جو بایدن رئیس جمهور آمریکا خواستار برقراری آتش بس در غزه تا قبل از ماه مبارک رمضان شد و با انداختن توپ توافق برای این آتش بس به زمین حماس، گفت که چنانچه تا ماه رمضان آتش بس برقرار نشود، «بسیار خطرناک» خواهد بود.

بایدن خواستار آتش‌بس در غزه قبل از ماه رمضان شد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی هنگام سوار شدن به هواپیمای ریاست جمهوری موسوم به ایر فورس وان در فرودگاه هاگرستون تاکید کرد: ما به آتش بس نیاز داریم.

او توافق روی میز را "پیشنهادی منطقی" خواند و گفت که  اسرائیلی ها با آن موافقت کرده اند. بایدن در عین حال، توپ را به زمین حماس انداخت و گفت: باید ببینیم حماس چه می کند.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که اسرائیلی ها همکاری کرده اند و آتش بس ضروری است.

بایدن همچنین گفت که بدون توافق آتش بس تا ماه رمضان، وضعیت در اسرائیل و به طور خاص «اورشلیم» «بسیار بسیار خطرناک» خواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درباره رابطه خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز گفت: « رابطه ما مانند همیشه است.»

بایدن همچنین تاکید کرد: «هیچ بهانه‌ای» برای اسرائیل وجود ندارد تا با ارائه  کمک‌های بیشتر به غزه مخالفت کند.

رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نیز اعلام کرد: «آمریکا متعهد به انجام تمام اقدامات ممکن برای ارسال کمک‌های بیشتر به کسانی که در غزه به شدت به آن نیاز دارند، است. ما بیکار نخواهیم نشست. ما تسلیم نمی‌شویم.»

همزمان، شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی‌نیوز آمریکا به نقل از مقامات کنونی و سابق این کشور گزارش داد که بایدن به دنبال افزایش فشار سیاسی به دولت اسرائیل است تا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر را بدهد و حملات خود در غزه را کاهش دهد.

ان بی سی نیوز به نقل از دو مقام آگاه دولت آمریکا  اعلام کرد: شورای امنیت ملی کاخ سفید که از وضعیت اسفناک غیرنظامیان فلسطینی ناامید شده و هیچ کاهشی در عملیات نظامی اسرائیل مشاهده نکرده است،  در هفته‌های اخیر از پنتاگون خواسته است گزینه‌های احتمالی برای ارسال کمک‌های بیشتر به غزه از طریق هوا، زمین و دریا فراهم کند.

در پی فشارهای جهانی به دولت بایدن برای حمایت از رژیم اسرائیل و استفاده تل آویو از گرسنگی مردم غزه بعنوان اهرم فشار، سرانجام آمریکا برغم حمایت هایش از این رژیم، در نمایشی تبلیغاتی در آستانه انتخابات آمریکا، هواپیماهای باری ارتش خود را برای انتقال هوایی مواد غذایی و سایر تجهیزات به داخل غزه به عنوان راه حلی برای مخالفت های اسرائیل با ورود کمک‌ها به نوار غزه و رسیدن این کمک ها به نیازمندان ارسال کرده است.

عضای سازمان‌های امدادی بین‌المللی این اقدام آمریکا را ناکارآمد و صرفاً یک اقدام تبلیغاتی می دانند.

آمریکا همچنان فشار قابل توجهی به اسرائیل وارد نمی کند و دولت بایدن تاکنون گزینه هایی مانند تحریم اسرائیل یا شرطی کردن میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل را بررسی نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.