معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور از پیشگیری تولد دومین جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در نیشابور خبر داد.

جلوگیری از تولد دومین جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در نیشابور

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت نیشابور، حامد جز جلالیان اظهار کرد: بیماری تالاسمی بتا از شایع‌ترین بیماری‌های ژنتیکی ارثی در ایران است و در تمام نقاط کشورمان به صورت پراکنده وجود دارد اما در حاشیه دریای خزر و خلیج فارس شیوع بیشتری دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور افزود: این بیماری در اثر ازدواج زوج ناقل تالاسمی بروز کرده و در ماه‌های اول زندگی علامتی ندارد و در فاصله ۳ تا ۱۸ ماهگی علائمی مثل بی‌قراری، رنگ‌پریدگی، ناتوانی در شیر خوردن، اختلال در رشد، بزرگی کبد و طحال به وجود می‌آید و به دلیل سرعت زیاد تخریب گلبول‌های قرمز، فعالیت مغز استخوان زیاد شده و علائمی مثل کلفتی استخوان‌های صورت، جعبه‌ای شکل شدن جمجمه و فرورفتگی ریشه بینی، ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این بیماران عمر گلبول‌های قرمز خون کاهش یافته و به دلیل کم‌خونی شدید نیازمند تزریق دوره‌ای خون است.

همچنین مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر در این زمینه گفت: تمامی زوجین ناقل و مشکوک پرخطر از نظر بتا تالاسمی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ماهیانه مراقبت و پیگیری شده و در هر بارداری، آزمایش تشخیص ژنتیک جنین انجام می‌شود.

دستجردی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون ۵ مورد آزمایش تشخیص ژنتیک جنین انجام شده که دو مورد جنین مبتلا گزارش شد و با رضایت والدین و تشکیل کمیسیون پزشکی، سقط قانونی بر اساس ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت انجام شده است.

وی اظهار کرد: در برنامه پیشگیری از بروز بتا تالاسمی ماژور زوجین در هنگام ازدواج، غربالگری می‌شوند و در صورتی که هر دو مشکوک به بتا تالاسمی مینور باشند مورد بررسی تکمیلی قرار گرفته و در صورت تأیید نتایج، مشاوره و آزمایشات تشخیص ژنتیک مرحله اول انجام تا جهش ژنتیکی در خانواده معلوم شود.

 دستجری تأکید کرد: باید زوج ناقل، در هر بارداری مراقبت و آزمایش تشخیص ژنتیک مرحله دوم (جنین) انجام دهد تا وضعیت سلامت جنین مشخص شود.

وی افزود: ضمن اطلاع نتیجه آزمایش به والدین در صورت رضایت آنها، پس از تشکیل کمیسیون در پزشکی قانونی استان، فرآیند صدور مجوز سقط قانونی بر اساس ماده ۵۶ قانون جوانی جمعیت انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.