روزنامه اسپانیایی «لارازون» با بیان اینکه تسلیحات خوب انصارالله، آنها را به یک تهدید بزرگ تبدیل کرده است، تاکید کرد که استفاده از "زیردریایی‌های کوچک بدون سرنشین" وضعیت تردد در دریای سرخ را پیچیده‌تر می‌کند

شگفتانه انصارالله برای بایدن و شرکاء / شهپادهای یمن معادلات جنگ در دریای سرخ را تغییر می‌دهد

نزدیک چهار ماه پس از اعلام جنگ رسمی انصارالله علیه رژیم صهیونیستی (۹ آبان) و با وجود گذشت بیش از ۴۰ روز از آغاز تهاجم ائتلاف آمریکایی – انگلیسی علیه مراکز و پایگاه های رزمندگان یمنی (۲۲ دی)، در حالی که همه انتظار تحلیل توان و در نتیجه کاهش حملات صنعا به اهداف دشمن بودند نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه «عبدالملک بدرالدین الحوثی» در سخنرانی اخیر خود از دست آورد جدید انصارالله سخن گفت که می تواند معادلات نبرد در دریای سرخ را متحول کند. طبق گفته رهبر انصارالله، نیروهای مسلح یمن «تسلیحات زیردریایی» را به سامانه رزمی خود در حملات به کشتی‌های آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی افزوده اند، موضوعی که دشمن را بیش از پیش نگران خواهد کرد.

شگفتانه انصارالله برای بایدن و شرکا / شهپادهای یمن معادلات جنگ در دریای سرخ را تغییر می‌دهد

ورود شهپادها به صحنه نبرد

نقش کلیدی یمن به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی و به روزرسانی تسلیحات پیشرفته راهبردی در جبهه رویارویی امریکایی-صهیونیستی هر روز شرایط جدیدی را به وجود می آورد. اعلام ورود این تسلیحات جدید به لیست جنگ افزارهای رزمندگان یمنی هم در حالی است که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا یکشنبه هفته گذشته از شناسایی یک شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از دور) یمن خبر داده بود. «سنتکام» در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود که جنبش انصارالله برای نخستین بار از شروع حمله‌ها بر کشتی‌های تجاری مرتبط با رژیم صهیونسیتی در دریای سرخ، از زیردریایی بدون سرنشین استفاده کرده‌ است.

با این حال عبدالملک الحوثی در سخنرانی روز جمعه خود رسما از دست آورد جدید نظامی یمن رونمایی کرد. رهبر انصارالله همزمان در پیامی تهدیدآمیز تاکید کرد که عملیات در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن ادامه داشته و بر شدت آن افزوده خواهد شد. او در توضیح دست آوردهای گذشته انصارالله افزود: شمار کشتی‌های هدف قرار گرفته تا کنون به ۴۸ مورد رسیده است. عملیات موشکی و پهپادی ما نیز علیه اهداف دشمن به ۱۸۳ مورد رسیده و همچنین کاربرد فعال موشک‌ها، پهپادها و قایق‌های نظامی افزایش یافته است.

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه دست به مجموعه عملیات هایی ضد صهیونیستی در دریای سرخ زده است. در آخرین مورد سرتیپ یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که آنها در سه عملیات ویژه روز پنج شنبه گذشته یک ناوشکن آمریکایی، یک کشتی انگلیسی با نام اسلاندر و مواضع رژیم صهیونیستی را در بندر ام الرشراش در جنوب سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داده‌اند.

طبق گفته رهبر انصارالله نیروهای یمنی ۱۳ عملیات استثنایی در روزهای اخیر انجام دادند که بارزترین آنها غرق کردن کشتی انگلیسی با نام «روبیمار» و سرنگونی پهپاد پیشرفته  MQ۹آمریکا در هفته گذشته بود. در سوی مقابل حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس به یمن و بمباران موشکی از دریا تا کنون به ۲۷۸ مورد رسید و با وجود این، آنها نتوانسته‌اند توانمندی‌های یمن را از بین ببرند و تأثیر آن را محدود کنند.

