۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 969951

مدیرکل دفترسیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری هرمزگان گفت: روستای جزیره تنب بزرگ مرکز بخش تنب شهرستان بوموسی و پیش از این نیز بخش شمیل شهرستان بندرعباس به شهر ارتقا یافت.

جزیره تنب بزرگ به شهر ارتقا یافت

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد خجسته عصر دوشنبه با اعلام این خبر افزود: براساس بررسی‌های انجام شده، روستای شمیل و روستای تنب بزرگ در حریم و محدوده هیچ شهری واقع نشده است لذا تبدیل آن به شهر بلامانع اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه روستای جزیره تنب بزرگ نیز از سیمای بافت شهری برخوردار است، ابراز کرد: همچنین امکانات و خدمات روستای جزیره تنب بزرگ شامل ساختمان بخشداری، بیمارستان ندسا، مرکز بهداشتی درمانی، مراکز آموزشی، کتابخانه عمومی، کانون فرهنگی مذهبی، پنج باب مسجد، پارک و فضای سبز، پایگاه مقاومت بسیج، سالن ورزشی چند منظوره، زمین فوتبال چمن مصنوعی و خاکی، زمین والیبال ساحلی، شبکه برق و مرکز مخابرات است.

«شهرستان بوموسی که پیش‌تر به نام ابوموسی شناخته می‌شد، متشکل از ۶ جزیره بوموسی، سیری، تنب بزرگ، تنب کوچک، فارور بزرگ و فارو کوچک بوده و مرکز آن هم جزیره ۱۲ کیلومتر مربعی بوموسی است که در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب بندرلنگه و ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس واقع شده است.

جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و بوموسی در نزدیکترین فاصله با تنگه راهبردی هرمز واقع شده‌اند که یکی از مهم‌ترین تنگه‌های بین المللی است و خلیج فارس را به دریای عمان و اقیانوس هند پیوند می‌دهد.»

خجسته همچنین با اشاره به ارتقای بخش شمیل به شهر یادآور شد: حدود ۸۰ درصد طرح هادی روستایی شمیل اجرا شده و از سیمای شهری نسبت خوبی برخوردار است.

مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری هرمزگان اظهار کرد: امکانات و خدمات روستای بخش شامل بخشداری، دفتر شورای اسلامی و دهیاری، دفتر شورای حل اختلاف، ناحیه مقاومت بسیج، پاسگاه انتظامی، خانه بهداشت، پست بانک، دفتر پست و مخابرات روستایی، مدارس آموزشی، چند باب مسجد، آرامستان، شرکت تعاونی روستایی و تعداد قابل توجهی واحدهای صنفی است.

جزیره تنب بزرگ به شهر ارتقا یافت

«شمیل، در شمال شرق استان هرمزگان و بین شهرستان‌های میناب و بندرعباس و در ۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد و شغل بیشتر اهالی این منطقه، کشاورزی و دامداری است.

رودخانه‌های پُر آب، چشمه‌ها و آبشارهای نیان و پشتکوه، سد شمیل و حتی قلعه شمیل زبان زد عام و خاص است و هرساله گردشگرانی از اقصی نقاط کشور به این منطقه سفر می‌کنند.

بخش شمیل از ترکیب دهستان شمیل و حسن‌لنگی ایجاد شده و مرکز این بخش، روستای شمیل تعیین شده است.

وزیر کشور سوم دیماه سال ۱۳۹۹ با انعکاس مصوبه هیات وزیران، ایجاد بخش شمیل در شهرستان بندرعباس را به طور رسمی ابلاغ کرد؛ با پیگیری‌های صورت گرفته توسط استانداری هرمزگان از طریق وزارت کشور و تصویب هیات دولت، دهستان شمیل در شهرستان بندرعباس به بخش ارتقا یافت.»

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.