۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
کد خبر: 970241

امروز با گذشت بیش از پنج ماه از عملیات طوفان الاقصی توسط مجاهدین فلسطینی ما شاهد درخواست های مکرر مقامات غربی به ویژه آمریکایی برای برقرار آتش بس موقت در غزه می باشیم بطوریکه این مسئله گویای شکست دیگر برای مقامات تل آویو تلقی خواهد شد

مقامات غربی  به خصوص رئیس‌جمهور آمریکا در ماه گذشته فشارهای برای پذیرش آتش توسط مقامات رژیم صهیونیستی اعمال کردند ولی  نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در شبکه ایکس اعلام کرد:«مواضع من را می‌توان در دو جمله خلاصه کرد: اسرائیل قاطعانه امرونهی بین‌المللی در رابطه با حل‌وفصل دائمی با فلسطینیان را رد می‌کند. چنین ترتیبی تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرف‌ها بدون هیچ پیش شرطی حاصل خواهد شد. این سخنان در حالی توسط نتانیاهو گفته می شود که هر گونه آتش بس دائم یا موقت می تواند بزرگترین شکست برای مقامات این رژیم تلقی شود بطوریکه پذیرش آتش بس موقت یعنی پذیرفتن تمام شروط مقاومت از سوی اسرائیل و پذیرش آتش بس دائم یعنی سقوط کابینه رژیم صهیونیستی و برکناری و محاکمه نتانیاهو را به همراه خواهد داشت.

امروز با گذشت بیش از پنج ماه از عملیات طوفان الاقصی توسط رزمندگان فلسطینی با تحمیل شکست بزرگ نظامی و اطلاعاتی بر رژیم صهیونیستی ما شاهد درخواست های مکرر مقامات غربی به ویژه آمریکایی برای برقرار آتش بس موقت در غزه می باشیم بطوریکه این مسئله گویای شکست دیگر برای مقامالت تل آویو تلقی خواهد شد.این در حالی است که حماس هیچ گونه از شروط اسرائیل را قبول نکرده است ولی تمایل برای برقراری آتش بس توسط حامیان رژیم صهیونیستی هر روز بیشتر می شود.در طی این مدتنه تنها مقاومت فلسطین توسط صهیونیست ها نابود نشد بلکه هیچ کدام از وعده های مقامات اسرائیلی برای اخراج مردم از شهر غزه و آزادی اسرای صهیونیستی محقق نشد.

در شکل گیری اسرائیل در منطقه این رژیم همواره بعنوان یکی ارتش شکست ناپذیر و قدرتمند در بین کشورهای اسلامی مطرح می شد اما در عملیات هفتم کتبر هیمنه پوشالی آن توسط رزمندگان مقاومت فرو ریخت.رژیم صهیونیستی نتوانست در منطقه باریکه ای که کمتر ۴۰ کیلومتر وسعت دارد نیرو مستقر نماید و در هر محله از این شهر توسط مردم و مقاومت زمین گیر شد. در واقع می توان به این نتیجه دست یافت که امروز ارتش اسرائیل بیش از هر زمان دیگر فرسوده و شکست پذیر شده بطوریکه اعمال هر گونه آتش بس یعنی شکست اسرائیل در برابر حماس و محور مقاومت هست. اما یک نکته ای که در اینجا باید بیان شود این است که در همان ابتدای جنگ آتش بس یک هفته ای توسط طرفین تصویب شد که طی آن صهیونیست ها و حماس تعدای اسیر را تبادل نمودند اسیرانی که مقاومت در اختیار داشت بعنوان برگ برنده ای بود که توانست تعداد زیادی از اسرایی سالیان زیادی در زندان های اسرائیل باز داشت بوده اند را آزاد نماید.  از سوی دیگر در فاصله این آتش بس (موقت و یک هفته ای) تعدادی کامیون حامل مواد غذایی به شمال غزه آمدند و در بین مردم اقلامی را پخش نمودند در طی این مدت نیروهای مقاومت علاوه بر رصد کامل تحرکات صهیونیست ها توانستند تجدید قوایی نیز انجام دهند.

اسرائیل از همان ابتدای جنگ در مسیر سقوط قرار گرفته بود هرچند که مقامات تل آویو در سخنرانی های خود از اتمام جنگ و دست یابی به اهدافی سخن گفته بودند اما برآوردی که در این زمینه داشتند امروز به پنج ماه کشیده شد. فشارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سرزمین های اشغالی، حمایت همه جانبه محور مقاومت از غزه و درگیر شدن متحدان غربی اسرائیل در این جنگ باعث شد دامنه این شکست ها گریبان گیر آمریکایی ها و انگلیسی ها در باب المندب و دریای سرخ شود بطوریکه تشکیل ائتلاف های دریایی غرب در برابر قدرت رزمندگان انصارالله در همان هفته ابتدایی با شکست مواجه شد. امروز آینده نتانیاهو بستگی به نحوه اتمام جنگ دارد اگر این نبرد همراه با پیروزی اسرائیل و شکست حماس باشد وی در حکومت باقی خواهد ماند که البته هیچ افق روشنی در این زمینه وجود ندارد. حتی متحدان غربی اسرائیل خواستار آتش بس فوری در غزه می باشند و از سوی دیگر باتلاقی که نتانیاهو در منطقه ایجاد کرده منجر شد حامیان او نیز با مشکل مواجه شوند بطوریکه روز گذشته عده زیادی از وکلای استرالیایی از آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا به دلیل حمایت مادی، اطلاعاتی و نظامیدر جنگ غزه از اسرائیل شکایت  و پرونده وی را  بر اساس ماده ۱۵ اساسنامه رم، به دادگاه لاهه ارجاع دادند.امروز مسبب اصلی شکست اسرائیل در برابر یک گروه کوچک مقاومت در شهر غزه نتانیاهو می باشد و باید از قدرت کناره گیری نماید ولی نتانیاهو فردی نیست که به راحتی خودش را کنار بکشد او از طریق ابزارهای امنیتی و سیاسی در پست خود باقی خواهد ماند اما در مقابل ما شاهد بروز جنگ میان احزاب سیاسی و رادیکالی صهیوینست در درون سرزمین های اشغالی  خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.