معادلات تغییر می کند

اما رونمایی انصارالله از سلاح جدید آن هم در اوج حملات ائتلاف آمریکایی علیه یمن تعجب محافل غربی را به دنبال داشته است. در این مسیر روزنامه اسپانیایی «لارازون» روز گذشته با بیان اینکه تسلیحات خوب انصارالله آنها را به یک تهدید بزرگ تبدیل کرده است، تاکید کرد که استفاده از "زیردریایی‌های کوچک بدون سرنشین" وضعیت تردد در دریای سرخ را پیچیده‌تر می‌کند. این روزنامه توضیح داد که شهپادها علاوه بر اینکه می‌توانند مواد منفجره حمل کنند، قادرند به سرعت بالا دست پیدا کنند و از آسیب جدی به کشتی‌های تجاری اطمینان حاصل کنند. نویسنده توضیح داد که این زیردریایی‌های کوچک سیستم‌های روباتیکی هستند که بدون نیاز به دخالت مستقیم انسان، در زیر آب کار می‌کنند و کاربردهای مختلفی از تحقیقات علمی گرفته تا انجام مأموریت‌های نظامی و امنیتی دارند. از جمله ویژگی‌های متمایز آن می‌توان به استقلال، قدرت و قابلیت‌های ناوبری اشاره کرد، زیرا می‌تواند به سنسورهای پیشرفته، سونار، GPS و سیستم‌های ناوبری مجهز شود.

سلاحی قدرتمند و موثر

منابع غربی مدعی شده اند که شهپادهای سطحی و زیر سطحی شرایط جدیدی برای آمریکا و متحدانش در دریای سرخ و منطقه تحت نفوذ یمن ایجاد خواهند کرد. این گزارش‌ها در عین حال اشاره به توان شهپادها دارند. بطور نمونه پایگاه اینترنتی تلگراف انگلیس مدعی شد: در حالی که این نخستین بار است که حوثی ها از یک زیردریایی بدون سرنشین استفاده می کنند، این فناوری توسط حامیان اصلی آنها، ایران توسعه یافته است. در بخش‌های دیگری از این گزارش آمده است: این شهپادها شبیه به اژدر هستند اما کندتر حرکت می کنند و برد بیشتری دارند.

نیویورک‌تایمز آمریکا هم درباره استفاده از شهپادها گزارش داد: پهپادهای دریایی در حال تبدیل شدن به یک سلاح قدرتمند و موثر هستند. اوکراین از شناورهای بدون سرنشین دریایی برای اقدامات ویرانگر علیه ناوگان روسیه در دریای سیاه استفاده کرده است. میک مالروی، یکی از مقامات پیشین پنتاگون و افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در گفت و گو با این رسانه تاکید می کند که استفاده حوثی‌ها از زیردریایی بدون سرنشین قابل توجه است. او گفت: به نظر می‌رسد حوثی‌ها در حال تعدیل استراتژی خود هستند. شناسایی شناورهای سطحی و زیرسطحی بدون سرنشین احتمالاً از پهپادها و موشک‌های ضد کشتی برای انهدام دشوارتر است. اگر همه این سیستم‌های تسلیحاتی علیه یک هدف مورد استفاده قرار می‌گرفت، می‌تواند دفاع کشتی را تحت تأثیر قرار دهد. جالب اینکه حوثی‌ها علاوه بر پهپاد زیر آب، اخیرا از یک قایق کنترل از راه دور نیز استفاده کردند.

رونمایی انصارااله از سلاح زیر دریایی در حالی است که چندی پیش در تنگه باب المندب، کماندوهای دریایی نیروی دریایی یمن یکی از پیشرفته‌ترین زیردریایی بدون سرنشین ساخت آمریکا با نام «ریموس۶۰۰» را که توسط نیروی دریایی این کشور به عنوان زیردریایی بدون سرنشین انتحاری، شناسایی و مین یاب استفاده می‌شود، دست‌نخورده، توقیف کردند. برخی رسانه های غربی در این باره نوشتند: ایران بارها ثابت کرده که در توسعه سیستم‌های تسلیحاتی و نظامی بر اساس تجهیزات غربی توقیف شده، مهارت بالایی دارد و دور از تصور نیست که با انتقال این زیردریایی به ایران، با مهندسی معکوس شاهد پیشرفت و توسعه این فناوری باشیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.