در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیک در دریای جنوبی چین و همچنین بر سر تایوان، تازه‌ترین اظهارنظر از سوی ژنرال ارشد چینی از سوی برخی کارشناسان به منزله نگرانی پکن در مورد قابلیت‌های نظامی خود در میدان جنگ واقعی تلقی می‌شود.

آیا چین در مورد قابلیت‌های نظامی خود در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیک نگران است؟

به گزارش قدس آنلاین، یک ژنرال ارشد چینی وعده داده است که سخت‌گیری‌های بیشتری در مورد «قابلیت‌های جنگی تقلبی» در ارتش در نظر گرفته شود.

هه ویدونگ معاون کمیسیون مرکزی نظامی چین در حاشیه گردهمایی «دو جلسه» این اظهارات را مطرح کرد درحالیکه یک دگرگونی در رهبری نظامی پکن شکل گرفته و ارتش خلق برای افزایش آمادگی رزمی تحت فشار است.

تحلیلگران می‌گویند که پیام هه ویدونگ به عنوان نفر سوم ارتش چین مختصر و مبهم بود اما می‌تواند به خرید تجهیزات معیوب و همچنین فریبکاری در میان درجه داران در جریان آموزش نظامی مربوط باشد.

جیمز چار یک پژوهشگر دانشکده مطالعات بین‌الملل در دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور گفت که اظهارات هه ویدونگ می‌تواند در ارتباط با افشاگری‌های اخیر در مورد تخلفات در تدارکات ارتش خلق چین باشد. چار بیان کرد که آنها مسائلی در مورد کیفیت سخت افزاری و عملکرد ارتش خلق چین در میدان جنگ واقعی خواهند داشت.

فو چیانشائو یک کارشناس سابق تجهیزات در ارتش خلق چین معتقد است که به نظر این مقام ارشد نظامی به خرید سلاح‌های معیوب اشاره دارد که می‌تواند بر روی قابلیت‌های جنگی ارتش تاثیر بگذارد. فو خاطر نشان کرد: سلاح‌ها و تجهیزات باید به استاندارهای فنی برسند. بنابراین جعل آنها قطعا بر روی چگونگی عملکرد آنها تاثیر خواهد گذاشت.

در ماه‌های اخیر یک پاکسازی گسترده در میان مقام‌های نظامی چینی به ویژه در واحد موشکی صورت گرفته است. واحد نامبرده بر زرادخانه هسته‌ای کشور و واحدهای خرید تجهیزات نظارت می‌کند.

لی شانگفو بدون هیچ توضیحی در ماه اکتبر (آبان ماه) و پیش از برگزاری گردهمایی «دو جلسه» از سمت وزیر دفاع و ریاست کمیسیون مرکزی نظامی کنار گذاشته شد. ۹ ژنرال از جمله فرماندهان ارشد واحد موشکی در ماه دسامبر (دی ماه) به ظن تخطی از اصول و قانون از مجلس ملی چین اخراج شدند.

سه مدیر اجرایی ارشد از بخش دفاعی و هوافضای دولتی به دنبال اخراج یک دانشمند موشکی برجسته در ماه ژانویه (دی/ بهمن)، از کمیسیون مرکزی نظامی کنار گذاشته شدند.

ارتش خلق چین در همین حال از سوی دولت تحت فشار است تا آمادگی نظامی خود را تقویت کند درحالیکه شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین افزایش رزمایش‌های جنگی واقعی و آموزش بمنظور آمادگی برای «دریاهای طوفانی» را خواستار شده است. این در حالی است که تنش‌های ژئوپلیتیکی در حال افزایش است و رقابت چین با آمریکا بالا گرفته است.

فو متخصص اسبق تجهیزات در ارتش خلق چین گفت که اظهارات هه ویدونگ همچنین به مشکلات در آموزش اشاره دارد و اینکه باید طبق ملزومات جنگی واقعی صورت گیرد.

در جریان گفتگوهای روز سه‌شنبه ارتش خلق چین در پکن بر روی وفاداری بیشتر به شی نسبت به سال‌های گذشته تاکید بیشتری صورت گرفت. در یک نشست دیگر در روز چهارشنبه ژنرال‌های ارشد وعده شدت بخشیدن به مبارزه با فساد را دادند.

لیو جنلی عضو کمیسیون مرکزی نظامی چین، اقدام‌های قویتر برای مبارزه با اختلاس را خواستار شد و جانگ شنگمین عضو دیگر این نهاد مشورتی ابراز داشت که ارتش باید قاطعانه زمینه و شرایطی که باعث ایجاد فساد است را از بین ببرد.

چن گوچیانگ عضو هیات ارتش خلق چین پیشنهاد داد که داده‌های بزرگ و سایر ابزارهای اطلاعاتی برای مبارزه با فساد در ارتش به کار گرفته شود.

به گفته یک اندیشکده سوئدی، چین در پنج سال گذشته واردات تسلیحات خود را تقریباً به نصف کاهش داده است زیرا این کشور فناوری خود را جایگزین تسلیحات خارجی کرده است، اما روسیه همچنان بخش عمده خریدهای خارجی پکن را به خود اختصاص داده است.

در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) اعلام کرد واردات تسلیحات چین در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۳ نسبت به پنج سال گذشته ۴۴ درصد کاهش یافته است و این کشور را در رتبه دهم فهرست بزرگترین خریداران تسلیحات خارجی در جهان قرار می‌دهد.

روسیه ۷۷ درصد از خریدهای چین از جمله موتور هواپیما و سیستم هلیکوپتر را تامین کرده و پس از آن فرانسه با ۱۳ درصد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.