجه چندین با به موضوع ورود کرده و مذاکرات در سطح وزرا صورت گرفته است، گفت: امیوداریم همانطور که وزیر خارجه عربستان وعده دادند در این زمینه ورود و کمک کنند در سریعترین زمان ممکن این مشکل حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: همانطو که مقامات سازمان حج دیروز اعلام کردندتصمیم گرفته شده، به معنای لغو عمره مفرده در سال جاری نیست و امیدواریم در سریعترین زمان ممکن این مشکل حل شود و زمینه اعزام عمره گزاران در سریع‌ترین زمان فراهم شود.

گره زدن اتش بس به مدیریت پسا جنگ در غزه را نمی‌پذیریم

 وی در پاسخ به سوال دیگری درباره فشار برخی کشورهای منطقه بر حماس برای پذیرش آتش بس بدن شرط و موضع ایران در این زمینه هم با بیان اینکه برقراری اتش بس و توقف حملات و جنایات رژیم صهیونیستی امروز یک خواسته جهانی است، گفت: رژیم صهیونیستی به دلیل عدم تحقق اهداف اعلام شده خودش مایل به توقف حملات نیست. نتانیاهو منافع خود را در تداوم جنگ افروزی و بی ثباتی در منطقه جست‌وجو می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا نشان داد تنها کشوری است که در کنار رژیم اسراییل از جنگ افروزی حمایت می‌کند، تصریح کرد: قطعنامه مصوب شورای امنیت که بر ایجاد شرایط لازم بر ارسال کمک‌های انسان دوستانه، تصریح دارد، بدون توقف جنگ میسر نیست و متأسفانه عملاً این بخش از خواسته مصوب شورای امنیت هم محقق نشده است. جمهوری اسلامی ایران بر تلاش‌های دیپلماتیک خودش برای ضرورت پایان دادن فوری به جنایات در غزه تاکید دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: گره زدن موضوع آتش بس به شرایط پسا جنگ و مدیریت غزه در آینده را نمی‌پذیریم . معتقدیم گروه های فلسطینی توانایی لازم برای تصمیمی گیری منطبق بر نظر همه اطراف فلسطینی را دارند لذا  ضرورت دارد جامعه جهانی به مسؤولیت خودش در پایان دادن به جنایات عمل کند.

گروسی از چارچوب فنی نظایفش خارج نشود

کنعانی در خصوص اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس که برنامه هسته ای ایران را غیر شفاف خوانده بود به 19 گزارش بازرسان این نهاد که برنامه هسته ای ایران را بودن انحراف و صلح آمیز عنوان کرده اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مهیم مسیر هب حرکت خود ادامه خواهد داد و اساسا دستیابی به سلاح هسته ای در دکترین نظامی ایران جایگاهی ندارد و فتوای رهبری در این زمینه واضح  وروشن است.

وی تصریح کرد: به دبیر کل آژانس هم توصیه می کنیم از ابراز نظر های سیاسی و خارج از چارچو ب وظایف حرفه ای خودش پرهیز کند و اجازه ندهد آژانس محل طرح مباحث سیاسی شود.

تمطالبه جهانی حریم کالاهای صهیونیستی 

کنعانی در خصوص اعلام لیست کالاهای صهیونیستی، گفت: در شرایط دردناکی که رژیم اسراییل در حال استمرار جنایات خود است، تحریم کالاهای صهیونیستی مطالبه همه آزادی‌خواهان جهان است. اگر شریان‌های حیاتی رژیم اسراییل قطع شود، این رژیم امکان تداوم جنایات خود را نخواهد داشت. تاکید می‌کنم قطعاً ورود کالاهای صهیونیستی به ایران ممنوع است و هیچ کالای صهیونیستی وارد سرزمین ایران نخواهد شد. قانون مصوب مجلس وظایف دستگاه‌ها را در این باره روشن کرده است. وزارت خارجه در این باره به مسؤولیت خود پایبند است. آخرین فهرست به روز شده تسلیم وزارت صمت شده است و این فهرست در اختیار گمرک ایران به عنوان مرجع کنترل کالاهای وارداتی قرار گرفته است، قانون وظایفی را برای وزارت خارجه جهت ارایه فهرست مشخص نکرده است.

وی درباره استمرار ادعاها در خصوص میدان گازی آرش، گفت: ایران در حفاظت از حقوق ملی ایران و ملت اهتمام لازم را دارد. طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی مقامات کشور کویت در خصوص میدان آرش هیچ حقی را برای بیان کننده ایجاد نخواهد کرد. ایران بهترین راهکارها را استمرار مذاکرات تیم‌های حقوقی دو کشور می‌داند.

