حسن کاظمی قمی گفت: ضرورت دارد اقدام‌های دسته‌ جمعی و با کمک مردم افغانستان پیگیری شود تا شرایطی به وجود بیاید که روند مهاجرت معکوس شود. ایران باید تا آن موقع مرزها را کنترل کند و از فرصت‌های مهاجرت بهره ببرد.

کمک به افغانستان یعنی بازگشت مهاجران به وطنشان

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل در گفت‌وگو با قدس درباره همکاری‌های امنیتی و مرزی با افغانستان و روند بازگشت مهاجران افغانستانی، اظهار کرد: ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه از منافع  و تهدیدهای مشترک برخوردار هستند و در یک حوزه تمدنی مشترک قرار دارند. همچنین افغانستان در امتداد ژئوپلتیکی و ژئواکونومیک با ایران است بنابراین افغانستان با توجه به منابع خدادادی که در اختیار دارد می‌تواند به عنوان یک شریک راهبردی در جایگاه همکاری در عرصه اقتصاد مقاومتی مطرح باشد. از نگاهی دیگر، افغانستان بخشی از محور مقاومت است و باید این کشور را با مجموعه مؤلفه‌ها و متغیرها توصیف کرد.
کاظمی قمی افزود: این کشور در طول بیش از چهار دهه با تجاوزها و اشغالگری‌های شرق و غرب مواجه بوده است. از یک سو نیروهای کمونیستی در اردوگاه شرق و در سوی دیگر اردوگاه لیبرالیستی در غرب افغانستان مستقر بوده و نیروهای متجاوز هر دو جبهه علیه جمهوریت کار کرده‌ و زیرساخت‌ها را از بین برده و کشتارهای فجیع انجام داده‌اند. در چنین شرایطی مردم افغانستان به اجبار و ناخواسته به مهاجرت روی آوردند. علاوه بر اینکه افغانستان دارای اشتراکات فراوان با کشورمان است، از طرفی هم فرهنگ انسان‌دوستی و اخلاق‌مداری مردم ایران و نگاه اسلامی آنان به همسایگان سبب شده میهمان‌نوازی را در طول این چهار دهه داشته باشند. در ادامه این مسیر، ما همچنان سیاست حمایت از مردم افغانستان را دنبال کرده و به ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم و بهبود شرایط این کشور و مردم آن کمک می‌کنیم.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان تصریح کرد: حمایت از مهاجران نه تنها برای مردم افغانستان بلکه برای ما هم سودمند است، در واقع حمایت از مردم افغانستان در چارچوب امنیت، مصالح و منافع ملی ایران است. حتی مهاجران افغانستانی برای کشورمان هزینه‌هایی هم متحمل شده‌اند و این در حالی است که جامعه جهانی کمک چندانی به ایران ندارد.
کاظمی قمی گفت: ضرورت دارد اقدام‌های دسته‌ جمعی و با کمک مردم افغانستان پیگیری شود تا شرایطی به وجود بیاید که روند مهاجرت معکوس شود. بدین ترتیب ایران باید تا آن موقع مرزها را کنترل کند و از فرصت‌های مهاجرت بهره ببرد. درست است که بخشی از مشاغل کشور را اتباع خارجی در اختیار دارند اما نقش آنان در توسعه اقتصاد مؤثر است بنابراین کمک کردن به بهبود شرایط افغانستان به معنای بازگشت مهاجران به کشور خود و ایجاد فضای امن برای همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی مشترک خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.