مسوول ثبت میراث ناملموس و پژوهشگر مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: ۲ اثر میراث ناملموس استان شامل چاروق دوزی و چوتدان ثبت ملی شدند.

۲ اثر میراث ناملموس آذربایجان‌غربی ثبت ملی شدند

به گزارش قدس آنلاین، حسن سپهرفر  افزود: مهارت دوخت کاله سنتی شمامه بندی مهاباد (چاروق دوزی)، مهارت تهیه کوپه پنیری در انواع مختلف و مهارت تهیه توربا قاتیغی (چوتدان) از فرآورده‌های عشایری و روستایی در فهرست میراث ناملموس و با گستره استانی به ثبت ملی رسید که از این آثار ۲ پرونده فرآورده‌های لبنی مشترک در گستره منطقه‌ای به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: همچنین تصنیف و ترانه ساری گلین، بایاتی‌های ترکی، داستان آشیقی گرگرلی محمد، مهارت تهیه چای شیرینی سی و ترانه عامیانه کوچه‌لر سو سپمیشم که توسط آذربایجان‌شرقی ارائه شد، بر اساس نظر اعضای جلسه به‌صورت مشترک مابین استان‌های همجوار با گستره منطقه‌ای به ثبت رسید.

سپهرفر تصریح کرد: اصولاً ثبت اینگونه آثار فرهنگی را باید ثروت سازی برای نسل‌های بعد دانسته و در عصر حاضر که شاید نسل امروزی به لحاظ ورود فضای مجازی از اینگونه عناصر فرهنگ بومی به دور افتاده و به نوعی هویت‌های سنتی و گذشته خود را در حال از دست دادن هستند.

۲ اثر میراث ناملموس فرآورده‌های لبنی با مشارکت و تعامل این اداره کل و واحد تحقیقات، آموزش منابع محیطی جهاد کشاورزی استان تهیه شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.