مسئولان نهادهای سازمان ملل، تصمیم آمریکا مبنی بر ایجاد بندر در غزه جهت ورود کمک‌های انسانی به این منطقه بعد از شکست طرح پرتاب کمک‌های هوایی را در چارچوب مانورهای تبلیغاتی دولت بایدن برای کاستن از فشار افکار عمومی در آستانه انتخابات آمریکا دانستند.

واکنش سازمان‌های جهانی به طرح ایجاد بندر در غزه/ مانور تازه بایدن برای فرار از فشار افکار عمومی

به گزارش قدس آنلاین، دولت آمریکا که درواقع جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه را از ۵ ماه قبل رهبری می‌کند و از هیچ حمایت سیاسی و نظامی و مالی برای ادامه جنایات این رژیم ضد مردم فلسطین دریغ نکرده و همچنان مانع از برقراری آتش‌بس در غزه می‌گردد، طی چند روز گذشته در یک اقدام نمایشی از ارسال کمک‌های هوایی برای مردم غزه خبر داد. د

فتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه در واکنش به این مانور تبلیغاتی آمریکا اعلام کرد: پرتاب کمک‌های هوایی به غزه هم‌زمان با جلوگیری از باز شدن گذرگاه‌های زمینی با هدف دور زدن راه‌حل‌های واقعی برای کمک رسانی به غزه بوده و درواقع یک اقدام نمایشی و تبلیغاتی و بی‌فایده است که واقعیت را تحریف می‌کند. این اقدام در چارچوب همسویی با سیاست‌های اشغالگران در گرسنگی دادن به مردم غزه و خریدن زمان برای رژیم اشغالگر و گسترش قحطی و وارد کردن آسیب‌های بیشتر به مردم فلسطین است. اما طی روزهای گذشته بعد از اینکه ناکارآمد بودن این اقدام نمایشی واشنگتن برای جهانیان آشکار شد و بر اثر سقوط صندوق‌های حاوی بسته‌های غذایی بر سر مردم غزه تعدادی از آنها به شهادت رسیدند، روزنامه انگلیسی فایننشنال تایمز اخیرا گزارش داد که مقامات ارشد دولت آمریکا گفته‌اند که ایالات متحده یک بندر در سواحل غزه برای کشتی‌های بزرگ حامل کمک‌های بشردوستانه ایجاد خواهد کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی در گفتگو با این روزنامه گفت: جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به ارتش آمریکا دستور می‌دهد تا یک مأموریت اضطراری را برای ایجاد بندری در دریای مدیترانه در سواحل غزه هدایت کند که قادر به دریافت کشتی‌های بزرگ حامل غذا، آب، دارو و سرپناه‌های موقت باشد. آمریکا به دنبال تحریف واقعیت است در شرایطی که طرح‌های نمایشی آمریکا برای کمک به مردم غزه در سایه افشای همدستی و حمایت نامحدود این کشور از جنایات اشغالگران علیه غزه، از پیش شکست خورده است، سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای در واکنش به طرح جدید آمریکا اعلام کرد که تصمیم ایالات متحده برای ایجاد یک بندر موقت «بشردوستانه» در غزه، تلاشی برای تحریف توجهات از مشکل واقعی یعنی محاصره‌ای است که اسرائیل علیه غزه تحمیل کرده است.

«آوریل بنوا» مدیر اجرایی سازمان پزشکان بدون مرز در ایالات متحده در این زمینه اظهار داشت که دولت بایدن باید اسرائیل را جهت باز کردن گذرگاه‌های زمینی برای ورود کمک‌ها به غزه تحت فشار قرار دهد. درحال حاضر مشکل واقعی مربوط به محاصره غزه و استفاده اسرائیل از زور علیه این منطقه است. وی با اشاره به اینکه کمک‌های غذایی و بهداشتی و آب که فلسطینی‌ها نیاز مبرم به آن دارند، پشت مرزهای غزه مانده تاکید کرد که اسرائیل باید اجازه ورود این کمک‌ها به نوار غزه را بدهد. در اینجا ما مشکل لجستیکی برای کمک به غزه نداریم، بلکه مشکل سیاسی است. آمریکا باید به جای دور زدن مشکل، فورا برای رساندن کمک‌ها به غزه از طریق گذرگاه‌های موجود اقدام کند. مدیر اجرایی سازمان پزشکان بدون مرز در ادامه تصریح کرد که تنها راه تضمین شده برای رسیدن کمک‌های فوری، اعلام آتش بس در غزه است.

این درحالی است که آمریکا تاکنون ۳ بار در شورای امنیت از حق وتوی خود علیه قطعنامه آتش‌بس در غزه استفاده کرده است. مانور تبلیغاتی بایدن برای فرار از فشار افکار عمومی «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور غذایی نیز پیشنهاد واشنگتن برای ایجاد بندری موقت در غزه جهت انتقال کمک‌های بشردوستانه از طریق دریا به نوار غزهِ محاصره شده را محکوم و اعلام کرد که برای اولین بار است که می‌شنویم کسی می‌گوید باید برای کمک به مردم فلسطین از اسکله دریایی استفاده کنیم. نه مردم فلسطین و نه جامعه انسانی برای کمک به غزه درخواست اسکله دریایی نکرده‌اند. این گزارشگر سازمان ملل گفت که این پیشنهاد آمریکا خبیثانه بوده و ایالات متحده درحالی چنین پیشنهاداتی مطرح می‌کند که همچنان درحال ارسال بمب و مهمات جنگی برای اسرائیل بوده و از آن حمایت مالی می‌کند.

پیشنهاد آمریکا برای ایجاد بندر در سواحل غزه، بیش از هرچیزی در چارچوب پاسخ به فشارهای افکار عمومی در داخل آمریکا در آستانه انتخابات این کشور است. وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا درحال مانور برای جلب نظر افکار عمومی این کشور است که مخالف جنگ علیه غزه هستند، تاکید کرد که ما قبلا گفته بودیم غزه در آستانه قحطی است اما اکنون باید بگوییم که اسرائیل عامدانه ملت فلسطین را به گرسنگی می‌کشاند و امروز شاهد مرگ کودکان غزه بر اثر گرسنگی هستیم. قبل از این ما هرگز ندیده بودیم که یک جمعیت غیرنظامی به این سرعت به گرسنگی کشیده شوند. انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.