مدیر روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: قیمت‌گذاری غرفه‌ها در کارگروهی در اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تعیین می‌شود، در این کارگروه از اتاق اصناف، نمایشگاه بین‌المللی مشهد و چند مجموعه دیگر نمایندگانی حضور دارند.

نحوه قیمت‌گذاری غرفه‌های نمایشگاه بهاره

به گزارش قدس خراسان، نمایشگاه بهاره مشهد از یکشنبه هفته جاری افتتاح شده و تا جمعه ۱۸ اسفندماه ادامه دارد، این نمایشگاه در قالب یک هزار و ۲۰۰ غرفه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی در حال برگزاری است.

برای بررسی میدانی کیفیت و چگونگی برگزاری نمایشگاه بهاره سری به نمایشگاه زدم، پس از خرید بلیت ۴هزار تومانی و ورود به نمایشگاه، در ابتدای ورود با غرفه فروش گردو، گوشت، برنج و خرما روبه‌رو می‌شوم، گردوی کاغذی تویسرکان کیلویی ۲۲۰ هزار تومان، گوشت گوساله منجمد کیلویی ۲۸۹ هزار تومان، مرغ تازه هلندی کیلویی ۳۹ هزار تومان و ران مرغ تازه کیلویی ۶۷ هزار تومان، کالاهای مصرفی است که در ابتدای ورودم به نمایشگاه جلب توجه می‌کنند.

در ادامه به دو غرفه فروش خرما و برنج سری می‌زنم، قیمت خرمای خاصویی و یاقوتی کیلویی ۹۵ هزار تومان است که در بازار با قیمت پایین‌تر از این نیز موجود است، برنج نیم‌دانه طارم کیلویی ۵۰ هزار تومان و عنبربو نیز کیلویی ۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در غرفه‌ای دیگر نیز برنج ایرانی از ۵۵ تا ۹۷ هزار تومان فروخته می‌شود، به نظر می‌رسد غرفه‌داران این محصول سعی کرده‌اند برنج‌هایی با قیمت متوسط و پایین عرضه کنند.

در ادامه سری به سالن خلیج فارس می‌زنم، در این سالن کیف، کفش، صنایع غذایی، سوغات، شیرینی و شکلات، محصولات شوینده و بهداشتی و آرایشی عرضه می‌شود. به دلیل حضور ۳۰ مجموعه از استان‌های خراسان شمالی و جنوبی، تهران، البرز، قم، اصفهان، لرستان و آذربایجان غربی شاهد تنوع خوبی از سوغات و شیرینی در این بخش از نمایشگاه هستیم، برخی از این محصولات نوآوری دارند که کمتر جایی می‌شود آن‌ها را دید. 

حضور و معرفی کسب‌وکارهای خانگی

در قسمت غرفه‌های کیف و کفش شاهد تنوع کیفیت و محصولات در سه سطح عالی، متوسط و پایین هستیم، به گونه‌ای که برای همه سلایق کیف و کفش پیدا می‌شود. در گفت‌وگویی که با غرفه‌داران درباره اختلاف قیمت نمایشگاه با قیمت فروش در فروشگاهشان انجام دادم، اختلاف قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان است.

در ادامه به سالن مفاخر می‌روم، در این سالن کالای خواب، فرش ماشینی، لوازم منزل، صنایع دستی و ملزومات هفت‌سین عرضه می‌شود. استقبال مردم از این سالن به نسبت سالن‌های دیگر کمتر است و بیشتر بازار خوبی برای کسانی است که در حال خرید جهیزیه هستند. 

نکته مهمی که به طور کلی در نمایشگاه به چشم می‌خورد حضور کسب‌وکارهای خانگی است که محلی جز فضای مجازی برای فروش ندارند و این نمایشگاه‌ها حلقه وصل این فروشندگان با مشتریان خود در فضای حقیقی می‌شوند.

ضرر تولیدکننده با قیمت کارشناسی نمایشگاه

در سالن فردوسی نیز تولیدکنندگان پوشاک و تریکوجات دور هم جمع شده‌اند و هر کدام تلاش خود را برای جلب نظر بازدیدکنندگان انجام می‌دهند. تخفیفات در این سالن به نسبت خارج از نمایشگاه زیر ۱۰۰ هزار تومان است و کیفیت بیشتر اجناس خوب بود اما در بازدید از غرفه‌ای که فروشنده چادر بود متوجه قیمت‌گذاری نمایشگاه بدون توجه به قیمت تمام شده برای تولیدکننده می‌شوم، غرفه‌دار می‌گوید: قیمت تمام شده چادر میزبان برای ما ۶۵۰ هزار تومان است اما کارشناس ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده، برای همین رغبتی به معرفی این محصول به مشتری نداریم چون با این قیمت متضرر می‌شویم.

