سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: اگر پیشنهادهای شش‌گانه ایران از سوی سازمان همکاریهای سلامی مورد توجه و عمل قرار گیرد حتما شاهد تغییر در شرایط جنگ و حملات رژیم صهیونیستی و وضعیت اسفناک مردم بی دفاع غزه و فلسطین خواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران باج بده نیست/ می‌توانیم برای رفع اختلاف اوکراین و روسیه، میانجی باشیم

قدس آنلاین: ناصر کنعانی با اشاره به تدوام جنایات و حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، همچنین فرا رسیدن ماه مبارک رمضان  گفت: ماه رمضان امسال نقطه عطفی خواهد بود در حمایت از ملت فلسطین و اعلام همبستگی با ملت مظلومی که بیش از ۵ ماه زیر حملات رژیم اشغالگر صهیونیستی قرار دارند.

وی افزود: آخرین جمعه ماه مبارک امسال و روز جهانی قدس که یادگار بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی است و روزی است که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید ویژه دارند و تبدیل به یک فرهنگ رمضانی در حمایت از مردم فلسطین شده است شده، قطعا متمایز و متفاوت از ادوار گذشته خواهد بود و با شکوه بیشتری در ایران و اقصی نقاط جهان برگزار خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه  متاسفانه ما شاهد یک بی عملی کاملا دردناک از سوی جامعه بین‌المللی خصوصا سازمان ملل و شورای امنیت هستیم اظهار داشت: در سایه حمایت تمام عیار آمریکا از رویکرد جنگ طلبانه اسرائیل و ارسال تسلیحات و استفاده افراطی از حق وتو در شورای امنیت، عملا ما شاهد بودیم که مجامع بین‌امللی و شورای امنیت از انجام وظیفه انسانی و قانونی خود در توقف جنگ باز مانده است.

وی خاطرنشان کرد: روشن است که آمریکا یک طرف اصلی در آغاز و استمرار جنگ است. آمریکا می‌توانست در صورت اراده سیاسی مانع استمرار جنگ شود ولی در حرف و عمل در کنار رژیم صهیونیستی است.

کنانی گفت: انتظار این بود که سازمان همکاریهای اسلامی با استفاده از ظرفیت ها و ایزارهای فشاری که دارد نقش بازدارنده خود را در توقف جنگ ایفا کند ولی همچنان فاغد نقش آفرینی موثر این سازمان هستیم.توقع ما  این است با برگزاری دومین جلسه وزرای خارجه این سازمان در جده شاهد یک اقدام موثر در آستانه ماه مبارک رمضان باشیم تا جنگ علیه مردم فلسطین متوقف شود.

وی تصریح کرد: ایران پیشنهادهای خود را در جده در ۶ بند ارائه کرد که اگر مورد توجه کشورهای اسلامی قرار گیرد حتما شاهد تغییر وضعیت جنگ و حملات وحشیانه رژیم هیونیستی علیه فلسطینی‌ها و وضعیت اسفناک مردم غزه خواهیم بود.

تحریم ها رنج بیماران ایرانی را افزود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش سخنجوی وزارت خارجه امریکا به توقیف محموله نفتی این کشور و ضبط ان هب نفع بیماران آسیب دیده ازت حریمها و ادعای تحریم نبودن اقالام بشردوستانه و دارو، گفت: مردم ایران باتمام وجود نتیجه تحریم های ظالمانه آمریکا را حس کرده‌اند. حتی مردم عادی بوه‌یژه بیماران خاص در ایران در نتیجه تحریم‌های ظالمانه آمریکا رنج افزونی را تحمل کرده‌اند .

کنعانی افزود: تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی به هبانه ترس از تنبیه ناشی ازت حریم های آمریکا از ارسال داروهای خاص بیماران خاص امتناع کردند که بیماران روانه ای از این جمله بودند که در نتیجه این اتفاق نتوانستند پانسمان‌های خاص خود را دریافت کنند  و درد زیادی را متحمل شدند.

ایران باج بده نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص بیانیه اخیر شورای حقوق بشر و درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب را عقده گشایی کشورهای غربی خواند و تأکید کرد: اینگونه اقدامات بی‌اعتبار سازی مجامع بین‌المللی و شورای حقوق بشر سازمان ملل و قربانی کردن این سازمانها برای اهداف نامشروع سیاسی است.

وی افزود: آنها با استفاده از ابزار حقوق بشر دنبال فشار سیاسی و باج گیری از کشورهای مستقل هستند و این یک زنگ خطر برای ملتها و کشورهاست. ایران به زورگویان باج نداده و نخواهد داد.

