عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران: پرمصرف ها که اغلب جزو اقشار مرفه هستند، باید هزینه اضافه مصرف خود را بپردازند. مصارف غیرضرور نباید مشمول یارانه شوند. در روش تعرفه گذاری پلکانی یک سقف مصرف تعریف می شود. ضمن اینکه مصارف متعارف به صورت یارانه ای محاسبه می شوند.

تعرفه گذاری پلکانی گاز پیوست عدالت اجتماعی دارد/کنترل مصرف غیرمتعارف اقلیت پرمصرف با پرداخت قیمت واقعی

محمدحسن دیده ور، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در خصوص روش تعرفه گذاری پلکانی و اثری که بر مدیریت مصرف گاز دارد، تصریح کرد: باید از روش های مختلف به سمت بهینه سازی مصرف گاز و کنترل مصرف گام برداریم. روش تعرفه گذاری پلکانی نیز یکی از راهکارهای معقول است که می تواند به ما در این زمینه کمک کند.

وی ادامه داد: در کنار تعرفه گذاری پلکانی گاز که گفته می شود روزانه مصرف گاز را تا 25 میلیون متر مکعب کاهش داده است، باید به فرهنگ سازی برای مصرف صحیح گاز نیز مبادرت کنیم.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: قطعاً سیاست هایی مانند تعرفه گذاری پلکانی در کنترل مصرف اثر دارند، اما این واقعیت نباید ما را از روش های دیگر غافل کند. به ویژه لازم است که با جدیت به فرهنگ سازی برای استفاده صحیح از گاز بپردازیم. بهینه سازی وسایل گازسوز نیز بسیار کمک کننده خواهد بود.

دیده ور گفت: واقعیت این است که ما مصرف بالایی در زمینه گاز داریم و نسبت به میزان مصرف حساس نیستیم. واقعاً عجیب است که چه طور گاز را در کشور می سوزانیم و هدر می دهیم. در حالی که می توانیم با سیاست گذاری ها و فرهنگ سازی های صحیح به سمت بهینه سازی مصرف گاز برویم.

وی ادامه داد: گاز دارای ارزش صادراتی بالایی است. همچنین قابلیت اضافه کردن ارزش افزوده به گاز وجود دارد. می توانیم با این کاز سودآوری بالایی داشته باشیم. آنقدر میزان مصرف در کشورمان بالاست که در بعضی از ماه های سال با ناترازی مواجه می شویم و گاز صنایع قطع می شود. این امر برایمان عدم النفع بالایی دارد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم افراد هر طور که می خواهند از گاز استفاده کنند. این موهبت الهی باید در راستای رشد و توسعه کشور به کار گرفته شود. هر چقدر بتوانیم به کنترل مصرف گاز بپردازیم، به نفع کشور است.

دیده ور گفت: پرمصرف ها که اغلب جزو اقشار مرفه جامعه هستند، باید هزینه اضافه مصرف خود را بپردازند. مصارف غیرضرور نباید مشمول یارانه شوند. در روش تعرفه گذاری پلکانی یک سقف مصرف تعریف می شود. ضمن اینکه مصارف متعارف به صورت یارانه ای محاسبه می شوند، دولت برای مصارف غیرضرور یارانه نمی پردازد. این یک روال منطقی است.

وی تأکید کرد: تعرفه گذاری پلکانی گاز پیوست عدالت اجتماعی نیز دارد. زیرا در تعرفه گذاری غیرپلکانی هر چقدر افراد بیشتر از گاز استفاده کنند، از یارانه بیشتری بهره می برند. اما در تعرفه گذاری پلکانی، سقفی برای مصرف تعریف شده است و مصارف غیرمتعارف مشمول یارانه نمی شوند.

گفتنی است؛ کارشناسان تقریباً در مورد مزیت های روش تعرفه گذاری پلکانی برای قبوض گاز اتفاق نظر دارند. اما آن ها معتقدند که یک سری ملاحظات باید در این روش در نظر گرفته شود. به زعم کارشناسان، باید تعرفه ها به گونه ای افزایش یابد که در پله های بالا و پرمصرف قدرت بازدارندگی داشته باشد. حتی اگر این قدرت را هم ندارد، برای این مشترکان پرداخت یارانه را نداشته باشیم. موضوع دیگر که کارشناسان تأکید می کنند این است که در روش تعرفه گذاری پلکانی باید به اقشار ضعیف و متوسط توجه داشته باشیم و مصارف معقول مشمول تخفیف شوند.

ملاحظاتی که کارشناسان مطرح کرده اند در فاز اول و دوم تعرفه گذاری پلکانی که سال 1401 و 1402 به اجرا گذاشته شد، مدنظر بود. با این ملاحظات توانستیم تا حد قابل اعتنایی به کاهش مصرف بپردازیم.

شواهد نشان می دهد که میزان مصرف گاز در کشورمان بسیار بالاست. به نحوی که با وجود تولید زیاد، در ماه های سرد سال با ناترازی مواجه می شویم. ناترازی گاز باعث تعطیلی صنایع و عدم عمل به تعهدات کشور برای صادرات می شود که هر دو ضرر اقتصادی بالایی را به کشور تحمیل می کنند.تعرفه گذاری پلکانی گاز در راستای کنترل مصرف طی سال قبل و امسال به اجرا گذاشته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.