وی می‌افزاید: برعکس پیراهنی که ما در فروشگاه ۹۵۰ هزار تومان می‌فروشیم را کارشناس یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است، با وجود این نمی‌توانیم فروش خوبی داشته باشیم تا هزینه کرایه ۶ میلیون تومانی غرفه جبران شود.

با تولیدکننده دیگری درباره تفاوت قیمت فروشگاهی و قیمت کارشناسی نمایشگاه صحبت کردم، وی می‌گوید: این مانتو را در سایتمان ۵۷۰ هزار تومان می‌فروشیم و کارشناس نمایشگاه ۳۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است، با وجود این سود ما خیلی کم شده و با توجه به کرایه ۷.۵ میلیون تومانی که برای غرفه داده‌ایم، ضرر می‌کنیم.

وی می‌افزاید: فکر می‌کردم کرایه غرفه‌های بیرون کمتر باشد اما از غرفه‌داری در بیرون پرسیدم، گفت ۱۲ میلیون کرایه داده است.

با توجه به قیمت‌گذاری که کارشناسان در این گوشه نمایشگاه انجام داده‌اند به نظر شاید نتوانیم شاهد حضور برخی از تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های آینده باشیم؛ چرا که توجه به قیمت نهایی محصول کمترین کاری است که باید کارشناسان برای اعمال تخفیف روی کالاها لحاظ کنند.

تنوع قیمتی آجیل و شیرینی در نمایشگاه

در ادامه به سالن عطار سری می‌زنم، در این سالن غرفه‌هایی در زمینه فروش موادغذایی و لبنی، شیرینی و شکلات و آجیل و خشکبار حضور دارند. شلوغ‌ترین غرفه‌ها در این سالن مربوط به فروش شیرینی و آجیل است، آجیل‌ها با توجه به میزان مغزیجات از کیلویی ۲۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. شیرینی‌های خشک نیز با توجه به نوع، بسته‌بندی‌ و وزن‌ از ۶۰ تا ۲۲۰ هزار تومان در نمایشگاه فروخته می‌شوند. 

مردم استقبال کمی از نمایشگاه در دومین شب برگزاری داشته‌اند، اما با توجه به اینکه دو روز پایانی نمایشگاه پنجشنبه و جمعه است، پیش‌بینی می‌شود مانند همه نمایشگاه‌ها در این دو روز با استقبال بیشتری مواجه شود. با همه این وجود میزان خرید مردم هنگام خروج از نمایشگاه نشان می‌دهد بازدیدکنندگان تنها به خرید مایحتاج ضروری و به اندازه نیاز اکتفا می‌کنند.

نحوه قیمت‌گذاری غرفه‌های نمایشگاه بهاره

با توجه به اینکه نحوه قیمت‌گذاری غرفه‌ها موضوعی بود که فروشندگان را دچار ابهام کرده بود در این باره با رضا پورمنفرد، مدیر روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت‌وگویی انجام می‌دهم و او توضیح می‌دهد: قیمت‌گذاری غرفه‌ها در کارگروهی در اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تعیین می‌شود، در این کارگروه از اتاق اصناف، نمایشگاه بین‌المللی مشهد و چند مجموعه دیگر نمایندگانی حضور دارند.

مدیر روابط عمومی نمایشگاه بین‌المللی مشهد می‌افزاید: اگر بخواهیم ارزش‌گذاری کنیم، قیمت غرفه‌ها در نمایشگاه بهاره معمولاً کمترین قیمت را در میان سایر نمایشگاه‌های برگزار شده در طول سال دارد که با توجه به هزینه‌های نمایشگاه مشهد، این قیمت‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

پورمنفرد خاطرنشان می‌کند: قیمت‌گذاری تنها با متراژ تعیین نمی‌شود، بلکه غرفه‌بندی، خدمات برق و گرمایشی و موقعیت مکانی غرفه در نمایشگاه نیز در قیمت‌گذاری غرفه‌ها لحاظ می‌شود.
او می‌افزاید: با توجه به قیمت مصوب کرایه غرفه ۱۲ متری، ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

خبرنگار: فریده خسروی 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.