شهلا کاظمی پور، پژوهشگر جمعیت ایران گفت: طبق تازه ترین آمار به دست آمده، در سن ۱۵ تا ۱۹ سال ۷۰درصد دختران جامعه ما مجردند.

متولدین دهه ۶۰ در مضیقه ازدواج قرار گرفته‌اند/ ۷۰درصد دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله مجردند

کاهش سن تجرد قطعی در زنان و مردان

وی با بیان اینکه در جمعیت شناسی، تجرد قطعی سنی است که بعد از آن سن فرصت و شانس ازدواج به حداقل می رسد افزود: محاسبه درصد تجرد، در گروه های مختلف سنی متفاوت است؛ در گذشته درصد خانم های مجرد یک و هشت دهم درصد و آقایان مجرد حدود ۲درصد بود بنابراین سن تجرد قطعی در زنان حدود ۴۵سال و در مردان۵۰سال بود اما اکنون بر اساس تازه ترین آمارهای به دست آمده تعداد خانم های مجرد به حدود ۵درصد رسیده که نشان می دهد سن تجرد هم در زنان و هم در مردان کاهش یافته و البته ممکن است در آینده افزایش یا دوباره کاهش داشته باشد.

متولدین دهه ۶۰ در مضیقه ازدواج قرار گرفته اند/ ۷۰درصد دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله مجردند
شهلا کاظمی پور، پژوهشگر جمعیت ایران

 بر اساس تازه ترین آمارهای به دست آمده تعداد خانم های مجرد به حدود ۵درصد رسیده که نشان می دهد سن تجرد هم در زنان و هم در مردان کاهش یافته است.شهلا کاظمی پور افزود: ازدواج یک پدیده اجتماعی است  که حتی اگر دیرهنگام باشد در هر شرایطی می تواند محقق شود. این در حالی است که متولدین دهه ۶۰ به اصطلاح در مضیقه ازدواج قرار گرفته اند. به این معنا که شانس و فرصت ازدواج را تا حدود زیادی از دست داده اند.

وی یادآور شد: در حال حاضر فاصله سنی برای ازدواج دختران و پسران حدود ۶ تا ۷ سال است و بیشتر آقایان دهه ۶۰ با دختران دهه ۷۰ ازدواج می کنند در نتیجه تعداد زیادی دختران دهه ۶۰ شانس ازدواج ندارند و به تجرد قطعی می رسند.

کاظمی پور مهم ترین مشکل تأخیر در ازدواج را محدودیت دایره همسرگزینی برای دختران دانست و گفت: تأخیر در ازدواج قدرت انتخاب افراد را کاهش داده چراکه افراد در سنین جوانی دایره انتخابشان گسترده تر است و می توانند با مردانی با موقعیت مناسب تر ازدواج کنند.

دختران حداکثر تا ۳۰ سالگی ازدواج کنند

وی افزود: عرف فاصله سنی آقا و خانم درایران این است که مرد از زن بزرگتر باشد و حتی اگر از نظر سنی مساوی باشند، تعداد مردانی که در آن سن قرار دارند کمتر از زنان است.

این پژوهشگر جمعیت ایران به دختران جوان توصیه کرد: برخی دختران با اعتقاداتی مانند اینکه پسر باید از دختر باسوادتر باشد یا امکانات بیشتر داشته باشد و معیارهای این چنینی باعث تأخیر در ازدواج می شوند. بنابراین به دختران توصیه می کنیم از هرگونه سخت گیری در ازدواج صرف نظر کرده و بدون توجه به وسواس ها در بازه زمانی حداکثر ۳۰سال ازدواج کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.