معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حفظ داشته‌های زیستی این کشور کار سختی است، عنوان کرد: با بودجه فعلی و تعداد نیروی حال حاضر نمی‌توان تمامی عرصه‌ها را حفظ کرد.

کشور شکارچی پروری بوده‌ایم/ با بودجه فعلی نمی‌توان تمامی عرصه‌های محیط‌زیست را حفظ کرد

حسن اکبری در رابطه با مشکلات حال حاضر محیط‌زیست و همچنین بحث حفاظت از محیط‌زیست کشور اظهار کرد: اگر ایران نیز همانند کشورهای اروپایی یکدست بود و از تنوع زیستی برخوردار نبود، شاید هزینه‌ها خیلی کمتر می‌شد، اما کشور ایران دارای اکوسیستم‌های متنوع است. اکوسیستم‌های کویری، تپه‌های ماسه‌ای، استپ‌ها، مراتع، تپه‌ماهورها، کوهستان‌ها، جنگل‌ها، تالاب‌ها و دریاها.

وی افزود: متاسفانه از گذشته نیز در حوزه محیط‌زیست، کشور شکارچی پروری بوده‌ایم، در واقع یعنی تعداد شکارچی نسبت به خانوار بالا بوده است؛ همچنین طی چند دهه اخیر تعدادی از مراکز ذی‌صلاح نظامی، مجوز سلاح شکاری صادر کرده‌اند، در کنار این تعداد سلاح دارای مجوز، تعدادی سلاح غیرمجاز نیز وجود دارد که مسئله شکارچی پروری را تقویت کرده است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در ادامه با اشاره به اینکه ایران کشوری است که ظرف دو تا سه دهه اخیر در مسیر توسعه قرار داشته است، گفت: در این مدت زیرساخت‌های کشور دچار تغییرات اساسی شده‌اند، برای مثال وضعیت جاده‌ها و اتوبان‌ها تغییر کرده است، توسعه معادن و شهرک‌های صنعتی را شاهد بوده‌ایم، همچنین در بحث شهرسازی و توسعه کشاورزی نیز رشد داشته‌ایم، علاوه بر موارد ذکر شده چاه‌های کشاورزی زیادی نیز حفر شده است. تمامی این عوامل توسعه‌ای در مواقعی باعث شده تا بخش‌هایی از زیستگاه ما آسیب ببیند.

اکبری افزود: اگر سه مورد ذکر شده را کنار هم بگذاریم، برای حفظ محیط زیست به اعتبار زیادی نیاز داریم تا به مشکلات غلبه کنیم چرا که عرصه بر حیات وحش تنگ و کار احیای محیط‌زیست سخت شده است.

وی ادامه داد: «به همه مشکلات ذکر شده موضوع گرمایش و تغییر اقلیم را نیز باید اضافه کرد، تغییراتی که منجر به کاهش بارش‌ها شد. متاسفانه در سال‌های اخیر هم مدیریت ناصحیح آب را در کشور داشته‌ایم به نحوی که آب سفره‌های زیرزمینی افت پیدا کرده، تالاب‌ها خشک، رودخانه‌ها کم آب و پوشش گیاهی بسیاری از جاها ضعیف شده است، در نتیجه حیات جانوری نیز ضعیف شده‌ است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه حفظ داشته‌های زیستی این کشور کار سختی است، بیان کرد: با بودجه فعلی و تعداد نیروی حال حاضر نمی‌توان تمامی عرصه‌ها را حفظ کرد. در حوزه تنوع زیستی تمامی اعتبارات برای نجات گونه‌های در خطر انقراض، احیای زیستگاه‌ها و تامین تجهیزات به یک هزار میلیارد تومان‌ نمی‌رسد، در نتیجه کار سختی را در پیش داریم. لازم به ذکر است که در گاهی اوقات همین اعتبار نیز با تاخیر به دست ما می‌رسد.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی موارد ذکر شده نیاز است دولت توجه ویژه‌ای به حوزه محیط‌زیست داشته باشد، چرا که با توجه به بحران‌هایی که برای محیط زیست رخ داده و انباشتگی مشکلات قبلی، افزایش اعتبارات امری است ضروری. همچنین راهکار دیگر این است زمینه مشارکت مردمی را فراهم کنیم و حتی بخشی از حفاظت توسط مردم انجام شود.

منبع: پانا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.