تقابل استقلال و پرسپولیس در اسفند ماه حاوی خاطرات تلخ و شیرینی برای هواداران دو تیم است؛ با این حال استقلالی‌ها در این ماه بیشتر طعم پیروزی را چشیده‌اند.

نگاهی به داربی‌های اسفندماه؛ آمار به سود استقلال

به گزارش قدس آنلاین، تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند، مسابقه‌ای سرنوشت‌ساز که نقش بسزایی در تعیین قهرمان لیگ بیست‌وسوم خواهد داشت.

سرخابی‌ها مجموعاً ۱۰ بار در ماه پایانی سال مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که کام استقلال در دربی‌های این ماه شیرین‌تر بوده است. آبی‌ها پنج بار به برتری رسیدند و پرسپولیس تنها یک بار برنده از زمین خارج شده است. چهار مسابقه هم به تساوی ختم شد. اولین شهرآورد اسفند ماهی تهران در سال ۱۳۵۱ رقم خورد که تاج با دو گل علی جباری به برتری رسید. آبی‌ها در پایان فصل بالاتر از عقاب و پاس، جام قهرمانی باشگاه‌های تهران را بالای سر بردند.

شهرآورد بعدی اسفند به جام تخت جمشید ۱۳۵۴ برمی‌گردد که به تساوی یک - یک انجامید. گل زودهنگام مسعود مژدهی با گل دقایق پایانی محمود خوردبین پاسخ داده شد تا پرسپولیس در نهایت با دو امتیاز کمتر، قهرمانی را به پاس واگذار کند. استقلال و پرسپولیس در جام حذفی فصل ۶۸-۱۳۶۷ نیز در اسفند به مصاف هم رفتند که پس از تساوی بدون گل، تیم علی پروین در ضربات پنالتی به پیروزی ۴ بر ۲ رسید. البته پرسپولیس در نیمه نهایی مغلوب شاهین اهواز شد و از قهرمانی بازماند.

استقلال در اسفند ۱۳۷۰ برد دیگری مقابل پرسپولیس بدست آورد و با گل‌های صمد مرفاوی و صادق ورمزیار از سد رقیب سنتی خود گذشت. آبی‌ها در رتبه دوم جدول لیگ آزادگان ایستادند و پرسپولیس به رده سوم رسید، اما با قهرمانی جام حذفی سهمیه آسیایی گرفت. تنها برد سرخپوشان در اسفند (در ۹۰ دقیقه) به سال ۱۳۷۸ برمی‌گردد که پرسپولیس با نتیجه ۲ بر صفر بر استقلال غلبه کرد. مربی فعلی آبی‌ها یعنی مهدی هاشمی‌نسب به همراه پایان رأفت دروازه استقلال را گشودند.

تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال پرسپولیس , دربی پایتخت ,

هاشمی‌نسب پس از آخرین گل خود به استقلال

لیگ آزادگان ۱۳۷۹ شاهد برد دیگر استقلال در ماه اسفند بود. علیرضا اکبرپور گل پیروزی‌بخش تیم منصور پورحیدری را زد که این برتری، زمینه‌ساز آخرین قهرمانی استقلال در لیگ آزادگان بود. آبی‌ها در اسفند ۱۳۸۳ نیز در دیداری هیجان‌انگیز، پرسپولیس را با نتیجه ۳ بر ۲ شکست دادند. امیر قلعه‌نویی در دومین سال خود روی نیمکت استقلال که جوانگرایی چشمگیری ایجاد کرد، با گل لحظه آخری پیروز قربانی از سد پرسپولیس گذشت. در آن فصل لیگ برتر استقلال و پرسپولیس به ترتیب سوم و چهارم شدند.

در پنجمین دوره لیگ برتر فوتبال هم که برنامه سه ساله ژنرال به سرانجام رسید و به قهرمانی استقلال در لیگ ختم شد، شاگردان قلعه‌نویی در اسفند ۱۳۸۴ به مصاف پرسپولیس رفتند که این بازی کسل‌کننده گلی نداشت. آخرین پیروزی استقلال در دربی‌ها (در وقت قانونی) هم در اسفند سال ۱۳۹۶ ثبت شد که وریا غفوری تنها گل تیم برنده را به ثمر رساند. پرسپولیسِ برانکو در آن سال به قهرمانی لیگ برتر رسید و استقلال با وینفرد شفر فاتح جام حذفی شد.

تقابل استقلال و پرسپولیس در اسفند ۱۴۰۰ هم با تساوی یک - یک همراه بود. علی نعمتی ابتدا دروازه استقلال را روی سانتر رامین رضاییان گشود، اما رودی ژستد گل تساوی را با ضربه سر مشابه نعمتی به ثمر رساند تا اولین گلزن خارجی استقلال در دربی باشد و زمینه‌ساز قهرمانی بدون شکست استقلال شود. صدوسومین دربی تهران هم ممکن است همانند بازی سال ۱۴۰۰ برنده نداشته باشد، اما قهرمان را تعیین کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.