جو بایدن رئیس جمهور آمریکا سرانجام برخلاف پیش بینی های قبلی اش مبنی بر برقراری آتش بس در غزه تا ماه رمضان اذعان کرد که برقرای آتش بس تا این ماه دشوار است.

بایدن: آتش بس در غزه تا ماه رمضان دشوار است

به گزارش قدس آنلاین، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره برقراری آتش بس در نوار غزه تا روز یکشنبه و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان گفت: «به نظر سخت و دشوار می رسد.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد بایدن در صورت عدم دستیابی به آتش بس نگران خشونت ها در ماه رمضان است.

این درحالی است که بایدن روز سه شنبه هشدار داده بود  که بدون آتش بس تا قبل از ماه رمضان، منطقه ممکن است "بسیار بسیار خطرناک" شود. رئیس جمهور آمریکا هنگام سوار شدن به هواپیمای ریاست جمهوری موسوم به ایر فورس وان در فرودگاه هاگرستون تاکید کرد: ما به آتش بس نیاز داریم.

او توافق روی میز را "پیشنهادی منطقی" خواند و گفت که اسرائیلی ها با آن موافقت کرده اند. بایدن در عین حال، توپ را به زمین حماس انداخت و گفت: باید ببینیم حماس چه می کند.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که اسرائیلی ها همکاری کرده اند و آتش بس ضروری است.

اسرائیل نیز هشدار داده است که اگر «گروگان‌های» اسرائیلی که در غزه نگهداری می‌شوند تا ماه رمضان آزاد نشوند، حمله نظامی به رفح در جنوب غزه را آغاز خواهند کرد؛ جایی که حدود ۱.۵ میلیون فلسطینی در تلاش هستند از جنگ و حملات بی امان این رژیم در امان باشند.

در پی فشارهای جهانی به دولت بایدن برای حمایت از رژیم اسرائیل و استفاده تل آویو از گرسنگی مردم غزه بعنوان اهرم فشار، سرانجام آمریکا برغم حمایت هایش از این رژیم، در نمایشی تبلیغاتی در آستانه انتخابات آمریکا، هواپیماهای باری ارتش خود را برای انتقال هوایی مواد غذایی و سایر تجهیزات به داخل غزه به عنوان راه حلی برای مخالفت های اسرائیل با ورود کمک‌ها به نوار غزه و رسیدن این کمک ها به نیازمندان ارسال کرده است.

شبکه خبری سی ان ان وابسته به حزب دموکرات آمریکا روز جمعه به وقت محلی گزارش داد به گفته یک خبرنگار حاضر در صحنه و یک پزشک که تلفات را تایید کرده است، به خاطر باز نشدن چتر نجات یکی از بسته‌های ارسالی و سقوط محتویات آن در یک منطقه مسکونی دستکم پنج نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

اما ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه به وقت محلی در نشست خبری خود مدعی شد که گزارشها درباره کشته شدن غیرنظامیان در عملیات پرتاب کمک های مواد غذایی به مردم غزه درست نیست و همه بسته‌های غذایی که با چتر نجات برای مردم غزه ارسال شده به سلامت روی زمین در مناطق هدف فرود آمده‌اند.

او ادعا کرد: « گزارش‌های مطبوعاتی مبنی بر اینکه پرتاب‌های هوایی ایالات متحده منجر به تلفات غیرنظامی در زمین شد، نادرست است، زیرا ما تأیید کرده‌ایم که همه بسته‌های کمکی ما به سلامت بر روی زمین فرود آمدند».

بایدن همچنین در سخنانی در کنگره آمریکا و در ادامه اقدامات تبلیغاتی خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و در حالیکه از سوی افکار عمومی داخل و خارج آمریکا برای توقف جنگ اسرائیل در غزه تحت فشار است، همزمان با مانع تراشی های اسرائیل در ارسال کمک های بشردوستانه به غزه، اعلام کرد: به ارتش دستور داده‌ام مسئولیت رهبری یک مأموریت اضطراری برای احداث یک اسکله (بندر) موقت در دریای مدیترانه و در ساحل غزه را بر عهده بگیرد که این اسکله می‌تواند محموله‌های بزرگی از غذا، آب، دارو و پناهگاههای موقت را تحویل بگیرد اما هیچ نیروی نظامی آمریکایی وارد غزه نخواهد شد.

دو مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی در گفتگو با رسانه های آمریکایی درباره طرح بایدن مبنی بر ساخت اسکله موقت در سواحل نوار غزه برای تسهیل کمکهای بشردوستانه گفتند: این طرح ممکن است ۶۰ روز طول بکشد تا به طور کامل عملیاتی شود.

مقامات آمریکایی افزودند: امیدوار هستند این پروژه ظرف ۳۰ روز عملیاتی شود اما تکمیل آن بین ۴۵ تا ۶۰ واقع بینانه تر است.

به گفته آنها، این کریدور دریایی شامل یک بندر و اسکله موقت و شناور خواهد بود که می‌توان کمک های بشردوستانه را به آنجا ارسال و سپس از آنجا با کشتی با غزه منتقل کرد.

اعضای سازمان‌های امدادی بین‌المللی اقدامات آمریکا را ناکارآمد و صرفا تبلیغاتی می دانند چرا که آمریکا همچنان فشار قابل توجهی به اسرائیل وارد نمی کند و دولت بایدن تاکنون گزینه هایی مانند تحریم اسرائیل یا شرطی کردن میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل را بررسی نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.