معاون صنایع عمومی وزارت صمت رفع نواقص و کمبودها در بازار لوازم خانگی را یکی از تجارب موفق در حوزه صنایع کشور دانست و گفت: کمبودی در حوزه لوازم خانگی باشد، اجازه واردات می‌دهیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت: کمبودی در حوزه لوازم خانگی باشد، اجازه واردات می‌دهیم

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی برادران در گفت‌وگو با خبرنگار ما امروز شرایط حوزه لوازم خانگی مطلوب است و سیاست دولت این است به محصولاتی که مشابه داخلی دارند، اجازه واردات ندهد، اما این ممنوعیت مشروط به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و بالا بردن سطح کیفی محصولات داخلی است تا انحصار و افزایش قیمت در این حوزه رخ ندهد.

وی به چالش‌های موجود در حوزه لوازم خانگی تا پیش از دولت سیزدهم اشاره و اضافه کرد: حدود دو سال‌ونیم پیش نیاز داخلی به لوازم خانگی تأمین نمی‌شد. اما امروز شاهد وفور کالا و شکل‌گیری رقابت جدی میان تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این حوزه هستیم به طوری که محدودیت‌های پیشین رفع شده است.

معاون وزیر صمت اظهار کرد: در حال حاضر امکان عرضه اعتباری کالاهای باکیفیت داخلی به صورت ۶ ماهه یا بیشتر فراهم و همزمان ضمانت‌های پس از فروش فعال‌تر شده و از ۱۸ماه به ۲۴ماه و در برخی موارد تا بالای ۳۶ ماه هم افزایش یافته است. 

برادران همچنین به تولید بخاری‌های هوشمند و برنامه کاهش مصرف انرژی در محصولاتی نظیر کولر، یخچال و بخاری اشاره کرد و گفت: درجه‌بندی مصرف انرژی در سال آینده را به گونه‌ای تغییر خواهیم داد که محصولاتی که در رتبه  A هستند به رتبه  G تغییر می‌کنند و الزاماً باید به  A و B  برسند.

وی در خصوص واردات لوازم خانگی هم اظهار کرد: همان طور که از تولیدکننده حمایت می‌کنیم از مردم و مصرف‌کنندگان هم حمایت می‌کنیم و در هر حوزه‌ای که کمبود داشته باشیم و تولید داخلی قادر به تأمین نیاز کشور نباشد، اجازه واردات می‌دهیم. مثلاً اجازه واردات کولر گازی را داده‌ایم و در برخی دیگر از حوزه‌ها هم از محل ارز صادراتی واحدهای تولیدی اجازه واردات می‌دهیم تا هم تولید داخلی آسیب نبیند و هم مردم قدرت انتخاب داشته باشند.

وی تأکید کرد: مردم توجه داشته باشند برخی کالاهای موجود در بازار که «خارجی» و «باکیفیت» توصیف می‌شوند، قاچاق هستند و از مبادی رسمی وارد نشده‌اند، بنابراین احتمال تقلبی بودن این کالاها وجود دارد و برخی از این کالاها هم از نظر کیفی درجه دو یا سه هستند وهم ضمانت پس از فروش ندارند. 

محمدمهدی برادران
محمدمهدی برادران

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.