به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، تنش آبی روستاهای استان تا نیمه اول سال ۱۴۰۵ به پایان می‌رسد.

‌تداوم تنش آبی در  روستاهای کرمانشاه

به گزارش قدس آنلاین،  رضا داوودی در نشست خبری امروز (۲۰ اسفند) با اشاره به آخرین وضعیت آبرسانی به روستاهای استان کرمانشاه، افزود: در استان حدود ۲۶۰۰ روستای دارای جمعیت داریم که از این تعداد نزدیک به ۳۰۰ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند، اما مابقی روستاها را تحت پوشش داریم.

وی با بیان اینکه تامین آب پایدار برای همه روستاها حتی روستاهایی که به هر نوعی تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند در دستورکار قرار دارد، گفت: آبرسانی به روستاها به سه شیوه طرح‌های استانی، طرح‌های ملی با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی و آبرسانی در قالب پروژه‌های محرومیت زدایی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، مهمترین، بیشترین و اثرگذارترین طرح‌های آبرسانی روستایی را مربوط به پروژه‌های محرومیت زدایی با همکاری قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی(ع) دانست که اکنون نزدیک به ۸۵ درصد پروژه‌های آبرسانی روستایی را به خود اختصاص می‌دهد و ادامه داد: در قالب دو قرارداد، ۸۶۰ روستای استان کرمانشاه به شرط تامین اعتبار کافی، تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۵ آبرسانی شده و تنش آبی این روستاها به پایان خواهد رسید.

داوودی خاطرنشان کرد: قرارداد اول به مبلغ ۳۱۴ میلیارد تومان برای آبرسانی به ۳۴۹ روستای استان است که اکنون نزدیک به ۸۰ درصد پیشرفت دارد و در قرارداد دوم که کرمانشاه از استان‌های پیشتاز بوده و با پیگیری استاندار جزو اولین استان‌هایی هستیم که قرارداد بستیم نیز آبرسانی به ۵۱۱ روستا با اعتبار۱۹۲۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تامین ۳۰ درصد منابع مورد نیاز قرارداد دوم را استان تقبل کرده و قرار است سالی ۱۹۲ میلیارد تومان برای این منظور پرداخت شود، سهم قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) را نیز ۷۰ درصد اعلام کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، در حال حاضر همه پروژه‌های آبرسانی روستایی فعال بوده و با اجرای آنها تقریبا طی سه سال آینده هیچ روستایی، مگر در موارد استثنا دارای تنش آبی نخواهد بود.

داوودی با بیان اینکه پروژه آبرسانی به ۷۰۳ روستای استان از نیمه دوم سال گذشته و طی ۱۸ ماه اخیر آغاز شده، تاکید کرد: از این تعداد آبرسانی به حدود ۳۲۰ روستا یا به بهره‌برداری رسیده و یا قبل از پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی آبرسانی به این تعداد روستا طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را در ۲۰ سال اخیر بی سابقه دانست و تاکید کرد: برای آبرسانی به این روستاها بیش از ۶۶۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

به گفته این مسئول، در مجموع تا قبل از فصل گرمای سال ۱۴۰۳ حدود ۳۵۰ روستای استان دارای آب پایدار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه پیش‌بینی کرد، در سال ۱۴۰۳ در مجموع ۲۰۰ روستای استان آبرسانی شود.

کرمانشاه، دارای بیشترین روستاهای غیربهره‌مند از آب پایدار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بیشترین روستاهای غیربهره‌مند از آب پایدار در سطح استان را مربوط به شهرستان کرمانشاه و خصوصا بخش فیروزآباد اعلام کرد و گفت: باید به بیش از ۱۹۳ روستا در این شهرستان آبرسانی صورت بگیرد.

به گفته این مسئول، در قالب دو پروژه شاخص امام علی(ع) یک و امام علی(ع) دو در مجموع به ۷۷ روستا آبرسانی خواهد شد که این پروژه‌ها در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهند رسید.

