بر اساس تحلیل کارشناسان سفر «بنی گانتس» به واشنگتن نشانه همراهی آمریکا و دولت بایدن با اپوزیسیون رژیم صهیونیستی و ایستادن در کنار مخالفان «بی بی» است.

رمزگشایی از استعفای دسته‌جمعی آدمکش‌ها / تحلیل ابعاد اهمیت کناره‌گیری گروهی از نظامیان ارشد رژیم اسرائیل در اوج جنگ غزه

قدس؛ در حالی که نبرد مقاومت با نظامیان صهیونیست در غزه همچنان ادامه دارد انتشار برخی اخبار حاکی از سرایت اختلافات کابینه جنگ به نظامیان و مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی است؛ تا جایی که برخی رسانه‌های عبری زبان از جمله شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی از استعفای برخی مقامات امنیتی تل آویو خبر داده‎‌اند.

این شبکه خبری صهیونیستی گزارش داده است که یک اتفاق غیرعادی در طول جنگ رخ داده و تعداد زیادی از مقامات ارشد واحد اطلاعات ارتش که نام دنیل هاگاری سخنگوی ارتش رژِم صهیونیستی نیز در میان آنها دیده می‌شود استعفای خود را اعلام کردند. برخی تحلیلگران وقوع چنین رویدادی را آنهم در بحبوحه جنگ نشان از تشدید اختلافات داخلی و سرایت آن به نظامیان دانستند؛ اختلافاتی که برخی آنرا بر سرچگونگی ادامه جنگ در غزه و برخی دیگر به دلیل نارضایتی دولت بایدن از رویکرد نتانیاهو در قبال ادامه روند جنگ در غزه عنوان کرده‌اند.

اختلافات میان بایدن و نتانیاهو در رابطه با جنگ غزه در حالی افزایش یافته که فشارهای داخلی به هر یک از طرفین نیز به این اختلاف‌ها دامن می‌زند. در این بین سفر گانتس یکی از اعضای ارشد اتاق جنگ اسرائیل و از مخالفان نتانیاهو به ایالات متحده که بدون اجازه و برخلاف خواسته نخست وزیر بود و دیدار وی با کامالا هریس معاون بایدن که پیشتر درخواست برقراری آتش بس فوری در غزه را کرده بود نشان از تشدید اختلاف بین واشنگتن و تل‌آویو دارد.

کوه یخ اختلافات صهیونیست ها از آب بیرون زد /تحلیلی بر اعلام استعفای گروهی از نظامیان ارشد رژیم اسرائیل در میانه جنگ غزه

نتانیاهو و حذف مخالفان

علی ودایع تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با قدس با اشاره به اینکه اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی به پیش از طوفان الاقصی برمی‌گردد و حدود ۴۰ هفته پیش از طوفان الاقصی سرزمین های اشغالی صحنه اعتراضات و تجمعات مخالفان نتانیاهو بود گفت: حتی گزارش‌هایی مبنی بر اقدامات نتانیاهو در راستای پاکسازی مخالفانش از دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی مخابره می‌شد این اختلافات با وقوع عملیات طوفان الاقصی و شکست مفتضحانه‌‎ای که رژیم اشغالگر به واسطه این عملیات با آن مواجه شد شدت بیشتری پیدا کرد به طوری که مقامات سیاسی و امنیتی و نظامی تلاش می‌کردند انگشت اتهامات را به سمت یکدیگر بگیرند و حتی مخالفان نتانیاهو، علت اصلی شکست طوفان الاقصی را همان تصفیه نیروهای امنیتی توسط نتانیاهو دانستند که رژیم را به شدت آسیب پذیر کرده بود.

