پس از سپری شدن چند هفته از عملیات طوفان‌الاقصی و حمله رژیم صهیونیستی به غزه، مسئله سرنوشت غزه پس از جنگ و پیدا کردن جایگزینی برای مقاومت در غزه به یکی از دغدغه‌های رژیم صهیونیستی و مقامات دولت بایدن برای روزهای پس از جنگ تبدیل شد.

اتحاد فلسطینیان؛ پادزهر طرح‌های تفرقه‌افکنانه اشغالگران

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه بلومبرگ ۲۹ مهر در گزارشی مدعی شد مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت‌وگوها برای نحوه اداره نوار غزه پس از «انحلال و نابودی حماس» را آغاز کرده‌اند؛ در این میان، طرح‌هایی همچون کوچ اجباری مردم غزه، تشکیل دولت موقت با حمایت سازمان ملل و مشارکت کشورهای عربی و ایجاد جایگزین برای مقاومت در غزه پس از جنگ، ازجمله گزینه‌های مطرح شده بود.

در روزهای اخیر نیز اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی از طریق طرف‌ها و نهادهای بین‌المللی به دنبال ایجاد جایگزینی برای دولت حماس در نوار غزه از طریق ایجاد اداره‌های مدنی از عشایر است.

در همین زمینه به گفته مقامات فلسطینی، برخی عناصر حقوقی و منابع محلی وابسته به نهادهای بین‌المللی به‌تازگی به دستور رژیم صهیونیستی با خانواده‌های فلسطینی در شهر غزه برای بر عهده گرفتن اداره نوار غزه جلساتی را برگزار کردند؛ مسئله‌ای که یادآور تلاش ناموفق رژیم صهیونیستی در سال۱۹۷۸ برای تأسیس تشکلی با عنوان انجمن روستاها به‌منظور ایجاد یک رهبری فلسطینی جایگزین سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) است.

نشست‌های طرف‌های بین‌المللی با عشایر و خانواده‌های سرشناس غزه اما تاکنون با شکست مواجه شده است. بنا به گزارش منابع محلی، آخرین اقدام از این سلسله نشست‌ها مربوط به چند روز اخیر و در دفتر خانواده شحیبر در محله الصبره بود که حتی یک خانواده نیز با این طرح موافقت نکرد.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که به اذعان کارشناسان، مبارزه جانانه مقاومت تلاش ارتش رژیم صهیونیستی و حامیانش را در رسیدن به اهدافشان که نابودی حماس و آزاد کردن اسرای صهیونیستی بود با شکست مواجه و آن‌ها را وادار به نشستن پای میز مذاکره کرده است. 

دلیل مطرح شدن طرح‌های جایگزینی حماس چیست؟
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با قدس در این باره گفت: یکی از طرح‌های انحرافی برای جلوگیری از برجسته شدن جنایات رژیم صهیونیستی که از آغاز ماه دوم حملات به غزه عنوان شد، مطرح کردن آینده اداره غزه بود. در این زمینه طرح‌های مختلفی ازجمله طرح غربی-عربی-عبری به میان آمد؛ درواقع رژیم صهیونیستی به کمک حامیان آمریکایی و اروپایی‌ تلاش کرد برای منحرف کردن افکار عمومی، موضوع آینده غزه پس از جنگ را برجسته کنند. تاکنون تمام طرح‌های مطرح شده در این باره با شکست مواجه شده‌اند. اما دلیل شکست خوردن این طرح‌ها را باید در ادامه مقاومت در برابر تجاوزات و ساختاری که مقاومت در بیش از دو دهه حضور و اداره غزه در این باریکه ایجاد کرده، جست‌وجو کرد.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه نمود بارز تلاش‌ها برای مشروعیت‌ بخشی به این دست طرح‌ها، در سفر ویلیام برنز، رئیس سازمان جاسوسی آمریکا به کشورهای منطقه و برجسته‌سازی چنین طرح‌هایی از سوی بنگاه‌های خبرپراکنی غربی - عبری در روزهای اخیر کاملاً مشخص است، تصریح کرد: یکی از این طرح‌ها سپردن غزه به دست عشایر منطقه است که در چارچوب مدیریت بلوکی مورد توجه قرار گرفته؛ اما هوشیاری سران قبایل و آگاهی مردم غزه در روزهای گذشته این طرح خطرناک و تفرقه‌انداز را با بن‌بست مواجه کرد؛ چنان‌که سران قبایل اعلام کردند هیچ طرحی را خارج از چارچوب فکری مقاومت و مردم غزه نخواهند پذیرفت.

سرنوشت غزه در میدان و به دست مردم مشخص می‌شود
وی با بیان اینکه آنچه در نهایت سرنوشت غزه و مردم فلسطین را مشخص خواهد کرد بی‌تردید نه طرح‌هایی از این دست، که مقاومت مردمی و شرایط میدان خواهد بود، تأکید کرد: به‌طورقطع مطرح کردن طرح سپردن اداره غزه به سران قبایل و عشایر، علاوه بر تلاش برای از بین بردن حکمرانی حماس در غزه از طریق بازگرداندن نفوذ قبایل و خانواده‌ها در نوار غزه، با هدف ایجاد ناامنی و درگیری‌های خانوادگی که احتمالاً منجر به آشوب و درگیری در داخل جامعه فلسطین می‌شود، صورت می‌گیرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که طرح چنین گزینه‌هایی می‌تواند به این معنا باشد که رژیم اشغالگر می‌خواهد دوباره انجمن‌های روستاها را که در سال ۱۹۷۸ شکست خورد، بازسازی کند، تصریح کرد: آنچه مسلم است مقاومت تنها ضامن برای مردم فلسطین به عنوان یک ملت است و تمام تلاش‌ها برای برهم زدن امنیت و ثبات در نوار غزه محکوم به شکست خواهد بود. متوسل شدن اسرائیل به این گزینه نشان‌دهنده بحران و تمایل نداشتن این رژیم به وجود حکومت‌هایی همچون حماس در فلسطین است، چرا که اسرائیل در تحقق اهداف خود درباره سرنگونی حماس شکست خورده است.

دلیل هراس اشغالگران از ادامه حضور حماس در غزه
صدرالحسینی درباره دلایل مخالفت رژیم صهیونیستی با ادامه حضور حماس در غزه اظهار کرد: بی‌تردید رژیم اشغالگر قدس به تقویت یک نهاد فلسطینی که غزه و کرانه باختری را به هم وصل کند، تمایلی ندارد، به همین دلیل با وجود تشکیلاتی همچون حماس مخالف بوده و درصدد جایگزین کردن آن با گروه‌های سازشکار، ایجاد دو دولت یا سپردن مسئولیت به اقوام و قبایلی است که قطعاً نماینده کل مردم فلسطین نیستند و به دلیل اختلافاتی که با هم دارند قابلیت متحد کردن مردم و ملت‌سازی را ندارند. بدیهی است مقاومت قهرمانانه پنج ماهه مردم فلسطین در غزه در برابر تجاوزات و دادن بیش از ۳۱هزار شهید در این راه هرگز چنین طرح‌هایی را برنمی‌تابد و مردمی که با تمام سختی‌ها و گرسنگی‌ها به مقاومت در برابر ارتش اسرائیل ادامه می‌دهند نیز هرگز با این قبیل دسیسه‌ها همراهی نخواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.