داوودی اظهار کرد: برای سایر روستاهای شهرستان کرمانشاه نیز پروژه‌های آبرسانی مجزایی تعریف شده و در دست اجرا است.

وی تاکید کرد: آبرسانی به روستاهایی که با کمترین اعتبار و زمان و جمعیت بیشتری از آب پایدار برخوردار خواهد شد، در اولویت ما هستند.

۱۶ شهر کرمانشاه دارای تنش آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از وضعیت تنش آبی در شهرهای استان نیز یاد کرد و گفت: ۱۶ شهر دارای تنش آبی داریم که برای رفع تنش آبی آنها تا قبل از فصل گرمای سال ۱۴۰۳ تدابیری در نظر گرفته شده است.

داوودی چهار شهر سرمست، بانه‌وره، میرآباد و نوسود را از جمله شهرهای اولویت‌داری دانست که بیشترین مشکل را از سال‌های گذشته تاکنون داشته‌اند و قبل از تنش آبی سال ۱۴۰۳ مشکل آنها برطرف خواهد شد.

به گفته این مسئول، طرح‌هایی که برای تامین آب پایدار این چهار شهر در نظر گرفته شده بین ۷۰ تا بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارند.

وی شهرهای هرسین، جوانرود، کرندغرب و کنگاور را نیز از دیگر شهرهای اولویت‌دار برای تامین آب پایدار اعلام کرد و گفت: اگرچه شهر کنگاور در سنوات گذشته مشکل چندانی نداشت، اما طی چند ماه گذشته به دلیل شرایط خاک این منطقه دو حلقه چاه را از دست دادیم و برنامه داریم تا قبل از تنش آبی ۱۴۰۳ سه حلقه چاه برای کنگاور حفاری کنیم که یک حلقه حفاری شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه برای شهر جوانرود نیز که مشکلات جدی دارد حفر چاه در نظر گرفته شده که تا پایان فروردین انجام خواهد شد، گفت: تابستان سال آینده بهترین تابستان جوانرود از نظر کاهش مشکلات آبی خواهد بود.

به گفته این مسئول، برای بلندمدت نیز یک میدان آبی شامل شش حلقه چاه برای جوانرود در نظر گرفته شده که اگر آبدهی مناسبی داشته باشد، می‌تواند نیاز ۲۵ سال آینده جوانرود را تامین کند.

داوودی خاطرنشان کرد: برای شهر کرند نیز سه حلقه چاه در نظر گرفته ایم که یک حلقه حفاری شده، یک حلقه در دست حفاری است و یک حلقه دیگر با مشکل معارض مواجه می‌باشد.

وی ابراز امیدواری کرد در تابستان سال ۱۴۰۳ مشکل تنش آبی کرندغرب نیز کنترل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه درباره تنش آبی هرسین نیز یادآور شد: برای شهر هرسین دو برنامه داریم که یکی از طریق اجرای مخزن و خطوط انجام می‌شود و ۸۰ درصد پیشرفت دارد. از سوی دیگر در این شهر با مشکل تک منبعی مواجهیم که متاسفانه دبی سراب هرسین به عنوان تنها منبع برای جمعیت ۴۵ هزار نفری در سنوات گذشته افت داشته و باید جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود.

داوودی از در نظر گرفتن هشت حلقه چاه برای تامین آب هرسین خبر داد که می‌تواند ۵۰ درصد نیاز آبی این شهر را برای شرایط خاص تامین کند و افزود: این چاه‌ها به صورت پلمب و رزرو برای ایام اضطرار باقی خواهد ماند.

تابستان ۱۴۰۳ قطعی روزانه آب در کرمانشاه نداریم

داوودی سپس از وضعیت تنش آبی در شهر کرمانشاه به عنوان یکی دیگر از شهرهای اولویت‌دار نیز یاد کرد که عمده تنش در نواحی شمال شرق، جنوب غرب، جنوب شرقی و برخی مناطق شهر وجود داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه مصرف آب در شهر کرمانشاه در شرایط عادی را بین سه هزار تا ۳۷۰۰ لیتر در ثانیه و در ایام پیک مصرف تا پنج هزار لیتر بر ثانیه اعلام کرد و گفت: در برخی مواقع پیک مصرف با ۹۵۰ لیتر کمبود آب در شهر کرمانشاه مواجهیم.

