بهترین زمان صبحانه خوردن، تا ۲ ساعت بعد از بیدار شدن شناخته شده است. اگر به صورت منظم و در زمان پیشنهادی مصرف شود فواید بسیاری را دربرمی‌گیرد که به افزایش کیفیت روز کمک می‌کند.

افرادی که عادت به صبحانه خوردن دارند، معمولا رژیم‌های غذایی سالم‌تری دارند و نسبت به کسانی که این عادت را ندارند، مواد مغذی بیشتری مصرف می‌کنند. صبحانه نسبت به هر وعده غذایی دیگری تاثیر مشخصی روی افراد دارد چرا که در فاصله زمانی شب تا صبح بدن از مواد مغذی محروم است و هنگامی که تا ۲ ساعت پس از بیدار شدن این مواد به سلول‌ها می‌رسند، متابولیسم بدن تنظیم می‌شود.

محافظت از قلب

براساس مطالعات اخیر، افرادی که صبحانه می‌خورند کمتر از کسانی که در وعده‌های روزانه‌شان صبحانه ندارند، در معرض ابتلا به مشکلات قلبی قرار می‌گیرند. افرادی که صبحانه را از وعده‌های خود حذف کرده‌اند دچار اضافه وزن، دیابت، کلسترول و فشار خون بالا خواهند شد. با اینکه از نظر علمی دلیل آن نامشخص است اما می‌توان مسبب این اتفاق را پرخوری افراد در وعده‌های دیگر به غیر صبحانه دانست.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

مصرف به هنگام صبحانه می‌تواند از نوسانات گلوکز خون جلوگیری کند که این امر از فرد دربرابر ابتلا به دیابت محافظت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که افراد کمتر از ۶۵ سال که حتی یک روز در هفته صبحانه را کنار می‌گذارند، ۲۸ درصد بیشتر از کسانی که به صورت منظم این وعده را مصرف می‌کنند در معرض دیابت قرار می‌گیرند.

انرژی زا

بر اساس مطالعه‌ای در مجله آمریکایی، افرادی که صبحانه را جدی می‌گیرند نسبت به کسانی آن را حذف کرده‌اند، انرژی و فعالیت بدنی بیشتری داشته‌اند.

تقویت کننده حافظه

صبحانه می‌تواند حافظه، تمرکز، سرعت پردازش اطلاعات، استدلال، خلاقیت، یادگیری و استعدادهای گفتاری افراد را در هر سنی بهبود ببخشد. دانشمندان طی تحقیقاتی دلیل این تقویت را تعدیل شدن سطح گلوکز می‌دانند.

تنظیم وزن

با اینکه صبحانه خوردن با اضافه وزن رابطه عکس دارد اما مطابق تحقیقات، صبحانه خوردن به تنظیم سیستم داخلی بدن کمک می‌کند و وزن فرد را به تعادل می‌رساند.

مقابله با ریزش مو

صبحانه مواد ریزمغذی را تامین کرده و موجب کاهش استرس می‌شود. نادیده گرفتن این وعده روزانه باعث وارد شدن فولیکول‌ها به حالت استراحت می‌شود و احتمال ریزش مو را افزایش می‌دهد. خوردن مواد مغذی پس از بیدار شدن از خواب شبانه می‌تواند میزان جذب آن‌ها را تا مقدار قابل توجهی افزایش دهد و به رشد سالم مو کمک کند.

جلوگیری از سردرد

حذف کردن صبحانه می‌تواند منجر به سردردهای میگرنی به دلیل قند خون پایین شود. در مطالعات اثبات شده است که روزه گرفتن و گشنگی طولانی مدت برای افراد مستعد منجر به میگرن خواهد شد.

به گفته کارشناسان، صبحانه می‌تواند وعده غذایی ایده‌آلی برای فیبر باشد که بسیاری از افراد آن را در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند. مصرف وعده صبحانه یکی از روش‌هایی است که می‌تواند کمبود فیبر بدن را جبران کند.

بهبود خلق و خو

پس از بیدار شدن از خواب شبانه، مصرف گلوکز عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و در پی آن خلق و خوی افراد بهبود پیدا می‌کند.

منبع: مدیسن نت

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.