نشستی وبیناری با هدف شتاب‌بخشی به تدوین پروتکل اجرایی موافقتنامه ساخت راه‌آهن رشت-‌آستارا برگزار شد،‌ موافقتنامه‌ای که اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ بعد از سخنان رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به امضای وزیران حوزه حمل‌ونقل طرفین رسید.

آیا سند اجرایی راه‌آهن رشت - آستارا به نشست دوجانبه تهران می‌رسد؟

این نشست سه‌شنبه اول اسفندماه ۱۴۰۲ با حضور «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو و «دیمیتری ازبروف» معاون وزیر حمل و نقل روسیه در محل سفارت ایران برگزار شد.
در این نشست وبیناری همچنین «شهریار افندی زاده» مشاور ارشد وزیر راه و شهرسازی در امور حمل‌ونقل و مسئول پیگیری پروژه مذکور، « خیراله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و «کوزمین» مدیر عامل شرکت کاسپین سرویس مجری روسی طرح ساخت راه آهن رشت – آستارا نیز حضور داشتند.

طرفین در این جلسه ضمن اشاره به توافق در خصوص بخش قابل توجهی از مفاد سند پروتکل اجرایی موافقتنامه مذکور، ابراز امیدواری کردند تا این سند تا زمان باقی مانده تا برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نهایی شد و با حضور مقامات دو کشور در تهران به امضا برسد.

جلالی سفیر ایران در مسکو در این نشست تأکید کرد:‌ با توجه به اهتمام و تاکیدات رهبران دو کشور، باید تلاش کرد تا در اسرع وقت، اسناد لازم تهیه و امضا شود تا هر چه سریع‌تر شاهد آغاز اجرای عملیات ساخت راه آهن رشت - آستارا باشیم.
موافقت‌نامه ساخت راه‌آهن رشت – آستارا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی ویدیوکنفرانسی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور در تهران به امضا رسید.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، در بخش ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی تکمیل و عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

پیش از این، ازبروف معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ در دیدار با سفیر ایران در مسکو ابراز امیدواری کرده بود که عملیات ساخت راه‌آهن رشت-آستارا تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی (اوایل دی ۱۴۰۲) آغاز شود.

الکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه نیز چهارم آبان ۱۴۰۲ با اشاره به مذاکرات میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه و محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره تکمیل حلقه مفقوده ریلی کریدور شمال – جنوب گفته بود: اپراتور روسی خط راه آهن رشت - آستارا در ایران، کارهای مقدماتی برای اجرای این پروژه را آغاز کرده است.

پس از آن شایعاتی درباره عقب نشینی روس ها از اجرای این پروژه مطرح شد که برخی مقامات دو کشور این موضوع را رد کردند.

جمعی از مدیران وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه نیز بیستم آذرماه ۱۴۰۲، در نشستی با سفیر ایران و استاندار گیلان، به ارائه نقشه مقدماتی راه‌آهن رشت- آستارا پرداختند و اعلام کردند که روسیه آماده اعزام کارشناسان به ایران برای آغاز مطالعات زمین‌شناسی این خط ریلی است.
ساپتکو مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت حمل و نقل روسیه در آن نشست از اراده جدی این کشور برای اجرای تعهدات خود در ساخت راه‌آهن رشت – آستارا سخن گفته و تصریح کرده بود: اعزام کارشناسان روس به ایران برای انجام مطالعات زمین‌شناسی این خط ریلی در دستور کار است.
معاون اول رئیس شرکت راه‌آهن روسیه نیز در آن نشست با ارائه نقشه مقدماتی خط ریلی رشت – آستارا، تأکید کرد: با توجه به تأکید سران دو کشور بر اجرای سریع‌تر این خط ریلی، حق تعلل در این امر را نداریم.
پاولف در این راستا ابراز امیدواری کرد که زمین‌های مورد نیاز برای ساخت این خط ریلی، هر چه سریعتر تخصیص یابد تا عملیات ساخت آن پس از انجام مطالعات زمین‌شناسی آغاز شود.

معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه که ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ برای شرکت در نخستین نشست نمایندگان کشورهای عضو بریکس در سال ۲۰۲۴ در مسکو سفر کرده بود، در دیدار با برخی مقامات روسیه، موضوع امضای قرارداد اجرایی موافقت نامه ساخت راه آهن رشت – آستارا را پیگیری کرد. مهدی صفری در دیدارهای جداگانه با ایگور لویتین دستیار رئیس‌جمهوری روسیه و دمیتری ازبروف معاون وزیر حمل و نقل این کشور با اشاره به تأکید روسای جمهوری ایران و روسیه بر شتاب بخشی آغاز عملیات اجرایی ساخت این خط ریلی، بر حل و فصل هر چه سریعتر مسائل باقیمانده در راستای امضای قرارداد اجرایی این موافقت‌نامه تأکید کرد.

پیش از این، جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام کرد: هفدهمین کمیسیون دائمی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در روز چهارشنبه نهم اسفندماه ۱۴۰۲ در تهران برگزار می‌شود.
الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه و رئیس طرف روسی کمیسیون همکاری مشترک نیز در سخنانی ابراز امیدوئاری کرده است که نشست آتی این کمیسیون در تهران و مذاکراتش با جواد اوجی وزیر نفت و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک، انرژی دوچندانی به روند همکاری‌های دو کشور ببخشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.