رئیس پیشین مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش می گوید: فرایند جذب معلمان در آموزش و پرورش معمولا فرایند صحیحی نیست.

یک مدیر پیشین وزارت آموزش و پرورش؛ نیمی از معلمان تخصص لازم را برای تدریس ندارند
عکس تزئینی است

دکتر یارمحمد حسین بُر در رابطه با آموزش معلمان به تناسب نیاز دانش آموزان می گوید: وقتی از آموزش معلمان صحبت می شود باید دید جامعه هدف ما چه افرادی هستند و آیا معلمان متناسب با نیاز دانش آموزان نسل امروز آموزش دیده اند؟

وی می افزاید: فرایند جذب معلمان در آموزش و پرورش معمولا فرایند صحیحی نیست؛ چرا که در گذشته جذب معلمان از طریق آزمون مراکز تربیت معلم یا دانشگاه فرهنگیان انجام می گرفت اما اخیرا به تناسب رشد جمعیت، نیازهایی در زمینه جذب به وجود آمد که آموزش و پرورش ناچار به استفاده از شیوه های جایگزین مثل جذب به روش حق التدریس شد تا به صورت مقطعی مشکل کمبود معلم را مرتفع سازد.

یک مدیر پیشین وزارت آموزش و پرورش بیان کرد؛ نیمی از معلمان تخصص لازم را برای تدریس ندارند
یار محمد حسین بر،رئیس پیشین مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه می دهد: در واکاوی این اتفاق، امروزه شاهد هستیم ۵۰ درصد معلمان از طریق شیوه های جایگزین که به اضطرار برهه ای از زمان از آن ها استفاده شده، جذب شده اند یعنی نیمی از معلمان، فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان، دانشسراها، مراکز تربیت معلم یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیستند.

صلاحیت حرفه ای و تخصصی

رئیس پیشین مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش درباره صلاحیت معلمان می گوید: در حقیقت معلم باید هم صلاحیت حرفه ای و هم تخصصی را دارا باشد.

وی در تعریف صلاحیت تخصصی و حرفه ای توضیح می دهد: در صلاحیت تخصصی لازم است متناسب با رشته ای که معلم در مدرسه تدریس می کند در دانشگاه نیز درس مربوطه را خوانده باشد، اما عملا چنین اتفاقی نیفتاده است و برای مثال با بررسی مقطع ابتدایی متوجه خواهیم شد که به تعداد رشته ها و گرایش های موجود در دانشگاه های ایران، معلمانی سراغ داریم که فرایند تدریس را در مقطع ابتدایی انجام می دهند.

 حسین بر ادامه می دهد: صلاحیت های حرفه ای نیز همان صلاحیت های لازم در رشته های تدریس شامل شیوه های ارزشیابی و امثال آن است که در این حوزه نیز آن چنان که باید و شاید کار درستی انجام نشده است هرچند معلمان ما همواره سعی در به روز رسانی اطلاعات خود داشته اند اما وقتی فرایند جذب متقن نبوده است، نمی توان با اطمینان گفت همه معلمان از مهارت و صلاحیت حرفه ای برخوردارند.

چنانچه در مورد رتبه بندی معلمان اقدامات سنجیده تری انجام می گرفت بستر بسیار مناسبی برای رشد معلمان به وجود می آمد تا در این راستا معلم تلاش بیشتری برای توانمندسازی خویش کند. این کارشناس آموزش و پروش تصریح می کند: چنانچه در مورد رتبه بندی معلمان اقدامات سنجیده تری انجام می گرفت بستر بسیار مناسبی برای رشد معلمان به وجود می آمد تا در این راستا معلم تلاش بیشتری برای توانمندسازی خویش کند. چراکه امروزه فناوری، رشد چشمگیری داشته است. بنابراین معلمان باید از فناوری روز بهره مند باشند و به سمت هوش مصنوعی بروند تا در فرایند شخصی سازی آموزش را برای دانش آموزان مختلف پیاده کنند.

وی می افزاید: در حوزه آموزش و توانمندسازی معلمان در زمینه مهارت های هفتگانه، هرچند اقدامات خوبی انجام شده اما آن چنان که باید و شاید موفقیت آمیز نبوده است. اما این به آن معنا نیست که امکان پیشرفت و توانمندسازی معلمان وجود ندارد چراکه دانشگاه فرهنگیان با همکاری وزارت آموزش و پرورش و حضور نیروهای توانمند در این وزارت می توانند برنامه ریزی کنند تا اقدامات بسیار مؤثری صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 0
    راه حل جذب نیروهای جوان با دانش روز و بازنشستگی زودتر از موعد معلمان با تناسب سنوات میباشد