مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از مشارکت این مؤسسه در برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر با عنوان «سرو سیمین 8»، نمایش آثار فاخر مؤسسه در نمایشگاه جشنواره و تقدیر مؤسسه از دو هنرمند در آیین پایانی آن در تهران خبر داد.

مشارکت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی فجر

امیرمهدی حکیمی با اعلام این خبر در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: از یک سو این مؤسسه با معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و همچنین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این وزارتخانه در سال جاری تفاهم‌نامه همکاری مشترک منعقد کرده است.

وی گفت: از سویی دیگر، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به جریان هنر در حرم مطهر رضوی در ذیل پروژه مکتب هنر رضوی و همچنین امتداد هنر در حرم مطهر به سطوح مختلف از جمله هنرمندان به ویژه در حوزه  صنایع‌دستی توجه خاصی دارد.

حکیمی افزود: در واقع یکی از فعالیت‌های مؤسسه در راستای این موضوع است که چگونه هنرمندان صنایع‌دستی می‌توانند با استفاده از مجموعه آرایه‌های موجود در حرم مطهر رضوی و مفاهیم رضوی، آثاری را خلق کنند که با هنر رضوی و مفاهیم مرتبط با آن گره بخورد.

وجود بخش هنر در حرم در جشنواره

وی ادامه داد: همچنین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به حوزه هنر در حرم اهتمام ویژه‌ای دارد، چراکه آنچه در تزئینات و هنرهای بکار رفته در حرم‌های ائمه معصومین(ع) یا در ایران در حرم مطهر حضرت رضا(ع) در مشهد، حرم حضرت معصومه(س) در قم، حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز و همچنین حرم امامزادگان(ع) وجود دارد، به تلاش هنرمندان حوزه صنایع‌دستی مربوط می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با تأکید بر این‌که هنرهای صنایع‌دستی و بومی ایران به شدت با هنرهای موجود در حرم‌های مطهر در هم تنیده است، تصریح کرد: بنابر این اجرای پروژه هنر در حرم‌ها در این وزارتخانه به طور جدی دنبال می‌شود.

وی با اشاره به این‌که عدد 8 نیز همگان را در ایران به یاد حضرت رضا(ع) می‌اندازد، افزود: بدین ترتیب این مؤسسه بر آن شد تا در برگزاری هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر در ذیل تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با این وزارتخانه مشارکت داشته باشد. از این رو امسال بخشی با عنوان «هنر در حرم» به بخش‌های این دوره جشنواره افزوده شد.

نمایش آثار مؤسسه در نمایشگاه جشنواره

حکیمی بیان کرد: همچنین بخشی از آثار تولیدی ویژه مؤسسه که در طی 30 سال گذشته توسط هنرمندان آن در حوزه‌های مختلف مرتبط با هنر صنایع‌دستی همچون نگارگری، سوزن‌دوزی، سفالگری، قلمزنی و... خلق شده بود، در بخش نمایشگاهی این جشنواره در مجموعه فرهنگی برج آزادی تهران در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ادامه داد: آثار فاخر مؤسسه در یکی از بهترین تالارهای نمایشگاه جشنواره سروسیمین 8 که «رضوان» نام گرفته، به نمایش گذاشته شده است. این آثار هنری مورد استقبال گسترده بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز قرار گرفته است. 

تقدیر مؤسسه از دو هنرمند در اختتامیه

دبیر بخش هنر در حرم هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر افزود: این مؤسسه در مراسم اختتامیه این جشنواره که بعدازظهر یکم اسفندماه در برج میلاد برگزار می‌شود نیز مشارکت دارد و به هنرمند خالق یک اثر فاخر در حوزه فلزکاری از میان آثار راه‌یافته به دبیرخانه جشنواره، جایزه ویژه «نشان هنر در حرم» را اهدا خواهد کرد.

حکیمی خاطرنشان کرد: همچنین این مؤسسه در امتداد تحقق مکتب هنر رضوی و ادامه اعطای نشان‌های زرین این مکتب که در جشنواره‌های گوناگون به هنرمندان ویژه که به ترویج فرهنگ و معارف رضوی با زبان هنر پرداخته‌اند اهدا می‌شود، در اختتامیه این جشنواره نیز سومین نشان زرین مکتب هنر رضوی را به محمدناصر آیینه‌چیان به پاس سال‌ها زحمات گسترده وی در خلق آثار بی‌نظیر هنری در حرم مطهر رضوی اهدا می‌کند.

شایان ذکر است، هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر به همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور از 27 بهمن تا یکم اسفند 1402 در تهران در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.