۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
کد خبر: 967316

نقش زنان در پیشرانی انتخابات

فاطمه حداد، دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی

آنچه از اصول و مبانی اعتقادات اسلامی فهم می‌شود؛ این است که اسلام، برای زنان جایگاهی والاتر و بالاتر از نگاه کنونی بشری متصور شده است.

آن جایگاه؛ انسان‌سازی است و وجود این اعتقاد و این نگاه در بیانات امامین انقلاب اسلامی چه معمار کبیر حضرت امام رحمةالله و چه رهبر معظم انقلاب به وفور به چشم می خورد. زنان در دوره های حساس تاریخی-اگر نگوییم تأثیرگذارترین-  اما برای اسلام و اعتلای آن جزو مؤثرترین‌ها بوده‌اند و در برهه‌های تاریخی این ملت نیز نقش پیش‌برنده و مؤثر داشته‌اند؛ چه در شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در کنار و دوشادوش مردان مبارز زنان مبارزی چون مرضیه حدیدچی دباغ و بانو طاهره سجادی را می‌بینیم که باوجود تحمل شکنجه‌های پرشمار، باز از راه و هدف خود چشم‌ نمی‌پوشیدند.

در برهه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و نهال نوپای انقلاب اسلامی نیز این زنان بودند که خوش درخشیدند و نام جاودان خویش را بر تارک پرفروغ این مرز و بوم هک کردند؛ زنانی همچون شهیده نسرین افصل، بانو حیدرپور، شهیده ناهید فاتحی کرجو و بسیاری دیگر از شیرزنان این مرز و بوم.  

رهبر معظم انقلاب بر این مهم تأکید دارند که زن مسلمان ایرانی دارای هویت والایی است و بر این اساس می‌تواند پشتیبان و پیشران جامعه در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی باشد؛ چرا که مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نقش در خانواده برعهده او است. زن ایرانی در مسیر پیشرفت توانست علم و تقوا را در هم آمیزد و سرآمد سرعت بخشی نظام در عرصه‌های مختلف شود. از جمله ارکان اساسی جمهوری اسلامی ایران در سیاست‌گذاری و سیاست‌سازی از ابتدای انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد نظارت و قانون‌گذاری است که در نگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران در رأس امور قرار دارد؛ بنابراین می‌توان گفت حضور حداکثری در انتخابات‌ مجلس و همچنین انتخاب انسان‌های وارسته می‌تواند گامی بلند در مسیر پیشرفت ایران اسلامی باشد؛ پس لازم است که برای این دو مهم کوشید .
۱-حضور حداکثری: مجلس پیش‌برنده نظام است و مشارکت بالا، حمایت جدی برای پیگیری مجدانه اهداف را میسر می‌کند.
۲- انتخاب انسان‌های وارسته؛ چراکه قداست و تأثیرگذاری یک مجموعه به حضور افراد آن است و یک مجموعه بدون حضور افرادی متقی، مردمی، کارآمد و دلسوز، بصیر و حافظ منافع ملی، صادق و اهل خدمت به مردم نمی‌تواند منشأ اثر و خیر باشد.
چنانچه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «آنچه که برای مردم در این انتخابات و همه گزینش‌های ملی و انتخابات مهم است، این است که سطح کارآمدی نظام روزبه‌روز ارتقا پیدا کند، این اساس مسئله است» و این مهم باید بر اساس چهار خصوصیت شکل گیرد: ۱- مشارکت قوی ۲- رقابت واقعی ۳- سلامت ۴-امنیت بانوان.

بر مبنای بیانات امام خامنه‌ای بانوان در هر دو عرصه می‌توانند نقش ایفا کنند و مؤثر باشند؛ هم در حضور حداکثری و مشارکت پایدار و هم در انتخاب انسان‌های وارسته .

بانوان با القای فکر و اندیشه‌ صحیح خود می‌توانند عزم اعضای خانواده خود را برای حضور پررنگ در روز انتخابات جزم کنند و این می‌تواند مهم‌ترین نقش او باشد؛ یعنی تهییج و ترغیب همسر و فرزندان و همکاران و دانشجویان به فعال بودن در انتخابات؛ که این نقش در امتداد نقش آفرینی آنان در سالیان جنگ و مبارزه است. از سوی دیگر با توجه به آنکه زنان در برخی مسائل از جمله شناخت اشخاص و راهبردها و جریان‌ها، دقیق‌تر و ظریف‌تر از مردها به صحنه نگاه می‌کنند؛ بنابراین می‌توانند در شناخت نامزدهای اصلح انتخاباتی موشکافانه‌تر ورود کنند و با ورود جدی، آرمان‌های خود را مطالبه کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.