یک کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه خودروهای ایرانی کیفیت بسیار پایینی داشته،تصریح کرد: متاسفانه هیچ برنامه ای برای ارتقا کیفی خودروها از سوی شرکت های خودروساز در کشور دیده نمی شود.

هیچ برنامه‌ای برای ارتقا کیفی خودروها در کشور دیده نمی‌شود

به زعم بسیاری از کارشناسان، خودروهای پرمصرف و بی‌کیفیت داخلی از مهم ترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار می‌روند. این خودروها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا می‌برند و بر مشکلات می‌افزایند، در زمینه‌ی ایجاد آلایندگی نیز برایمان دردسرساز شده‌اند. از شواهد این طور برمی‌آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودروها اتخاذ نکنیم، در آینده‌ی نزدیک با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

بررسی آخرین گزارش سازمان استاندارد نشان می‌دهد، تعداد ۵۳ مدل خودروی تولیدی شامل خودروهای ایرانی و مونتاژ در گرید C، D، E، F و G درجه‌بندی شده‌اند. بر اساس این آمارها، از ۵۳ مدل خودروی ارزیابی شده، ۳۳ مدل خودرو معادل ۶۲ درصد از خودروهای ارزیابی‌شده در گرید G یعنی بدمصرف‌ترین‌ها قرار گرفته است. ۱۴ خودرو معادل ۲۶ درصد در گرید F، تعداد ۴خودرو معادل ۸ درصد در گرید E و درنهایت ۲ خودرو معادل ۴ درصد از کل خودروها نیز در گرید C قرار دارند.

واقعیت این است که واردات بنزین برای کشور عدم النفع بالایی دارد و به لحاظ اقتصادی به معنای یک زیان اقتصادی تمام و کمال است؛ زیرا از یک طرف نفت را به صورت یک ماده‌ی خام صادر و در طرف مقابل، بنزین را به عنوان یک فرآورده نفتی وارد می‌کنیم و به صورت مضاعف متحمل ضرر می‌شویم. در همین راستا با توجه به اهمیت موضوع با یکی از کارشناسان حوزه انرژی به گفت وگو نشسته که نتیجه را باهم می خوانیم.

تولید خودروها با موتورهای بی کیفیت عامل اصلی ناترازی بنزین

صبوری فرد در گفت و گو با قدس: هیچ برنامه ای برای ارتقا کیفی خودروها در کشور دیده نمی شودصبوری فرد کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه خودروهای ایرانی کیفیت بسیار پایینی داشته ،تصریح کرد: متاسفانه هیچ برنامه ای برای ارتقا کیفی خودروها دیده نمی شود. صبوری فر در خصوص علل ناترازی بنزین گفت: متاسفانه ایران یکی از کشورهای پر مصرف بنزین در دنیا شناخته می شود،در واقع مصرف بالای خودروهای ایرانی باعث شده است که پدیده ناترازی در کشور ما به وجود آید .

وی با بیان اینکه خودروهای ایرانی کیفیت بسیار پایینی داشته ،تصریح کرد: متاسفانه هیچ برنامه ای برای ارتقا کیفی خودروها دیده نمی شود کارشناس حوزه انرژی گفت: به دلیل عدم فرهنگی سازی مصرف جدی از سوی محافل فرهنگی مصرف بی رویه روز به روز بیشتر شده است.

صبوری فر با بیان اینکه موتور بی کیفیت و پر مصرف سبب آلودگی هوا و آسیب به محیط زیست شده است، اذعان کرد: از سوی دیگر این موتور بر مشکل ناترازی بنزین و گرم شدن هوا دامن زدند.

وی با بیان اینکه برای کنترل واردات بنزین باید برنامه ریزی اساسی انجام گیرد،عنوان کرد: لازم است مشوق های باید کارخانه های تولید کننده خودرو در نظر گرفته شود که صنعت خودرو سازی به سمت تولید خودروهای با کیفیت و کم مصرف بروند.

لزوم آزاد سازی مجوز ورود خودروهای نسل جدید و  کیفی خارجی

صبوری فرد ضمن تاکید بر لزوم آزاد سازی مجوز ورود خودروهای نسل جدید و با کیفیت خارجی، اظهار کرد: در این راستا باید جلوی فعالیت های دلال بازی را گرفت. واردات خودروهای باکیفیت خارجی بسیاری از مشکلات از جمله ناترازی را حل خواهد کرد.

وی ضمن تاکید بر تولید خودروهای دوگانه سوز،گفت: در راستا باید با ایجاد زیر ساخت های مناسب مردم را به استفاده از این نوع خودروها ترغیب کنند این امر سبب می شود ناترازی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه می توان با ساخت پالایشگاه های کوچک مشکل ناترازی بنزین در کشور تا حد قابل توجهی کاهش داد،عنوان کرد: این امر سبب می شود. که جلوی صادرات نفت خام را گرفت.

صبوری فر گفت:باید کار کارشناسی و پژوهشی از سمت خبرگان انرژی و خودروسازی انجام شود و بر اساس آن حرکت کنیم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.