اکنون مساله غزه به دغدغه‌ای فرا انسانی تبدیل شده که بایستی از آن حداکثر بهره را برد. همچنین میتوان از ظرفیتهای ادیان و رهبران جریانهای سیاسی و فکری برای ایجاد همگرایی بهره برد و دیپلماسی بین المللی به نفع غزه ایجاد کرد

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری در گفت‌وگو با قدس: سیاستگذاری در حوزه غزه را باید فراقاره‌ای درنظر گرفت

حجت الاسلام یحیی جهانگیری کارشناس بین المللی در حوزه فرهنگ درباره تاثیرات طوفان الاقصی در عرصه بین المللی و بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی جهانی برای حل مسئله غزه، گفت: دنیا را باید به دنیای پیش و پس از طوفان الاقصی تقسیم کرد. واقعیت این است عملیات مقاومت سیر تحولات دنیا تغییر داد. در جهان پیش از طوفان الاقصی، کشورها برای تطهیر و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با یکدیگر در رقابت بودند، اما در حال حاضر خواهان تعطیلی سفارت اسراییل و بیزاری جستن از اقدامات آن هستند. البته این تغییر را صرفا در جهان اسلام شاهد نیستیم بلکه حتی قاره‌ها و ملتهای دیگر نیز به راهپیمایی و اقدامات حمایتی از غزه میپردازند، چنانکه برای مثال در استرالیا هر یکشنبه راهپیمایی حمایت از مردم غزه برپا میشود.

این مبلغ حوزه بین المللی معتقد است: گرچه در حال حاضر تحولات فعلی غزه و جنایات اسراییل برای جهان اسلام تاحدودی عادی شده و تب حمایت از مردم فلسطین فروکش کرده، اما در دنیای بیرون هنوز این موضوع به عنوان دغدغه حقوق بشری مطرح است. بحث غزه امروز فقط بحث جهان اسلام نیست بلکه موضوعی انسانی است که فراتر از جهان اسلام پیش رفته است. ما باید سیاستگذاری و دیپلماسی بین المللی در زمینه غزه را فرا قاره‌ای درنظر بگیریم و به تمام مسلمانان و آزادیخواهان دنیا گسترش دهیم. چنانکه شاهدیم مسلمانان در آمریکا، استرالیا، کره و ژاپن در حمایت از غزه فعالانه‌تر عمل کرده‌اند.

جهانگیری بیان کرد: حتی دولت حاکمه ایالات متحده به خاطر اینکه بتواند در انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری شانس رأی‌آوری داشته باشد، مجبور است سطح حمایتهای خود از رژیم صهیونیستی را در ظاهر محدود کند چرا که به خوبی میدانند افکار عمومی بر ضد جنایات اسراییل است. از سوی دیگر، شاهد بودید آفریقای جنوبی به عنوان کشوری غیر مسلمان در دادگاه لاهه علیه اسراییل اقامه دعوا کرد و کشورهای اسلامی صرفاً نظاره‌گر بودند. بنابراین تمامی اینها نشان میدهد اکنون مساله غزه به دغدغه‌ای فرا انسانی تبدیل شده که بایستی از آن حداکثر بهره را برد. همچنین میتوان از ظرفیتهای ادیان و رهبران جریانهای سیاسی و فکری برای ایجاد همگرایی بهره برد و دیپلماسی بین المللی به نفع غزه ایجاد کرد.

یحیی جهانگیری
یحیی جهانگیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.