یک کارشناس اقتصادی گفت: هر چقدر بتوانیم رقابت بیشتری در حوزه خودروسازی ایجاد کنیم، این صنعت بیشتر رشد می کند. شرایط گلخانه ای در درازمدت به خارج شدن صنایع از تعادل بهینه منجر می شود و از آن ها صنایع وابسته و بی کیفیت می سازد.

شرایط گلخانه ای در درازمدت صنایع  را وابسته و تولیدات آنها را بی کیفیت می سازد

کامبیز لعل، کارشناس اقتصادی با اشاره به این موضوع که عوامل مختلفی در بروز ناترازی بنزین موثر هستند، تصریح کرد: در توضیح این مسئله باید شاخص هایی مانند پرمصرف بودن خودروها، پایین بودن قیمت سوخت و قاچاق بنزین را مدنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی در ارتقای صنعت خودروسازی کشور بسیار موثر خواهد بود. هر چقدر بتوانیم رقابت بیشتری در حوزه ی خودروسازی در کشور ایجاد کنیم، این صنعت بیشتر رشد می کند. شرایط گلخانه ای در درازمدت به خارج شدن صنایع از تعادل بهینه منجر می شود و از آن ها صنایع وابسته و بی کیفیت می سازد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: با توجه به سهم بالایی که خودروهای داخلی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور دارند، نیاز است در راستای بهبود کیفیت موتورها گام های اساسی برداریم. یکی از راهکارها، واردات منطقی است تا با ایجاد رقابت به صورت صحیح و در حجم منطقی واردات صورت بگیرد و اصلاح صنعت خودرو کلید بخورد. از طرف دیگر باید بر روی توسعه سوخت های جدید جایگزین بنزین نیز تمرکز کرد

این کارشناس اقتصادی در پایان تأکید کرد: واقعیت این است که صنعت خودروسازی کشور نیاز به اصلاحات فوری دارد و برای حل این مشکل نیاز به سیاست گذاری های دقیق و همه جانبه داریم. سیاست هایی که در عمل گرهی از مشکلات این صنعت باز کند و ضمن جلوگیری از ورشکستگی صنعت خودروسازی کشور به ارتقای آن کمک کند.

واقعیت این است که در حال حاضر به واردکننده ی بنزین تبدیل شده ایم. به نحوی که در لایحه  بودجه ی سال بعد، مبلغی بالغ بر 3 میلیارد دلار را برای هزینه در زمینه ی واردات بنزین پیش بینی کرده ایم. این در حالی است که خودروهای ساخت داخل با تفاوت معناداری نسبت به استاندارد جهانی بنزین مصرف می کنند و بر ناترازی بنزین در کشور دامن زده اند. در نتیجه ی مصرف بی رویه ی بنزین به واردات وابسته شده ایم و این به معنای خروج ارز فراوانی از کشور است.

از شواهد این طور برمی آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودروها اتخاذ نکنیم، در آینده ی نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد. بیم آن می رود که در آینده ی نزدیک زمین گیر شویم و حتی از طریق واردات بنزین و راهکارهایی که الان کارشناسان مطرح کرده اند نیز نتوانیم مشکل را حل کنیم.

به زعم بسیاری از کارشناسان، خودروهای پرمصرف و بی کیفیت داخلی از مهم ترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار می روند. این خودروها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا می برند و بر مشکلات می افزایند، در زمینه ی ایجاد آلایندگی نیز برایمان دردسر ساز شده اند. البته نباید از این موضوع غافل شویم که عوامل مختلفی در بروز ناترازی بنزین در کشور موثر بوده اند. اما کیفیت پایین خودروها و مصرف بالای آن ها سهم قابل توجهی در بروز این مشکل برعهده دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.