سامانه سمیع مربوط به وزارت کشور عوارض خودرویی را در زمان تعویض پلاک برای یک سال کامل محاسبه می‌کند، حتی اگر خودرو تولید آخرین ماه آن سال باشد.

پرداخت عوارض پیش از تولید!

به گزارش قدس خراسان، کلانشهر مشهد به‌ عنوان پایتخت فرهنگی کشور، هر ساله پذیرای زائران بسیاری از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از ایران است. همین امر موجب تردد بیش از پیش خودروهای شخصی، تاکسی و… در سطح شهر شده ‌است. 

از آنجایی که مدیریت و بهسازی شهر، خیابان‌ها، معابر و... به‌ خصوص در شهرهای پر جمعیتی مانند؛ تهران، مشهد، اصفهان و… هزینه‌های سنگینی را بر دوش شهر قرار داده ‌است، طبق قانون، شهرداری می‌تواند برای تأمین بخشی از مخارج خود مالیاتی با عنوان «عوارض شهرداری خودرو» را از دارندگان خودرو در جای جای کشور دریافت کند. 

به این ترتیب تمام افرادی که خودرویی تحت تملک خود دارند، باید هر سال برای پرداخت عوارض آن اقدام کنند.

مالکان خودرو در سال ممکن است عوارض گوناگونی مانند؛ عوارض آزادراهی و طرح ترافیک را بپردازند. البته پرداخت این نوع عوارض برای صاحبان همه خودروها الزامی نیست و تنها رانندگانی ملزم به پرداخت این نوع مالیات‌ها هستند که در آزادراه‌های کشور تردد داشته و یا وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند؛ اما در این میان پرداخت عوارض شهرداری خودرو برای همه مالکان الزامی و اجباری است؛ چرا که این نوع عوارض در واقع بهایی است که دارندگان خودرو بابت استفاده از خدمات و امکانات شهری می‌پردازند. 

تا اینجای ماجرا همه چیز منطقی به نظر می‌رسد؛ اما شاید جالب باشد بدانید در اداره تعویض پلاک خودرو مشهد، برای خودروها در زمانی که حتی تولید نشده‌اند، عوارض شهرداری محاسبه می‌شود!

این موضوع را یکی از شهروندان در تماس با خبرنگار قدس خراسان بیان می‌کند و مدارک و مستندات اظهارات خود را نیز ارائه می‌دهد. بررسی این مدارک و اسناد پرداختی نشان می‌دهد برای خودرویی که در دی ماه امسال تولید و تحویل شده، عوارض یک ساله دریافت شده است! موضوعی که برای همه اعمال می‌شود و مالکان هم برای تعویض پلاک و در فرایندهای قانونی مجبور به پرداخت آن هستند. عده‌ای متوجه می‌شوند و عده‌ای شاید بی‌خبر از کنار آن عبور می‌کنند.

پرداخت عوارض پیش از تولید!

شهرداری مشهد دخالتی در نحوه محاسبه عوارض خودرویی ندارد

موضوع را از مدیر کل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد پیگیری کردیم. 

محمدمجید محمدی مقدم در این باره گفت: پس از ابلاغ قانون اصلاحی مالیات بر ارزش افزوده و طبق ماده ۲۹ این قانون ترتیب‌های جدید دیگری برای پرداخت این عوارض و صدور الکترونیکی مفاصاحساب به وسیله وزارت محترم کشور و با راه‌اندازی سامانه متمرکز و برخط درنظر گرفته شده که با توجه به این ترتیب‌های قانونی، وصول این عوارض از تکالیف شهرداری خارج شده است.  

وی ادامه داد: بر این اساس سامانه بومی عوارض خودرو که متعلق به شهرداری مشهد بوده است به طور کامل قطع و سامانه ملی پرداخت عوارض خودرو سمیع جایگزین شد. 

مدیر کل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در گذشته تعرفه‌های عوارض سالیانه انواع وسائل نقلیه از امور مالیاتی استان دریافت و روی سامانه بومی بارگذاری می‌شد؛ اما پس از ابلاغ قانون مذکور، همه این امور با وزارت کشور و سامانه «سمیع» است. 

محمدی مقدم اضافه کرد: طبق قانون، سامانه سمیع باید برخط باشد تا شهروند بتواند پرداخت را به صورت برخط انجام دهد؛ اما تا زمان برخط شدن کامل سامانه و فراهم آمدن این امکان، دفاتر پیشخوان دولت و پلیس +۱۰ می‌توانند از طریق سامانه سمیع کد کاربری دریافت کنند و تأیید این دفاتر بر عهده سامانه سمیع است و شهروندان با مراجعه حضوری می‌توانند عوارض سالیانه مذکور را پرداخت کنند. 

طبق اظهارات مدیر کل درآمدهای عمومی شهرداری مشهد تا زمان برخط شدن سامانه، شهرداری مشهد همکاری‌های لازم را انجام خواهد داد و مسائل فنی سامانه و شکایت‌های شهروندان را به استانداری و وزارت کشور منعکس خواهد کرد. 

وی تأکید کرد: به طور کلی بر اساس ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۰، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) مکلف است محاسبه عوارض استعلام پرداخت و صدور الکترونیکی مفاصا حساب عوارض را برای مالکان، فرماندهی انتظامی و دفاتر اسناد رسمی در بستر سامانه ملی الکترونیک متمرکز عوارض وسایل نقلیه فراهم کند و سپس به حساب شهرداری‌ها واریز شود. 

محمدی مقدم متذکر شد: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض خودرو سالیانه است و بر اساس مدل خودرو، تیپ آن و تعرفه‌ای که توسط سامانه سمیع بارگذاری شده، دریافت می‌شود.

تلاش خبرنگار قدس برای گرفتن پاسخ از دست‌اندرکاران سامانه سمیع اگرچه به خاطر تعطیلی اداره‌های تهران در روز پنجشنبه بی‌نتیجه ماند؛ اما حتماً این موضوع در فرصت‌های آتی پیگیری خواهد شد؛ موضوعی که انتظار می‌رود شهرداری مشهد نیز به عنوان سازمانی که این عوارض برایش واریز می‌شود، با حساسیت بیشتری نسبت به حق و حقوق شهروندان، آن را از طریق وزارت کشور پیگیری کند تا هیچ‌کس عوارض خودرو را پیش از تاریخ تولید آن پرداخت نکند!

خبرنگار: معصومه‌ مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.