وزیر نفت از مردم خواست برای رعایت حال مردم استانهای شمالی و جلوگیری از افت فشار و قطع گاز در این مناطق با کمی صرفه جویی و کم کردن دمای منازل از افت فشار و احتمال قطع گاز در این مناطق پیشگیری کنند.

کمی صرفه جویی کنید تا دچار افت و قطعی گاز نشویم/ ایرانی‌ها چهار برابر نرم جهانی انرژی مصرف می‌کنند

قدس آنلاین: جواد اوجی با اشاره به اینکه ریزش جبهه هوای سرد سیبری موجب افت دما و جهش بی سابقه مصرف گاز در کشور و جابجایی رکورد ان شده، گفت: خوشبختانه تا این لحظه همه همکاران ما در حوزه نفت و گاز و پالایش و پخش آماده‌باش هستند، افزود: همکاران ما شبانه‌روز درگیرند و در سکوهای عملیاتی، پارس جنوبی، توسعه میادین مستقل گازی، پالایشگاه‌ها، خطوط انتقال، ایستگاه‌های تقویت و توزیع در حال فعالیتند و الحمدلله هیچ جای کشور قطعی و افت فشار گاز نداشتیم اما ادامه این روند نیازمنده مراهی مردم است.

وی افزود: راهکار این مسئله هم بسیاررراحت است اینکه مردم دستگاه های گرمایشی را در اتاق های ادارات و منازل که استفاده نیم شوند خاموش کنند و دمای محل زندگی خود را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه قرار دهند. اگر هر هموطنمان یک بخاری اضافه را خاموش کنند تمام هموطنانمان در مناطق سردسیر از این نعمت بهره‌مند می‌شوند.

وزیر نفت با بینا اینکه ایران دومین ذخایر گاز جهان را دارد و در هیچ کجای دنیا مثل ایران ۹۸ درصد شهرها و ۸۷ درصد روستاها به گاز لوله کشی دسترسی ندارند، خاطرنشان کرد: مردم ما از این موهبت برخوردار شده اند اما مصرفشان هم چهار برابر نرم جهانی است.

وی ظرفیت تولید پالایشگاه های کشور را در وضعیت حداکثر اعلام کرد و گفت: اعداد و ارقام هم در تولید، هم در ظرفیت و هم در انتقال بی‌سابقه است. منتها از این طرف رقم مصرف با کشورهای دیگر هم که مقایسه می‌کنیم قابل قیاس نیست. به جایی رسیده‌ایم که مردم عزیز باید کمک کنند.

اوجی در پاسخ به این سوال که آیا سوخت مایع نیروگاه‌ها تمام شده است هم تصریح کرد: می‌بینید که در هیچ کجای کشور خاموشی نیست چون ما علاوه بر اینکه سوخت خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده را تامین می‌کنیم، تامین سوخت نیروگاه‌ها را هم با گاز و هم با سوخت مایع انجام می‌دهیم. امسال هم یک میلیارد لیتر بیشتر به نیروگاه‌ها سوخت دادیم که کمک کرده الحمدلله پایداری شبکه برق را هم داشته‌ایم.

وزیر نفت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره تامین بنزین در سفرهای نوروزی هم با اشاره به اینکه در دولت قبل اعتقادی به ساخت پالایشگاه نداشتند و آنرا کثیف کاری می‌دانستند، گفت: دولت سیزدهم اما از آغاز به این موضوع توجه کرد و با اصلاح برخی پالایشگاه ها و هم چنین اضافه شدن فاز دوم پالایشگاه آبادان، خوشبختانه نزدیک به ۱۱۴ میلیون لیتر تولید بنزین داریم یعنی حدود ۱۵ درصد رشد تولید بنزین صورت گرفته است علاوه بر این در همان آغاز دولت پروژه های پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی را شروع کردیم و پالایشگاه‌های دیگر را که صحبتش بود به مرحله اجرا گذاشتیم و امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۳ اولین پالایشگاهمان بالا بیاید.

وی با بیان اینکه علی رغم این رشد امروز مصرف بنزین یربه‌یر شده است، تأکید کرد: در هفته گذشته بود که موج مسافرت‌هایی ایجاد کرد، مصرف بنزین به نزدیک ۱۳۳ میلیون لیتر رسید. حمل و نقل و لجستیک بنزین ما توسط تانکرهای نفت‌کش صورت می‌گیرد و با توجه به سرما و صعب‌العبور بودن جاده‌ها همکاران ما خیلی خوب هم تامین سوخت جایگاه‌های سوخت و هم تامین سوخت مایع صنایع و نیروگاه‌ها و حتی فرودگاه‌ها را به خوبی انجام دادند و در ایام نوروز هم این مدیریت صورت خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.