داوودی یکی از اقداماتی که برای مدیریت تامین آب شهر کرمانشاه انجام شده را تکمیل خطوط بین مخازن با هدف توزیع مناسب آب اعلام کرد که از مهمترین آنها اجرای خط بین مخزن چمن و جمهوری بود.

وی اظهار کرد: بین سایر مخازن و همچنین در نقاط مختلف شهر خطوط اجرا شده که تاثیر بسزایی در کاهش تنش آبی شهر کرمانشاه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه یکی از مشکلات آب شهر کرمانشاه را کمبود ۵۰ درصدی مخازن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۱۲۶ هزار مترمکعب مخزن در اختیار داریم و گاهی ناچار می‌شویم ساعاتی از شب برای آبگیری مخازن را ببندیم.

داوودی ابراز امیدواری کرد با اقداماتی که برای کاهش تنش آبی شهر کرمانشاه انجام شده، در تابستان سال ۱۴۰۳ قطعی آب روزانه نداشته باشیم و قطعی شبانه نیز در ساعات مختصری آن هم برای آبگیری مخازن باشد.

۴۰ درصد از شبکه آب کرمانشاه دارای فرسودگی است

وی یکی از عواملی که گاهی باعث قطعی‌های طولانی در شهر کرمانشاه می‌شود را بروز حوادث دانست که گاهی اصلاح و ترمیم آنها به لحاظ دشواری های فنی که وجود دارد، بسیار زمان بر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از وجود ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه آب در شهر کرمانشاه خبر داد که ۴۰ درصد آن دچار فرسودگی است و افزود: حدود هزار کیلومتر از شبکه آب شهر کرمانشاه نیازمند اصلاح و بهسازی است که به اعتبار حدود هزار میلیارد تومانی نیاز دارد.

داوودی تاکید کرد: از این میزان حدود ۳۵۰ کیلومتر فرسودگی جدی دارد که برای اصلاح آن نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

برای تنش آبی سال ۱۴۰۳ آماده هستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به کم بارشی که در سال آبی جاری با آن مواجه بودیم، گفت: اگرچه طی چند وقت اخیر بارش‌های خوبی داشتیم، اما مطابق انتظار نبود.

وی عدم پراکنش مناسب بارش‌ها و همچنین عدم بارش برف را از عواملی دانست که می‌تواند شرایط آبی را دشوار کند و افزود: این احتمال هست که تابستان سختی را خصوصا در روستاها داشته باشیم.

داوودی تاکید کرد: البته با تدابیری که در نظر گرفته شده و برنامه‌های ویژه‌ای که داریم، قطعا تابستان بسیار بهتری را در شهرها و روستاهای استان خواهیم داشت، اما برای گذر از این شرایط به همراهی مردم و صرفه‌جویی در مصرف آب هم نیاز داریم.

کیفیت آب خطر قرمز ما است

داوودی همچنین از اهمیت کیفیت آب یاد کرد و گفت: کیفیت آب خط قرمز ما است و به صورت مستمر رصد و پایش می‌شود.

وی با بیان اینکه کنترل کیفیت آب شهر کرمانشاه توسط دانشگاه علوم پزشکی و در شهرستان‌ها و روستاها از طریق مراکز بهداشت انجام می‌شود، عنوان کرد: مرکز پایش شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه یکی از بهترین مراکز کشور بوده و دارای به روزترین امکانات نرم افزاری و سخت افزاری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزود: کیفیت آب در مراحل مختلف و به صورت روزانه رصد می‌شود و با نمونه گیری‌های صورت گرفته تست میکروبی و کلرزنی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: حتی برای ۳۰۰ روستایی که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند نیز مواد گندزدا در نظر گرفته می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.