در بحبوحه افزاش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و هشدارهای مداوم کره شمالی، آمریکا و کره جنوبی امروز دوشنبه رزمایش سالانه ۱۱ روزه خود را در نزدیکی مرزهای پیونگ‌یانگ آغاز کردند.

آغاز رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی

به گزارش قدس آنلاین، در حالی‌که کره شمالی بارها هشدار داده که رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی مرزهای پیونگ‌یانگ اقدامی به‌شدت تحریک‌آمیز و تنش‌زا است و ناگزیر به آن پاسخ می‌دهد، مقامات سئول و واشنگتن امروز دوشنبه اعلام کردند که رزمایش نظامی ترکیبی خود را در شبه‌جزیره کره آغاز کرده‌اند.

رزمایش سالانه «سپر آزادی» نیروهای نظامی آمریکا و کره جنوبی به مدت ۱۱ روز در میانه افزایش تنش‌ها و تبادل آتش بین کره شمالی و کره جنوبی از جمله شلیک توپخانه در نزدیکی مرز دریایی غربی و افزایش آزمایش‌های موشکی پیونگ‌یانگ انجام می‌شود.

این رزمایش آمریکا و کره جنوبی اولین رزمایش پس از آن است که پیونگ یانگ توافق نظامی نوامبر سال ۲۰۱۸ بین کره‌ای را که برای کاهش تنش‌ها در امتداد مرز طراحی شده بود، لغو کرد.

هر چند آمریکا و کره جنوبی مدعی هستند که این نوع رزمایش‌های سالانه «صرفا دفاعی» هستند، یونگ یانگ مدتهاست که این رزمایش‌های نظامی مشترک را به عنوان تمرینی برای تهاجم علیه خود محکوم کرده و در پاسخ به آن آزمایش‌های موشکی خود را افزایش داده است.

۱۹ بهمن ماه در پی افزایش تحرک‌های نظامی و سیاسی آمریکا و متحدانش در مرزهای کره شمالی، رسانه‌های رسمی کره شمالی اعلام کردند که مجلس عالی خلق کره شمالی امروز پنج‌شنبه تمامی توافق‌ها با کره جنوبی در زمینه توسعه و ارتقای همکاری‌های اقتصادی را لغو کرد. ماه گذشته نیز پیونگ یانگ، کره جنوبی را دشمن اصلی خود اعلام کرد و تمام نهادها و سازمان‌هایی را که برای اتحاد مجدد دو کره فعالیت داشتند، منحل و تهدید کرد.

خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی اعلام کرد درحالی‌که کره شمالی همچنان به پیشرفت برنامه هسته‌ای و موشکی خود ادامه می‌دهد، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هر ۱۰ نفر از مردم کره جنوبی، ۹ نفر اعتقاد دارند که پیونگ‌یانگ از برنامه هسته‌ای خود دست نخواهد کشید.

در نظرسنجی مشترک مؤسسه افکارسنجی «گالوپ» کره جنوبی همراه با مؤسسه مطالعاتپ پیشرفته «chey»، ۹۱ درصد رأی‌دهندگان پاسخ دادند که خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی «غیرممکن» است. تعداد افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی ۱۰۴۳ نفر بودند. از بین شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، ۴۱.۴ درصد خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ را «اصلاً ممکن نیست» انتخاب کردند، در حالی که ۴۹.۷ درصد آن را «غیرممکن» دانسته‌اند. در نظرسنجی سال گذشته، ۷۷.۶ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده بودند که خلع سلاح هسته‌ای شمال غیرممکن است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.