اختلافات از کجا آغاز شد؟

ودایع افزود: اتفاق دیگر که بعد از طوفان الاقصی رخ داد این بود که بخش قابل توجهی از نظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیل که نزدیک به گانتز هم هستند با نحوه واکنش در قبال طوفان الاقصی به خصوص عملیات زمینی در غزه اختلافات شدیدی با کابینه جنگ اسرائیل به خصوص افرادی همچون بن گویر و اسموتریچ پیدا کردند. درواقع درگیری یکماه قبل در اتاق جنگ رژیم به واقع نوک کوه یخ اختلافات عمیق در اتاق جنگ این رژیم بود؛ به موازات این کشمکش‌ها خانواده اسرای اسرائیلی به شدت علیه دولت نتایاهو موضع گیری کردند و حتی همراه با مخالفان به خیابان‌ها آمدند و نتانیاهو را عامل مرگ تعدادی از اسرای اسرائیلی در غزه دانستند. حتی کشته شدن تعدادی از اسرا که ارتش اسرائیل به کشته شدن آنها به دست نیروهای خودی اعتراف کرد خشم مضاعفی را علیه نتانیاهو و کابینه تندروی وی ایجاد کرد.

کوه یخ اختلافات صهیونیست ها از آب بیرون زد /تحلیلی بر اعلام استعفای گروهی از نظامیان ارشد رژیم اسرائیل در میانه جنگ غزه

خیانت بایدن به «بی بی»

مصدق مصدق پور دیگر کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر اخیر بنی گانتس یکی از اعضای ارشد کابینه جنگ و از مخالفان نتانیاهو به آمریکا در شرایط کنونی، این سفر را نشانه همراهی آمریکا و دولت بایدن با اپوزیسیون رژیم صهیونیستی و ایستادن در کنار مخالفان «بی بی» دانست و تصریح کرد: اخباری که پیرامون درگیری‌های لفظی بین بایدن و نتانیاهو در چند ماه اخیر درز می‌کند نیز نشان دهنده این مسئله است که اختلافات ناشی از تعارض منافع به شدت عمیق شده است. درواقع همزمانی سفر گانتس به آمریکا با آغاز مذاکرات آتش بس در مصر خود گواهی بر آن است که آمریکا همزمان با اعمال فشار بر کابینه جنگ رژیم صهیونیستی از جریانی در این کابینه حمایت می‌کند که به دنبال برقراری آتش بس است.

شمارش معکوس برای برکناری نتانیاهو

وی با اشاره به ارسال کمک‌های هوایی مشترک اردن و آمریکا از آسمان غزه این اقدام را که با پوشش رسانه‌ای گسترده نیز همراه شد علاوه بر وجه کسب پرستیژ برای آمریکا در راستای اعمال فشار مضاعف بر نتانیاهو برای وادار کردن وی به پذیرش آتش بس دانست. از ابتدای طوفان الاقصی بحث درباره فردای غزه مطرح شده است اما همزمان بحث درباره فردای سرزمین‌های اشغالی نیز مطرح بوده است و بحث درباره انتخابات زودهنگام به خصوص از سوی لاپید و باراک مطرح شده است و بعید نیست سناریوی آمریکایی ها بر این مبنا استوار باشد که بعد از آتش بسی که احتمالا ۶ هفته به طول خواهد انجامید شرایط را برای برگزاری یک انتخابات زودهنگام در سرزمین های اشغالی فراهم کنند.

مصدق پور افزود: البته نتانیاهو نیز برای فرار از این سناریو اقداماتی را صورت داده است و تلاش برای تشدید تنش با حزب الله در جنوب لبنان و تلاش برای تشدید تنش با ایران به واسطه حملات به مراکز مستشاری ایران در سوریه را می‌توان از جمله اقدامات نتانیاهو برای ادامه دادن جنگ و مقابله با سناریوی مخالفانش در دورن و برون از سرزمین های اشغالی دانست. آنچه مشخص است به واسطه نزدیک بودن انتخابات آمریکا و نیاز مبرم دموکرات‌ها و بایدن به ایجاد یک دست آورد به خصوص در منطقه خاورمیانه و برآورده کردن خواسته‌های لابی صهیونیستی آیپک در آمریکا، آنها فشارها را بر نتانیاهو و دولت افراطی اسرائیل افزایش خواهند داد تا نتانیاهو را وادار به پذیرش آتش بس و در ادامه کناره گیری از قدرت کنند و تنها عاملی که ممکن است مانع از سقوط دولت نتانیاهو شود عقب نشینی وی از بحث تک کشوری و حمایت از برنامه دو دولتی اعلامی از سوی آمریکا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.