یک کارشناس انرژی: مشارکت نهادهای بخش خصوصی در توسعه میادین گازی با صدور مجوز برای بخش خصوصی و غیردولتی جهت برداشت از میادین مشترک گازی باعث ایجاد رقابت، حل معضل ناترازی، تنوع در تخصص و فناوری‌های نوآورانه می‌شود.

اهمیت صدور مجوز برداشت از میادین مشترک گازی برای بخش خصوصی با هدف حل معضل ناترازی زمستانی

نادیا محرابی کارشناس انرژی در مورد اهمیت صدور مجوز برای بخش خصوصی و غیردولتی جهت برداشت از میادین مشترک گازی گفت: شکستن انحصار توسعه میدان گازی و صدور مجوز برای بخش خصوصی و غیردولتی جهت برداشت از میادین مشترک گازی گامی مهم در جهت افزایش تولید گاز، به حداقل رساندن عدم تعادل و توسعه بازارهای صادرات گاز است. با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان داخلی، دولت ها می توانند ضمن جذب سرمایه گذاری بخش غیردولتی، رقابت پذیری و کارایی صنعت گاز را افزایش دهند. این رویکرد نه تنها تاثیر تحریم ها را خنثی می کند، بلکه باعث رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و توسعه صنعت گاز مقاوم می شود.

وی ادامه داد: تنوع بخشی به توسعه میدان گازی با مشارکت بخش خصوصی به کاهش تاثیر تحریم ها کمک می کند. در مواجهه با تنش‌های ژئوپلیتیکی یا تحریم‌های اقتصادی، تکیه صرف به نهادهای تحت کنترل دولت می‌تواند کشوری را در برابر اختلال در تولید و صادرات گاز آسیب‌پذیر کند. با تشویق مشارکت بخش خصوصی، دولت ها می توانند صنعت گاز انعطاف پذیرتر و قوی تر را ایجاد کنند که کمتر در معرض فشارهای خارجی است. همچنین مشارکت شرکت های دانش بنیان داخلی و سرمایه گذاری بخش غیردولتی در توسعه میدان گازی باعث رشد اقتصادی می شود. افزایش تولید گاز منجر به درآمدهای بالاتر، افزایش درآمدهای صادراتی و ایجاد فرصت های شغلی در سراسر زنجیره ارزش، از اکتشاف و استخراج تا توسعه و نگهداری زیرساخت ها می شود. این به نوبه خود به توسعه و رونق اقتصادی کلی کمک می کند.

محرابی کارشناس انرژی در رابطه با اثر حضور شرکت های دانش بنیان داخلی با تکیه بر صدور پروانه توسعه میادین نفت و گاز به بخش غیردولتی بسیار مهم است و اظهار کرد: مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در توسعه میدان گازی باعث افزایش رقابت‌پذیری، تقویت نوآوری و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی می‌شود. این به نوبه خود باعث تحریک رشد اقتصادی، افزایش درآمدهای صادراتی و ایجاد فرصت های شغلی در سراسر زنجیره ارزش گاز می شود.

این کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت توسعه میادین گازی با حداقل بار مالی متحمل شده به دولت اظهار کرد: امکان مشارکت بخش خصوصی در توسعه میدان گازی همچنین توزیع عادلانه‌تر منابع را تضمین می‌کند، نابرابری‌های منطقه‌ای را به حداقل می‌رساند و بار مالی عمومی را کاهش می‌دهد. با تنوع بخشیدن به بازیگران صنعت گاز، کشورها می توانند بخشی مقاوم و مستحکم بسازند که کمتر در برابر فشارهای خارجی مانند تحریم ها مستعد باشد.

وی  گفت: شکستن انحصار توسعه میدان گازی و مشارکت بخش خصوصی از طریق صدور مجوز گام مهمی در جهت افزایش تولید گاز، توسعه بازارهای صادرات گاز و ارتقای رشد اقتصادی است. با استفاده از قدرت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، دولت‌ها می‌توانند از تخصص‌های متنوع بهره ببرند، رقابت و نوآوری را تقویت کنند، سرمایه‌گذاری را جذب کنند و صنعت گاز انعطاف‌پذیرتر و کارآمدتر ایجاد کنند. پیامدهای این رویکرد فراتر از بخش گاز است و به توسعه و رفاه کلی اقتصادی کمک می کند. مشارکت نهادهای بخش خصوصی در توسعه میادین گازی با صدور مجوز برای بخش خصوصی و غیردولتی جهت برداشت از میادین مشترک گازی باعث ایجاد رقابت، تنوع در تخصص و فناوری‌های نوآورانه می‌شود که منجر به عملیات بهینه، افزایش سطح تولید و کاهش عدم تعادل در تخصیص منابع می‌شود. علاوه بر این، شرکت‌های خصوصی با انگیزه‌های سود هدایت می‌شوند، که آنها را به کشف بازارهای جدید صادرات گاز و انطباق با پویایی‌های متغیر بازار و در نتیجه گسترش دامنه صادرات گاز تشویق می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.