دولتمند خالف خواننده معروف تاجیکی که اثر زیبای «شاه پناهم بده» را خلق کرده است شب گذشته و پس از یک دوره مبارزه طولانی با سرطان درگذشت. دولتمند خالف تاجیک و اهل سنت بود اما عشق و ارادتش به امام رضا(ع) او را به خوانندگی برای حضرت رضا(ع) کشاند.

 گفتگو با علی ثابت‌نیا درباره دولتمند خالف و عشق و ارادت او به امام رضا(ع)/ شاه خراسانی‌ام دست مرا رد مکن...

آخرین اجرای خالف در ایران، امسال در سالروز میلاد امام رضا(ع) در سالن فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد اتفاق افتاد . این سفر شد آخرین سفر خالف به ایران که به همت علی ثابت نیا؛ معاون هنری وقت بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از این هنرمند به واسطه خلق  اثر ماندگارش تجلیل شد.

سال گذشته نیز دولتمند در تالار وحدت تهران به اجرای برنامه پرداخت که اجرای  اهنگ ماندگار«پناه» او با استقبال پرشور مخاطبان همراه شد.

درباره دولتمند خالف و شهرتش در تاجیکستان، علاقه اش به ایران و عشق عجیبی که به امام رضا(ع) داشت بارها و بارها شنیده بودم.

علی ثابت نیا؛ رییس سابق مرکز آفرینش های هنری آستان قدس رضوی که در دوره مدیریت او آهنگ شاه پناهم بده تولید شد در گفت و گو با قدس درباره تولید آهنگ پناه می گوید: آشنایی من با آقای دولتمند خالف به دهه ۹۰ برمی گردد  آن زمان و پس از تولید آهنگ «آمدم ای شاه پناهم بده» با صدای استاد کریم خانی، فضایی در آستان قدس رضوی پیش آمد تا آلبوم های مختلف با صدای خوانندگان مطرح تولید شود. آقای طوی جان نیازی که از آهنگسازان معروف کشور هستند پیشنهاد کرد تا با آقای خالف هم آهنگی را تولید کنیم آن زمان یکی از همکاران موسسه آفرینش های هنری مامور شدند که پروژه را مدیریت کنند. ما شعری را  از آقای محمود حبیبی کسبی انتخاب کردیم و تیم به دوشنبه اعزام شد. آن جا آقای دولتمند که خواننده معروفی در تاجیکستان بودند را به استودیو بردند و کار ضبط شد که در ایران تنظیم و پخش شد و آهنگ خیلی مورد اقبال قرار گرفت.

 گفتگو با علی ثابت‌نیا درباره دولتمند خالف و عشق و ارادت او به امام رضا(ع)/ شاه خراسانی‌ام دست مرا رد مکن...

آخرین سفر به ایران و آخرین اجرای زنده

امسال و ایام میلاد باسعادت امام رضا(ع) آخرین سفر دولتمند خالف به ایران اتفاق افتاد و او این بار در شهر امام رضا(ع) برای آخرین بار به اجرای آهنگ «پناه» در سالن فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد پرداخت.

ثابت نیا درباره آخرین حضور دولتمند در ایران می گوید: هر ساله در آیین اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) از تعدادی از افرادی که در باره حضرت رضا(ع) کار فاخری انجام داده‌اند تجلیل می‌شود که من پیشنهاد دادم که آقای دولتمند خالف به واسطه این آهنگ ماندگار که روح و قلب خیلی ها را به امام رضا(ع) متصل کرده است، به عنوان خادم فرهنگی امام رضا(ع) تجلیل شوند .دولتمند پیشنهاد مارا پذیرفت و درحالی که بیمار هم بودند همراه دو فرزندشان و دو نوازنده، مستقیم از دوشنبه به مشهد آمدند و ما تصمیم گرفتیم به واسطه حضور ایشان در ایران برایشان اجرا بگذاریم که دولتمند در کرمان و در حاشیه جشنواره شعر رضوی آهنگ پناه را اجرا کرد.