استاندارهای دوگانه رسانه‌های غربی

وی درباره ادعاهای غرب در خصوص آزادی بیان و مسدود کردن اکانت‌های مجازی ایرانی، گفت: چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است. شما بیش از ما برخورد دوگانه را در رفتارهای کشورهای مدعی آزادی بیان دیدید. ما در بازه زمانی چهار ماه و نیم گذشته میزان حمایت حقیقی آنان در آزادی بیان را دیدیم که چگونه اجازه ندادند مردم کشورها در حمایت از ملت فلسطین در میادین حاضر شوند. اینکه اجازه حمل پرچم‌های فلسطین را ندادند، اینکه افراد زیادی را به جرم طرح مباحث حمایت از ملت فلسطین محروم کردند، اینکه رسانه‌های معتبری که فریاد آزادی بیان آنان گوش فلک را پرکرده، چطور خبرنگار رسمی خودشان را صرفاً به جرم انتشار پیام از حق اشتغال در رسانه محروم کردند؟ آنچه اهمیت دارد این است که جهانیان اینگونه دوگانگی عمل و بیان را نزد مدعیان آزادی بیان ببیند.

به تحکیم ثبات در افغانستان کمک کنیم

کنعانی درباره نشست دوحه، گفت: ایران بر ضرورت کمک همه کشورها از جمله سازمان ملل برای بهبود شرایط افغانستان و تحقق آرزوهای ملت افغانستان و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام افغانستان در روند سیاسی تاکید دارد.

وی ادامه داد: ما هم در قالب دوجانبه و هم سازوکارهای منطقه‌ای و بین المللی همواره در مسیر کمک به این روند مشارکت کردیم و از سازوکارهای چندجانبه استفاده کردیم. حضور ما در نشست دوحه هم در راستای حضور ایران برای جلب مشارکت جامعه جهانی برای ایجاد شرایط بهتر در افغانستان است. ما همواره مواضع خودمان را در این نشست‌ها مطرح می‌کنیم. ما معتقدیم سازمان ملل به کشورهای همسایه و افغانستان کمک کند تا سازوکاری حقیقی شکل بگیرد و شاهد تحکیم ثبات در افغانستان باشیم.

دعوت از مقامات جنایتکار در کنفرانس امنیتی مونیخ!

سخنگوی وزارت خارجه درباره دعوت نشدن وزیر خارجه به کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت: ما قطعاً نگران کنفرانس امنیتی مونیخ و نگران اهدافی هستیم که بنیان گذاران برای آن تعریف کردند. متأسفانه بنیان گذاران بر خلاف اهداف در مسیر غلط حرکت می‌کنند و سازوکار مونیخ را تبدیل به سازوکاری می‌کنند که دیدگاه‌های غیرسازنده خودشان را در آن مطرح کنند.

وی تاکید کرد: محروم کردن برخی کشورها که نقشی در امنیت منطقه دارند و نیز دعوت از مقامات جنایتکاری که سابقه جنایت آنان اکنون در مقابل دیدگان جهان است، نشان می‌دهد برگزار کنندگان در مسیر غلطی هستند. ما نگران این کنفرانس هستیم، اینکه کنفرانس را تبدیلی به تریبونی برای ارایه نظرات غیرمنصفانه علیه کشورهای مستقل کنند. باید در یک رویکرد مسوولانه این نشست را فرصتی قرار می‌دادند تا همه می‌آمدند و دیدگاه خودشان را بیان می‌کردند. کاش به جای دعوت از مقامات رژیم صهیونیستی که مرتکب نسل کشی هستند، از نمایندگان به حق ملت فلسطین دعوت می‌کردند تا دیدگاه خودشان را مطرح کنند.

کنعانی درباره بیانیه ضد ایرانی گروه ۷ در کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت: ما طرح موضوع‌های سیاسی یکجانبه را با اهداف و انگیزه‌های سیاسی تلقی می‌کنیم و این اظهارات را مردود اعلام می‌کنیم. بر خلاف ادعاها، ایران در موضوع هسته‌ای نشان داده، طرف مسؤول است. گزارش‌های آژانس نشان داده که فعالیت‌های ایران کاملاً صلح آمیز است و هیچ خطری متوجه هیچ طرفی نیست. آنانی که فعالیت‌های ایران را به دروغ تهدید فرض می‌کنند، از جمله کشورهایی هستند که دارای زرادخانه هسته‌ای هستند که تهدیدی برای امنیت و صلح بین المللی است. اتفاقاً نشان دادند در به کارگیری این سلاح‌ها ید طولایی دارند و هیچ ابایی ندارند.