وی اقدام سیاسی با استفاده از ابزار حقوق بشر  را غیر سازنده خواند و گفت: این هم باج خواهی کشورهایی است که خودشان کارنامه سیاهی در جنایت علیه بشریت دارند و حتی برخی سابقه استفاده از بمب اتم ، اشغال کشورها برده‌داری و تجارت برده و استفاده از تسلیحات ممنوعه و شیمیایی علیه دیگر کشورها ازجمله ایران  و صدها وحشی گری دیگر علیه ملتهای جهان را دارند و الان هم در کنار رژیم جنایتکاری قرار دارند که در 5 ماه بیش از 31 هزار نفر شهروند فلسطینی را قتل عام کرده‌اند و اکنون متهم به نسل کشی است.  اتهام زنی به دولت و ملت ایران سابقه تاریک این مدعیان دروغین حقوق بشری را پاک نخواهد کرد.

آماده میانجیگری میان اوکراین و روسیه هستیم

ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص پیشنهاد کشورهای اروپایی برای اعزام نیروهای ناتو به اوکراین در شرایطی که ایران رامتهم به دفاع و حمایت از یک طرف جنگ مذکور می‌کنند، ما همانگونه که بارها اعلام کدم جنگ را راه حل نمی‌دانیم و از ابتدای بحران بر ضرورت راهکار سیاسی تاکید کردیم و گفتیم که آمادگی داریم برای حل و فصل اختلاف در چارچوب مناسبات دوستانه با دو طرف میانجیگری کنیم.

وی افزود: متاسفانه آنچه شاهد هستیم دامن زدن یک جریان و جبهه به جنگ و اتش افروزی و افزودن سوخت بر اتشی است که در منطقه برافروخته شده گسیل تسلیحات از سوی غرب در دو سال گذسته ادامه داشته و متاسفانه اراداه سیاسی برای کمک به حل بحران وجود ندارد. ما به عنوان ایران همچنان معتقدیم راهکار سیاسی کم ضررترین راهکار برای حل بحران است. اگر طرفین آمادگی داشته باشند ایران نقشی ایفا کند ما لحظه‌ای دریغ نخواهیم کرد.

برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران تداوم دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل به شورای حکام و موضوع کاهش ذخایر اورانیوم ایران هم گفت:  ایران در چارچوب تفاهم‌های حاصله، در همکاری کامل با آژانس بین‌المللی اتمی قرار دارد. اظهارات بی‌اساس و غیر فنی، تاثیری در اراده جمهوری اسلامی ایران ندارد. پیشبرد برنامه صلح‌آمیز ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد افزود: آمریکا به عنوان ناقض برجام، صلاحیت و شایستگی اظهار نطر در مورد برنامه هسته‌ای ایران را ندارد.

روابط ایران و ترکیه ریل گذاری شده

وی در خصوص روابط ایران و ترکیه هم با اشاره به دیدارها و عزم رهبران دو کشور برای ارتقای روابط گفت: زیرساخت و ریل‌گذاری مناسبی برای همکاری دو کشور فراهم. در سفر اخیر رییس‌جمهور کشورمان به آنکارا، اسناد خوبی به امضا رسیده است. این امیدواری وجود دارد که به هدف‌گذاری انجام شده برای دو کشور تا سقف ۳۰ میلیارد دلار دست یابیم.

 کنعانی در ارتباط با ادعاهای  وزیر برق عراق مبنی بر اینکه این کشور در ارتباط با موضوع گاز به ایران بدهی ندارد و اگر بدهی هم وجود داشته باشد در ازای آن نفت سیاه به ایران پرداخت خواهد شد، خاطر نشان کرد: ضرورتی برای ورود به این موضوع نمی‌بینم.

وی تصریح کرد: روابط ما با عراق در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی گسترده است  و ساز و کارهای شناخته شده و مشترکی برای گسترش این روابط تعریف شده است و ما افق‌های بهتری  را  برای گسترش همکاری‌های  اقتصادی و تجاری دو کشور پیش‌بینی و این موضوع را در راستای منافع دو کشور قلمداد می‌کنیم.

تداوم مذاکرات رفع تحریمها با اروپا

دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی، گفت: در مسیر روابط سازنده با کشورهای دوست به خصوص در برخی حوزه‌ها که نیاز به اعتمادسازی و تنش‌زدایی بود، گام‌های بلند و مهمی برداشته شده است که ان‌شاءالله در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر «علی باقری» به دوحه و دیدار با «انریکه مورا» معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا اظهار کرد: این دیدارها به منظور بررسی و تبادل نظر درباره موضوعات دو جانبه، همواره در دستور کار بوده است و دیدار اخیر هم در ادامه نشست‌های گذشته بوده است.

کنعانی افزود: به دلیل نقشی که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دارد، یکی از موضوعات بحث، پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. ما پایبند به میز مذاکره هستیم و اگر طرف مقابل اراده داشته باشد، مذاکرات را جمع‌بندی می‌کنیم و کشورهایی که یک‌جانبه از برجام خارج شدند، می‌توانند دوباره به تعهدات خود برگردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.