آخرین اجرای ایشان هم  در سالن فردوسی جهاد دانشگاهی مشهد بود که آهنگ «شاه پناهم بده» را زنده اجرا کردند و خیلی هم مورد استقبال واقع شد البته ایشان کسالت داشتند و من از قبل در جریان بیماری‌شان بودم حتی در مسکو هم جراحی روی سینه ایشان انجام شده بود  و در مشهد هم ما ایشان را پیش پزشک بردیم و سی تی اسکن انجام شد. متاسفانه زیاد وضعیت خوبی نداشتند طوری که قرار بود در اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) ایشان همین آهنگ را اجرا کنند ولی وضعیت جسمی دولتمند اجازه نداد و از ایشان به عنوان خادم فرهنگ رضوی تجلیل شد.

 گفتگو با علی ثابت‌نیا درباره دولتمند خالف و عشق و ارادت او به امام رضا(ع)/ شاه خراسانی‌ام دست مرا رد مکن...........

دولتمند خالف در دل تاریخ زنده می ماند

ثابت نیا ادامه می دهد: پس از سفر مشهد آقای خالف، من هم چنان جویای احوال ایشان بودم که متاسفانه دیشب(یکشنبه شب)  مطلع شدم دولتمند خالف با آن لهجه شیرین دری و با آن کارهای ماندگاری که در دو دهه گذشته از خود بر جای گذاشت و با آن شیفتگی که به ساحت اهل بیت و امام رضا(ع) داشت، درگذشت. اما چه باک که هنرمند با آثارش در دل تاریخ زنده باقی می‌ماند و دولتمند خالف هم همیشه در قلب های ما و همه مردم ایران و  ارادتمندان به اهل بیت جای دارد. او با قطعه ماندگاری که برای امام رضا(ع) خواند و خلق کرد، باعث ارادت خیلی ها به ساحت امام هشتم شد؛ هیچگاه از خاطره ها نمی رود.

من خوشحالم در آخرین سفر دولتمند به مشهد از آریا عظیمی نژاد هم خواستم به مشهد بیاید. ایشان پذیرفت، در استودیو، دولتمند یکی از غزلیات حافظ را  به صورت آواز خواند. امیدوارم روزی این قطعه هم بیرون بیاید و به عنوان یادگار دیگری از دولتمند خالف، مردم از شنیدن آن لذت ببرند.

ساخت مستند

دولتمند خالف  اهل سنت بود اما عشق و ارادتی عمیقی به ساحت امام رضا(ع) داشت و هرگاه به ایران سفر داشت حتما خود را به پابوسی امام رضا(ع) می رساند.

ثابت نیا درباره این ارادت و شیفتگی که از نزدیک شاهد آن بوده می گوید: البته برای من این ارادت ها و عشق ها عجیب نیست چون بارها ارادت مردمان اهل سنت به ساحت اهل بیت و امام رضا(ع) را به چشم دیده‌ام و دولتمند هم یکی از این ارادتمندان بود که به ساحت فرزند پیامبر بسیار عشق می ورزید و امام رضا(ع) را عاشقانه دوست داشت و خیلی خوب است که در آخرین سفرش به ایران که درست چندماه قبل اتفاق افتاد عنوان خادمی امام رضا(ع) را دریافت کرد و این مساله برای او خاطره انگیز بود. او از اینکه توانسته بود حرم مطهر امام رضا(ع) را زیارت کند خیلی مسرور بود. آن زمان از آخرین زیارت او  و حضورش در حرم مطهر فیلم گرفته شد و همه این صحنه ضبط شد که امیدوارم ماحصل کار، ساخت مستندی فاخری از دولتمند خالف باشد.

 گفتگو با علی ثابت‌نیا درباره دولتمند خالف و عشق و ارادت او به امام رضا(ع)/ شاه خراسانی‌ام دست مرا رد مکن...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.