نیویورک – ایرنا- کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با سران قطر و مصر برای برقراری آتش‌بس حداقل ۶ هفته ای در غزه رایزنی کرده است.

رایزنی‌های بایدن با سران مصر و قطر برای برقراری آتش بس ۶ هفته ای در غزه

کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا امروز با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر گفتگو کرد. دو رهبر در مورد جنگ غزه و تلاش آنها برای آزادی گروگان های در اختیار حماس گفتگو کردند.

کاخ سفید تصریح کرد: بایدن از السیسی به خاطر اقدام مصر در ارسال کمک های بشردوستانه به غزه تشکر کرد. آنها تاکید کردند که آزادی گروگان‌ها منجر به آتش‌بس فوری و پایدار در غزه برای مدت حداقل شش هفته خواهد شد. آنها در مورد اینکه چگونه می توان چنین دوره طولانی آرامش را به شرایطی ماندگارتر تبدیل کرد، تبادل نظر کردند.

به گفته کاخ سفید، سران آمریکا و مصر همچنین «درباره برنامه‌ریزی برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و اینکه چگونه آتش‌بس تحت آزادی گروگان‌ها می‌تواند به این تلاش‌ها کمک کند، رایزنی کردند. آنها همچنین در مورد حادثه غم انگیز و نگران کننده اوایل امروز در شمال غزه گفتگو کردند. هر دو رهبر از جان باختن غیرنظامیان ابراز تأسف کرده و توافق کردند که این حادثه بر ضرورت به ثمر رساندن مذاکرات در اسرع وقت و گسترش جریان کمک های بشردوستانه به غزه تاکید می کند.»

کاخ سفید در بیانیه دیگری نیز اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا امروز با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر گفتگو کرد. دو رهبر درباره تلاش‌ها برای آزادی فوری گروگان‌های در اختیار حماس گفتگو کردند.

کاخ سفید تصریح کرد: آنها توافق کردند که حماس باید گروگان هایی را که در اختیار دارد، بدون تاخیر آزاد کند. سران آمریکا و قطر تاکید کردند که آزادی گروگان‌ها منجر به آتش‌بس فوری و پایدار در غزه برای مدت حداقل شش هفته خواهد شد. آنها در مورد اینکه چگونه می توان چنین دوره طولانی آرامش را به شرایطی ماندگارتر تبدیل کرد، تبادل نظر کردند.

به گفته کاخ سفید، سران آمریکا و قطر نیز درباره برنامه‌ریزی برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و اینکه چگونه آتش‌بس تحت آزادی گروگان‌ها می‌تواند به این تلاش‌ها کمک کند، رایزنی کردند. آنها همچنین در مورد حادثه غم انگیز و نگران کننده اوایل امروز در شمال غزه گفتگو کردند. هر دو رهبر از جان باختن غیرنظامیان ابراز تاسف کردند و گفتند که این حادثه بر ضرورت به سرانجام رساندن فوری مذاکرات و گسترش جریان کمک های بشردوستانه به غزه تاکید دارد.

 ده ها فلسطینی روز پنجشنبه در اطراف کاروان کمک رسانی در شمال غزه به دست نیروهای رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند. حماس نیروهای اسرائیلی را مقصر می داند که به سوی جمعیت فلسطینی تیراندازی کردند، در حالی که اسرائیل در توجیه جنایت خود مدعی است که بیشتر تلفات ناشی از ازدحام جمعیت درمیان فلسطینی‌ها بوده است، زیرا جمعیت به سمت کامیون‌ها هجوم آورده و آنهارا غارت کرده است.

مقامات بهداشتی غزه می گویند که حداقل ۱۰۴ فلسطینی بر اثر این حمله اسرائیل کشته شدند و تعداد تلفات فلسطینی ها در طول ۵ ماه جنگ به بیش از ۳۰ هزار نفر رسید.

 مقامات بهداشتی غزه گفتند که بیش از ۷۵۰ نفر دیگر بر اثر حمله اسرائیل به فلسطینیان در اطراف کاروان کمک رسانی، زخمی شدند.  این حادثه در حالی رخ داد که کاروانی متشکل از ۳۰ کامیون کمک رسانی از رفح به سمت شمال غزه به خیابان الرشید در غرب شهر غزه رسیدند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز حملات اسرائیل از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) به ۳۰ هزار و ۳۵ نفر رسیده است و ۷۰ هزار و ۴۵۷ شهروند فلسطینی نیز زخمی شده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.