مجلس یازدهم در حوزه قانون‌گذاری و ریل گذاری زیرساخت‌های اقتصادی و معیشتی مردم تقریباً موفق عمل کرد اما در حوزه نظارت خوش ندرخشید.این ارزیابی سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس یازدهم از عملکرد این قوه در دوره‌ای است که رو به پایان است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با قدس: مجلس یازدهم در قانون‌گذاری خوب بود، در نظارت نه

به گزارش قدس آنلاین، وی که میهمان غرفه روزنامه قدس در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های ایران بود در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص فضای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، گفت:  همان‌طور که در بیان رهبر معظم انقلاب هم مورد تأکید قرار گرفت، چهار معیار مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت در برگزاری انتخابات مهم است.آنچه بیش از همه در میان این چهار معیار و مسئله اهمیت دارد، مشارکت است و باید فضا را به شکلی رقم زد که مردم بتوانند و ترغیب شوند که هم از باب حق و هم از باب تکلیف در انتخابات شرکت کنند. همان‌طور که رهبری هم اشاره کردند، همه کسانی که تریبون دارند و صدایشان  به مردم می‌رسد باید این را به جامعه منتقل کنند که مسیر تحول از مجلس شورای اسلامی می‌گذرد.  

سیدنظام‌الدین موسوی گفت: همه می‌دانیم مردم گلایه‌هایی دارند، اعتراض‌ها و انتقادهایی هست، کمبودها و ناکارآمدی‌هایی وجود دارد، اما حل و چاره‌سازی همه این‌ها مسیرش  انتخابات است و اینکه نمایندگانی به مجلس بروند که قادر باشند مسیر تحول را روشن و ریل گذاری کنند و زیرساخت‌های حقوقی و قانونی را برای آن محیا کنند. بنابراین جریان‌های سیاسی، احزاب و گروه‌ها و تشکل‌ها و همه کسانی که تریبون دارند و حرفشان برای مردم مرجع است، باید این‌را  تبیین و توضیح دهند.   اینکه عده‌ای تنها بر مشکلات تأکید کنند چه دردی را درمان می‌کند؟ نباید غبار ناامیدی را بر کشور حاکم کنیم و میان مردم یأس بپراکنیم. ضمن طرح مشکلات باید راهکار ارائه شود و کسانی که می‌توانند بر مشکلات غلبه کنند، به مردم معرفی شوند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس دوازدهم در ارزیابی عملکرد این مجلس گفت: من مجلس یازدهم را در حوزه قانون‌گذاری تقریباً موفق می‌دانم. زیرساخت‌ها و قوانین و مصوبات خوبی به‌ویژه در حوزه معیشت مردم در این مجلس تدوین و تصویب شد؛ مثل قانون جهش تولید مسکن، جهش تولید دانش بنیان، مصوبات مربوط به تسهیل کسب و کارها، مباحث مالیاتی، تعیین تکلیف قانون بانک مرکزی یا صدور مجوز واردات خودرو همه، کارهای خوب و بزرگی بود که مجلس یازدهم انجام داد. اما در حوزه نظارت آن‌طور که باید و شاید ما خوش ندرخشیدیم. می‌توانستیم قوی‌تر برخورد بکنیم و با مدل‌های نظارتی موجود در مجلس بدون هیاهو و منازعه، امر نظارت را به نحوی پیش ببریم  که از مشکلات کشور گره گشایی شود، اما نشد. 

وی درپاسخ به این پرسش که آیا این مسئله به دلیل همسویی و یک‌دستی دولت و مجلس رخ داد، تأکید کرد: نه! لزوماً به دلیل همسویی دولت و مجلس نبود. دلیلش این است که سال اول مجلس فعلی مصادف بود با سال آخر دولت روحانی، ولی چون این مجلس درگیر مسائل مهمی در بخش قانون‌گذاری بود و کلی لوایح و طرح‌های برزمین مانده در دستور کار مجلس قرار گرفت، نتوانست به امر نظارت بپردازد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل من معتقدم مردم اولاً باید حتماً در انتخابات پیش رو مشارکت و تلاش کنند این ضعف برطرف شود و بدانند جدای از اینکه به چه کسی رأی دهند، مشارکت در انتخابات موجب ارتقای جایگاه کشور در نظام بین‌الملل می‌شود و قدرت چانه زنی نظام را در مسائل بالا می‌برد، دوم اینکه حتماً در انتخاب خود دقت کنند که افراد اصلح را برگزینند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.