خودسوزی یک خلبان آمریکایی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن، که در واکنش به جنایات و نسل کشی اسرائیل علیه فلسیطنیان روی داد، روز گذشته در سر خط اخبار بین الملل قرار گرفت

خودسوزی دلخراش خلبان آمریکایی در حمایت از غزه / دیگر در نسل‌کشی شریک نخواهم بود!

خودسوزی یک خلبان آمریکایی مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن، که در واکنش به جنایات و نسل کشی اسرائیل علیه فلسیطنیان روی داد، روز گذشته در سر خط اخبار بین الملل قرار گرفت. «آرون بوشنل» 25 ساله که یونیفرم نظامی به تن داشت، در ویدیویی که به صورت زنده از طریق اینترنت پخش می‌کرد، در اقدامی ضمن اعلام همبستگی با مردم غزه، گفت: «می خواهم حرکتی اعتراضی بکنم. البته در مقایسه با بلایی که اسرائیل بر سر مردم فلسطین می آورد چیزی نیست. من دیگر در نسل‌کشی شریک نخواهم بود.» او سپس مایع شفافی روی لباس‌هایش ریخت و با فریاد «فلسطین را آزاد کنید» خود را به آتش کشید.

افسر نیروی هوایی ایالات متحده در این حرکت اعتراضی، جان خود را از دست داد. نکته جانکاه ماجرا آنجاست در حالی که فرد مذکور در آتش می سوزد، همزمان با نیروهای امدادی، یک پلیس هم خودش را به صحنه می رساند ولی به جای کمک با اسلحه کمری، افسر آتش گرفته را نشانه می گیرد! ضبط این تصاویر و فریادهای حمایتی بوشنل از فلسطین در حالی که آتش تمام وجود او را در برگرفته واکنش های بسیاری در پی داشته است. وی پیش از خودسوزی اعتراضی مقابل سفارت اسرائیل نیز این پیام را در صفحه شخصیش خود منتشر کرده بود: خیلی از ما از خود میپرسیم «اگر در دوران برده داری زنده بودم چه کار می کردم؟ یا در زمان قوانین جیم کرو جنوبی؟ یا آپارتاید؟ اگر کشورم مرتکب نسل کشی می شد، چه کار می کردم؟» پاسخ این است، تو همین الان داری انجامش میدی.

در مقام مقایسه نباید از یاد برد که تظاهرات گسترده اجتماعی در تونس، که به موج انقلاب های مردمی در کشورهای عربی خاورمیانه انجامیده و به پایان حکومت های دیکتاتوری در تونس، مصر، لیبی و حتی سودان منجر شد، با خودسوزی یک جوان به نام محمد بوعزیزی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ آغاز شد. این جوان تونسی در اعتراض به این که پلیس مانع شده بود، وی بدون جواز سبزی و میوه بفروشد، خود را در خیابان آتش زد و با این اقدام و تحریک احساسات مردمی به موج ضد استبدادی دامن زد. حال هم سرباز آمریکایی خود را آتش زد تا اینگونه به نسل ‌کشی در غزه اعتراض کرده و نهیبی به وجدان های خواب رفته در موضوع فلسطین بزند. اما ایا این تلنگر به بیداری جهانی در موضوع فلسطین خواهد انجامید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.