رئیس مجمع عمومی سازمان ملل وضعیت غزه را «فاجعه بار»، «ناعادلانه» و «شرم آور» توصیف کرد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: اوضاع غزه شرم‌آور است

قدس آنلاین؛ فرانسیس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در یک مناظره در مورد وتوی ۲۰ فوریه قطعنامه شورای امنیت در مورد بحران غزه توسط آمریکا، تعجب و شوک خود را ابراز کرد و گفت که «از گزارش کشته و زخمی شدن صدها نفر در حین دریافت مواد غذایی در غرب غزه وحشت کرده است.»

روز پنجشنبه، نیروهای صهیونیست به روی جمعیت فلسطینی که منتظر کمک های بشردوستانه بودند در میدان النابلسی در خیابان الرشید، جاده ساحلی اصلی در غرب غزه، آتش گشودند که دست کم ۱۱۲ فلسطینی شهید و ۷۶۰ تن زخمی شدند. ارتش صهیونیستی مدعی است که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد فلسطینی‌ها به یک ایست بازرسی نظامی که بر ورود کامیون‌های کمک‌رسانی نظارت می‌کرد، نزدیک شده‌اند.

فرانسیس همچنین با تاکید بر اینکه «جوامع بی شماری از بین رفته‌اند؛ خانواده‌های بی شماری ناپدید شده‌اند» به سخنان مارتین گریفیتث، هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل استناد کرد: هر گونه عملیات زمینی در رفح یک عملیات بشردوستانه شکننده را در آستانه مرگ قرار می دهد.

فرانسیس افزود: «بنابراین، من فوراً خواستار حداکثر خویشتنداری برای حفظ جان غیرنظامیان بی‌گناه هستم.»

رئیس مجمع عمومی با ترغیب کشورهای عضو سازمان ملل متحد به «کار بسیار سخت‌تر برای پایان دادن فوری به این درگیری»، همچنین خواستار تلاش برای راه حل دو دولتی شد.

در مورد آتش بس موقت، فرانسیس گفت که این آتش بس «به اسیران اجازه می‌دهد تا به خانه‌های خود بازگردند» و «این امر باعث توقف رنج گسترده بسیاری از کودکان، زنان و مردان فلسطینی می شود».

فرانسیس با تعهد به تلاش برای «تسریع در حمایت‌های بشردوستانه از مردم فلسطین»، متعهد شد که «به تعامل خستگی ناپذیر در دیپلماسی مستقیم و مذاکرات در میدان ادامه دهد.»

در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حداقل ۳۰۵۳۴ فلسطینی در میان ویرانی‌های گسترده و کمبود وسایل ضروری شهید و ۷۱۹۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این رژیم همچنین محاصره فلج کننده‌ای را بر نوار غزه اعمال کرده است که جمعیت آن، به ویژه ساکنان شمال غزه را در آستانه گرسنگی قرار داده است. به گفته سازمان ملل، جنگ ۸۵ درصد از جمعیت غزه را به آوارگی داخلی در میان کمبود شدید غذا، آب سالم و دارو سوق داده و ۶۰ درصد از زیرساخت‌های غزه آسیب دیده یا ویران شده است. این رژیم در دیوان بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی متهم است. یک حکم موقت در ژانویه به تل آویو دستور داد تا اقدامات نسل کشی را متوقف کند و اقداماتی را برای تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه اتخاذ کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.