علی اکبر صالحی روز گذشته به این موضع‌گیری و فضاسازی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و گفت که توانایی ایران و تسلطش بر فناوری هسته‌ای کاملاً روشن و واضح بوده و چیزی نیست که آژانس از آن اطلاع نداشته باشد.

گروسی خیلی خوب می‌داند چه توانایی داریم
علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران

چندی پیش رافائل گروسی اظهارات اخیر علی‌اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان را در یک برنامه تلویزیونی درباره اینکه جمهوری اسلامی ایران همه اجزای لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد اما این اجزا سر هم شده نیستند دستاویز هجمه علیه ایران و غیرشفاف خواندن برنامه صلح‌آمیز اتمی کشورمان قرار داد. او سخنان صالحی را صحبت‌های بی‌قاعده درباره سلاح هسته‌ای خوانده و گفته بود، لطفا به من هم اطلاع دهید دقیقا چه چیزهایی در اختیار دارید؟

علی اکبر صالحی هم روز گذشته به این موضع‌گیری و فضاسازی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و گفت که توانایی ایران و تسلطش بر فناوری هسته‌ای کاملاً روشن و واضح بوده و چیزی نیست که آژانس از آن اطلاع نداشته باشد.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان که میهمان غرفه روزنامه قدس در نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های ایران بود در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص این حرکت گروسی گفت: به نظر نمی‌رسد ابهامی وجود داشته باشد، ما پادمان را امضا کرده‌ایم، مقررات پادمانی را پذیرفته‌ایم و طبق تعهداتمان آن‌ها را اجرا می‌کنیم. بازرسان آژانس به صورت منظم و طبق برنامه به ایران می‌آیند و از تأسیسات هسته‌ای ما بازدید و بازرسی می‌کنند. ما متعهدیم هر فعالیتی که در آن مواد هسته‌ای بکار گرفته می‌شود را به آژانس اعلام کنیم و این کار را همواره انجام داده‌ایم و 19 گزارش مدیران کل، این موضوع را تأیید می‌کند.

علی اکبر صالحی افزود: بیشترین بازرسی و بالاترین سطح نظارت آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌شود به شکلی که بازرسان آژانس آنقدر در ایران هستند که به تعبیری می‌توان گفت مقیم هستند و لذا ما هیچ چیزی برای پنهان کردن نداریم.

گروسی دوباره گوش کند

وی تصریح کرد: در پاسخ به سوالی که در یک برنامه تلویزیونی شد هیچ‌گاه نگفتم ما سلاح هسته‌ای می‌سازیم. من کی چنین حرفی زدم؟ من تأکید کردم که ما به همه آستانه‌های فناوری هسته‌ای دسترسی پیدا کرده‌ایم. خوب این آستانه‌ها چیست؟ این آستانه‌ها یعنی چرخه کامل توانایی هسته‌ای. یعنی از اکتشاف و استخراج اورانیوم گرفته تا تبدیل آن به کیک زرد و سپس یواف‌6 و سپس غنی‌سازی با توانمندی داخلی و سانتریفیوژهایی که ساخت دانشمندان خودمان است.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان تأکید کرد: آژانس و آقای گروسی هم همه این‌ها را می‌دانند و چیز پنهان و غیرشفافی نیست. ما وقتی که برای برجام مذاکره می‌کردیم یک سری محدودیت‌ها را در زمینه هسته‌ای پذیرفتیم، آن هم برای اینکه صرفاً آن‌ها مطمئن باشند ما به طرف سلاح هسته‌ای نمی‌رویم.

صالحی یادآور شد: یکی از این محدودیت‌ها این بود که برای 15سال غنی سازی ما در حد 3.67 درصد باشد. حالا اگر ما بیش از این میزان غنی سازی نکردیم به معنای این نبود و نیست که ظرفیت غنی‌سازی بیشتر را نداریم و اگر توانایی غنی‌سازی بیشتر را داریم به معنای انحراف برنامه هسته‌ای ما یا شفاف نبودن آن نیست.

وی افزود: یکی دیگر از موارد محدودیت‌ها این بود که ما تا 15 سال روی فلز اورانیوم تحقیق نکنیم. ما هم این کار را نکردیم اما برای کار کردن روی فلزهای دیگر با خواص و رفتار مشابه اورانیوم محدویتی نداشتیم و در مورد آن‌ها تحقیق کرده بودیم و موفق شدیم (بعد از کنار رفتن محدودیت‌ها) فلز اورانیوم هم تولید کنیم و این موضوع هم با اطلاع آژانس انجام شد. هیچ موضوع پنهان و غیرشفافی در میان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.