۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 972024

دِینمان را به امام رضا(ع) ادا کنیم

حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه

زیارت وظیفه‌ای است که حظ و بهره‌اش را خودمان می‌بریم، باید قدردان این نعمت یعنی ثواب پرشمار زیارت امام رضا(ع) باشیم و تلاش کنیم از دور و نزدیک بر تعداد و دفعات این زیارت بیفزاییم.

شیعه با امام خود دو نوع برخورد می‌تواند داشته باشد؛ یکی اینکه همیشه از امام‌خواهان باشد یا اینکه برای امام(ع) قدم بردارد؛ درست این است که انسان از امام معصوم(ع) انرژی، رشد و تکامل بگیرد؛ چون امام در عالم هستی قدرت دارد، چنان‌که حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) به عنوان امام در عالم صاحب اثر هستند و در آن مدیریت می‌کنند.

گاهی مدرک تحصیلی بدست می‌آوریم، گاهی سلامتی‌مان را بازمی‌یابیم و یا پیشرفت می‌کنیم و می‌گوییم این‌ها همه از عنایات خدا و به برکت دین است، حال باید ببینیم چقدر از آنچه به ما اعطا شده را در راه کسی که به ما این عطایا را ارزانی داشته، هزینه می‌کنیم!

همه ما نسبت به امام عهد و پیمان و  نسبت به اهل بیت(ع) وظیفه داریم، پذیرش امامت یعنی حرکت در مسیر امام و اطاعت از او، برای اطاعت و مطیع شدن باید به سمت امام حرکت کنیم و به سوی او گام برداریم؛ برای این گام برداشتن باید امام را شناخت، لازمه اطاعت، محبت و لازمه محبت، شناخت است، اگر اطاعت جامعه از امام کم است، برای آن است که عشق به امام در آن کم است و دلیل این کمی عشق و محبت، قلت شناخت است.

اگر بخواهیم عهد خود را نسبت به ائمه(ع) وفا کنیم خود امام رضا(ع) می‌فرمایند: عهد تام و کامل، زیارت قبر امام(ع) است؛ یعنی زیارت گامی به سوی معرفت، محبت و اطاعت است، به عبارت دیگر، در زیارت امام هر سه محور پیوند با امام معصوم رخ می‌دهد، در زیارت انسان با همه وجود به سمت امام حرکت می‌کند و اساساً مفهوم زیارت یعنی از همه رویگردان شدن و فقط به امام توجه کردن.

در زیارت با همه وجود به امام توجه کرده و از همه جدا می‌شویم و ملجأ و پناهمان را امام قرار می‌دهیم؛ چون می‌دانیم راه قرب و پیوند با خدا مسیر امامت و ولایت است؛ برای همین زیارت بستر رشد و تغییر و از بهترین راهکارهای جلب عنایت و توجه امام، است.

در زیارت به تعبیری به هر آنچه نیاز داریم، می‌رسیم، در زیارت ما به سمت امام حرکت و زمینه را برای توجه و عنایت آن حضرت(ع) فراهم می‌کنیم؛ بنابراین پیوندی کاملاً دوسویه برقرار می‌شود ... در این میان پرثواب‌ترین اعمال زیارت امام رئوف(ع) است که به تعبیر امام جواد(ع) ثواب هزار هزار حج را دارد!

در بین ائمه(ع) والاترین ثواب برای زیارت امام رضا(ع) بیان و تصریح شده: در محشر پس از مقام اهل بیت(ع)، مقام زائران قرار دارد و والاترین و بهترین مقام برای زائران امام رئوف(ع) است.

ما تشیع و ولایتمداری خود را مدیون حرکت امام رضا(ع) و هجرت ایشان هستیم، هجرت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) عامل حفظ کیان شیعه بود؛ چون سبب ورود اسلام حقیقی و واقعی به ایران شد. ادای این دین به زیارت قبر حضرت(ع) است که باز هم آثار آن به خود ما باز می‌گردد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.