مدیرکل ستاد بحران سیستان وبلوچستان گفت: بر اساس برآورد اولیه تاکنون سیلاب در این استان خسارت ۲۲ هزار میلیارد ریال به زیرساخت‌های این استان وارد کرده است.

سیلاب حدود ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت به سیستان و بلوچستان وارد کرد

به گزارش قدس آنلاین، مجید محبی روز دوشنبه  اظهارکرد: عمده خسارت‌های وارده این مدت به زیر ساخت‌های نظیر راه، کشاورزی و منازل مسکونی مربوط می‌شود که تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان و بلوچستان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۹۴۷ روستای سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیلاب قرار گرفت که برای رفع مشکلات شهروندان این مناطق جلسات مدیریت بحران با حضور وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، استاندار و سایر مسوولان استانی برگزار شد.

مدیرکل ستاد بحران سیستان وبلوچستان گفت: همچنین تیم‌های راهداری، هلال احمر، برق، آب و سایر دستگاه‌های خدمات رسان در مناطق سیل زده مستقر و به صورت شبانه روزی در حال خدمات رسانی هستند.

وی ادامه داد: همچنین به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم درگیر سیلاب در مناطق سخت گذر سیستان و بلوچستان، بالگردهای هوایی هلال احمر بکارگیری شد و ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۵۱۶ خانوار توسط این نهاد خدمات رسان در چادر اسکان داده شدند.

محبی صریح کرد: همچنین ۵۰۰ دستگاه چادر هلال احمر در مناطق درگیر آبگرفتگی مستقر شد و بیش از ۲ هزار بسته غذایی در کنار سایر اقلام ضروری بین افراد آسیب دیده توزیع شد.

وی گفت: براثر سیلاب ۳۰ مسیر ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان قطع شده بود که با تلاش راهداران ۲۹ مسیر ارتباطی بازگشایی شده است.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: همچنین ۴۱ روستای جنوب این استان دچار قطعی برق شدند که در این مدت برق ۳۱ روستا برقرار و بقیه نیز در حال انجام است.

وی تاکید کرد: ارزیابی دقیق خسارت‌ها با توجه به تداوم ورود سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان در روزهای پایانی هفته ادامه دارد.

محبی افزود: با توجه با تداوم بارندگی و برودت هوای سرد در سیستان و بلوچستان شهروندان از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی و موقعیت خاص جغرافیایی همواره با بحران‌های طبیعی روبروست که سیل، خشکسالی و توفان‌های سهمگین ۱۲۰ کیلومتری بطور همزمان از بحران‌های این استان است.

 استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.
موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک طوفان شن تبدیل شده است.
مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.
از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب سیستان و بلوچستان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته که در شرایط طوفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.