بیست و پنجمین نشست ملی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با محوریت آموزههای تمدنی آن حضرت با همکاری سازمان علمی و فرهنگی و سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در محل تالار کنفرانس کتابخانه مرکزی برگزار شد.
به گزارش آستان نیوز، دکتر سلمان رحیمی؛ مؤلف، محقق و مدرس دانشگاه در این جلسه با محوریت «مفهومشناسی عدالت فرهنگی در سیره رضوی» به ارائه مطلب پرداخت.
وی گفت: دو موضوع توحید و بعثت حضرت رسول(ص) از موضوعاتی است که همیشه در مناظرات امام مطرح بوده و این نشان میدهد آنچه امروز از مناظرات ایشان به عنوان مدارای فرهنگی یاد میشود اصلاً درست نیست.
عدالت فرهنگی در آموزش عموم مردم
رحیمی تصریح کرد: در عدالت فرهنگی بحث تکثرگرایی ذکر شده که بعضی آن را این چنین دریافت کردهاند آنهایی که باور توحیدی دارند و چه اهل کتاب همه در نهایت به یک حقیقت میرسند.
وی سواد و کسب معرفت برای همه انسانها را بعد دیگری از نگاه امام رضا(ع) به عدالت فرهنگی برشمرد و گفت: در این منظر سوادی مد نظر است که بتواند فرد را در فعالیتهای اجتماعی شرکت دهد و صاحب نظر کند.
رحیمی افزود: امام رضا(ع) عدالت فرهنگی را در آموزش عموم مردم دانستهاند، آموزش علومی که سبب کسب معرفت توحیدی شود.
وی ادامه داد: امام رضا(ع) مهمترین دانش را دانش توحیدی میدانستند و این را در عدالت فرهنگی میتوانیم معنا کنیم.
تنوع منابع ادیان در کتابخانه، نماد عدالت فرهنگی
ابوالفضل حسنآبادی؛ محقق، مؤلف و مدیر مرکز مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی که با موضوع مصداقشناسی عدالت فرهنگی در نگهداری میراث رضوی به سخنرانی پرداخت، گفت: وجود منابع خطی منحصر به فرد هزار ساله موجود در کتابخانه رضوی که در نوع خود بینظیر است، ادامه حرکت مناظرات امام رضا(ع) است.
وی افزود: در حوزه نسخ خطی منابعی بینظیر از سایر ادیان داریم که بخشی از تورات و انجیلها که از دیوارههای حرم مطهر رضوی یافت شده مصداقی از حفظ میراث در عدالت فرهنگی است.
حسنآبادی همچنین به منابع ارزشمند از زرتشت، یهود، ارمنی و آشوری در حوزه مطبوعات اشاره کرد و آن را نشانی از یک سیاست کلی در آستان قدس رضوی توصیف کرد که همواره از فرهنگ حمایت کرده است.
وی تصریح کرد: کتابخانه در حوزه میراث فرهنگی در دورههای تاریخی مختلف به صورت ضمنی و به صورت آگاهانه به عنوان مأمنی برای جمعآوری و حفظ منابع بوده که این خود مصداقی بر عدالت فرهنگی در نگهداری از میراث فرهنگی است.
عدالتورزی در حوزه اندیشه جهان اسلام
دکتر محمدهادی زاهدی؛ محقق، مؤلف و مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با نگاهی به تأثیر تمدنی هجرت امام رضا(ع) در توسعه فرهنگ عدالتمحور اسلامی گفت: عدل مفهوم شناخته شدهای است که در اندیشهها و مکاتب مختلف تعریفهای متفاوتی از آن شده است.
وی با بیان اینکه کلیات عدل، مفهوم عدالت و عدلورزی مشابهتهایی دارد اما روش رسیدن به آنها در مکاتب مختلف متفاوت است، به تعریفی از عدل در زبان عربی اشاره کرد و آن را ایجاد تعادل هارمونی میان اجزای یک پیکره در هستی خواند که نتیجه این هارمونی است.
زاهدی با بیان اینکه عدل یک راهبرد عمومی است، به فرمایشی از امام علی(ع) اشاره کرد که میفرمایند: عدل هر چیز را سر جای خودش میگذارد اما جود، چیزی را از جای خود برمیدارد و جای دیگر میگذارد.
وی همچنین به وجود عدالت در حوزه اندیشه اشاره کرد و گفت: اگر اندیشه، هارمونی نداشته باشد عدالت در بیرون و در عینیت تحقق پیدا نمیکند.
زاهدی به بیان نتیجه هجرت امام رضا(ع) پرداخت که نتیجه آن ایجاد عدالتورزی و عدالتمحوری در حوزه اندیشه در جهان اسلام بود.
وی اظهار کرد: زمانی که این هجرت اتفاق افتاد پژواک سخن امام در تمام عالم پیچید و اندیشهورزان دنیا را به ساحت عدل در اندیشه فراخواند.
نظر شما