مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: به دلیل سرما و برودت هوا، مصارف روزانه گاز استان افزایش یافته که از حد تولید پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد در سرخس که تامین‌کننده نیاز استان محسوب می‌شود، بیشتر است.

سرما مصرف گاز روزانه خراسان رضوی را افزایش داد

حسن افتخاری چهارشنبه شب در نشست شورای اداری خراسان رضوی افزود: این استان از معدود استان‌های دارای منابع گازی است و برای تامین گاز طبیعی استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی و بخشی از استان‌های سمنان و گلستان از محصولات و خروجی پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد در سرخس و مخازن ذخیره سازی که در آنجا احداث شده است، استفاده می شود.

وی اظهار کرد: مجموعه تولیدی پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد سرخس و آنچه در هشت ماهه نخست سال در مخازن آن برای زمستان ذخیره می‌شود، در مجموع قابلیت مصرف ۵۸ میلیون مترمکعب در روز را دارد اما در اوج سرما و فصل زمستان میزان مصرف گاز استان خراسان رضوی از این مقدار بالاتر می رود به عنوان نمونه فقط مصارف ۲۴ ساعت گذشته گاز خراسان رضوی ۶۲ میلیون مترمکعب بوده است.

وی بیان کرد: تولیدی پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد به تنهایی پاسخگوی نیاز خراسان رضوی نیست، این آمار و ارقام به کل کشور قابل تسری است. در این استان تقریبا ۲۰ میلیون مترمکعب کسری گاز وجود دارد و کل ناترازی گاز در کشور ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: برای رفع ناترازی تولید و مصرف گاز در استان کمیته نفت و گاز ذیل ستاد انرژی استان ایجاد و ۱۸ پروژه در آن تعریف شد که بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها در سفر اول ریاست جمهوری به تصویب رسید، یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که بسیار تعیین‌کننده بود و عملیات اجرایی آن با حضور رئیس جمهور آغاز شد، مرحله دوم ذخیره سازی گاز طبیعی در مخازن پالایشگاه شهید هاشمی نژاد در سرخس بود.

افتخاری با اشاره به مصوبه سفر رئیس جمهوری به خراسان رضوی مبنی بر تکمیل پروژه های نیمه تمام گفت: یکی از این پروژه ها پارسال پس از قطع گاز شهرستان تربت جام در اوج سرما به صورت طرح ضربتی خروجی گاز از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد از طریق شهر صالح آباد بود که با پیگیری و تامین اعتبار وزارت نفت، به دست توانمند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در هفت ماه به اجرا رسید.

وی اضافه کرد: اگر پروژه مزبور برای تامین گاز تربت جام اجرا نمی شد، در سرمای چند روز اخیر و در ۷۲ ساعت گذشته شهر تربت جام را به لحاظ تامین گاز از دست داده بودیم اما اکنون فشار گاز تربت جام حتی از فشار گاز مشهد هم بیشتر است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی تعویض بخاری‌های فرسوده با بازدهی پایین را از پروژه‌هایی برشمرد که اجرای آن با همت دولت و مجلس با اولویت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و مراکز عمومی آغاز شد.

وی آغاز عملیات اجرایی خط لوله گاز "تابش" را از دیگر ضرورت‌های استان خراسان رضوی برشمرد و گفت: از طریق این لوله استان به صورت مستقیم به منابع توزیع فرآورده‌های نفتی متصل می شود.

افتخاری ادامه داد: تمام پروژه های مزبور دیربازه و نیازمند هزینه زیاد هستند، از سوی دیگر میانگین مصرف گاز در بین خانوارهای ایرانی بین ۳.۵ تا ۴ برابر مصارف جهانی است، یک علت این مصرف بی رویه وسایل گازسوز با کارکرد پایین است که با همکاری مجلس و دولت ۲۰ میلیون بخاری تعویض خواهد شد اما مهمتر از آن مدیریت مصرف در بخش خانگی و بخش اداری است.

وی بیان کرد: ادارات طبق مصوبه دولت موظف هستند حداقل ۲۰ درصد مصرف گاز خود را نسبت به سال گذشته کاهش دهند و وسایل گرمایشی خود را در ساعات غیراداری و روزهای تعطیل خاموش کنند و دمای هوا در محیط های اداری باید روی دمای آسایش یعنی ۱۸ درجه باشد، به اداراتی که این موارد را رعایت نکنند، در ابتدا اخطار داده شده و سپس در صورت تکرار گازشان قطع می شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: ادارات و بخش‌های دولتی باید ذخیره سازی سوخت مایع داشته باشند و حتی الامکان از سوخت دوم به جای گاز استفاده کنند.

تایید صلاحیت دوباره ۴۰۰ نامزد انتخابات

رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: طبق قانون باید برای داوطلبین انتخابات مجلس شورای اسلامی که صلاحیت آنان تایید یا احراز نشده بود، نشست‌های چهره به چهره برگزار می شد، تا رفع ابهامات لازم در این زمینه انجام می گرفت.

کمال سرویها افزود: با نشست‌هایی که با تک تک عدم تایید صلاحیت شدگان برگزار شد، توضیحات و مستندات لازم از سوی آنان ارایه گردید، در این راستا دلایل عدم احراز یا عدم تایید صلاحیت ۷۰۰ نفر در نشست رودرو با آنان مطرح شد که صلاحیت ۴۰۰ نفر از بین آنان تایید شد.

وی بیان کرد: در نامزدهای کنونی مجلس شورای اسلامی از همه طیف‌ها و سلایق سیاسی از جمله اصلاح طلب، اصول گرا، اعتدال و مستقل حضور دارند که ۵۲۰ نفر از آنان مستقل هستند، ۱۲۰ نفر از کل نامزدهای انتخابات مجلس نیز زن بوده و از طیف ها و گروه های مختلف شغلی و نخبگانی در بین آنان حضور دارند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.