وی ادامه داد: مدعیان خود متهمان اساسی هستند. ایران اثبات کرد که ایران طرف مسؤول برای صلح سازی در منطقه است. رویکردهای نظامی کمکی برای تحقق اهداف سیاسی نمی‌کند. ما بارها اعلام کردیم که هیچ پهپادی را به روسیه برای استفاده در جنگ صادر نکردیم. برخلاف ایران مدعیانی از جمله آمریکا از ادامه جنگ در اوکراین بهره می‌برند. آنان که علیه ایران ادعا می‌کنند، اتفاقاً کسانی هستند که علیه ملت اوکراین هم اقدام کردند. ما اتهام‌های وارده در بیانیه گروه هفت را به طور کلی مردود اعلام می‌کنیم.

امنیت و ثبات لبنان برای کل منطقه مهم است

وی در خصوص لبنان و رویکرد گروه‌های مقاومت، گفت: ما بارها اعلام کردیم که آنچه جریان‌های مقاومت انجام می‌دهند، نگاه مسوولانه این گروه‌ها در حمایت از ملت فلسطین است که بیش از چهار ماه در معرض سیاست نسل کشی قرار دارند. آنچه مایه نگرانی است، حمایت آمریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی است. نیروهای مقاومت تحت امر ایران نیستند و ایران نیروهای وکالتی در منطقه ندارد و آنان در چارچوب مصالح دولت‌ها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند. امنیت و ثبات لبنان برای کل منطقه مهم است. لبنان هم در طول سالیان گذشته در معرض تجاوزهای رژیم صهیونیستی قرار داشته است. همه کشورهای منطقه این رژیم را تهدیدی برای تمامیت ارضی خود تلقی می‌کنند. مجدداً تاکید می‌کنم که اقدامات نیروهای مقاومت تحت امر ایران نیست.

کنعانی در خصوص سفر قوه قضاییه به عراق، گفت: رییس دستگاه قضا در چارچوب همکاری‌های خوب دو کشور در حوزه قضایی و بر اساس دعوت به عمل آمده توسط همتای خودشان به عراق سفر کردند. مشورت‌های خوبی داشتند و این بخشی از مسیر همکاری‌های دوجانبه ما با برادرانمان در عراق است. ما موضوعات متعددی را برای همکاری‌های قضایی میان دو کشور داریم. ما موضوع پیگیری اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور شهید سلیمانی را داریم. اقدامات دو کشور یکی از مسایل پیگیری ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس است و این نیازمند مشورت‌ها است.

هیچ اقدام ضد ایرانی بی‌پاسخ نمی‌ماند

وی درباره ترورهای رژیم صهیونیستی، گفت: همانطور که مقامات ذی ربط اعلام کردند، هیچ اقدام ضد ایرانی بی پاسخ نمانده و نخواهند ماند. هر اقدام جنایتکارانه‌ای که رژیم علیه ایران مرتکب شده، پاسخ داده شد و هرگونه اقدامات احتمالی هم بدون پاسخ نخواهد ماند. آنان بارها طعم تلخ سیلی‌های محکم ایران را چشیدند.

وی درباره آخرین پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفت: برجام همچنان در دستورکار ایران است. همانطور که اعلام شده خنثی سازی تحریم‌ها یکی از رویکردهای دستگاه دیپلماسی است، در عین حال رفع تحریم‌های ظالمانه در چارچوب برجام و برگرداندن دیگر اعضا دنبال می‌شود. گفت‌وگوهایی در این زمینه انجام شده و رشته‌های ارتباطی تبادل پیام همچنان برقرار است و این مسیر دیپلماتیک همچنان برقرار است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حقابه ایران از رود هیرمند، گفت: این موضوع به عنوان یک مطالبه جدی ایران و به عنوان حقوق غیرقابل انکار ایران مورد مطالبه دولت و ملت است. ما این مطالبه را در گفت‌وگو با مقامات دولت سرپرستی دنبال خواهیم کرد. معتقدیم افغانستان باید التزام عملی خود را در زمینه تأمین حقابه ملت ایران نشان دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.