کارشناس حوزه سیاست‌گذاری انرژی: به‌جای تخصیص سهمیه‌های اضافی بنزین ارزان به خودروها، رویکرد مؤثرتر ارائه سهمیه مصرف سوخت CNG برای آنهاست. این استراتژی از ظرفیت زیرساخت موجود 17 میلیون مترمکعبی برای مصرف سوخت CNG در کشور بهره می برد.

ارائه سهمیه مصرف سوخت CNG به جای تخصیص سهمیه‌های اضافی بنزین ارزان

سیدعلی مرتضوی کارشناس حوزه سیاست‌گذاری انرژی در رابطه با وضعیت بد ناترازی بنزین گفت: موضوع ناترازی بنزین در ایران چالش مهمی است که از دیگر مشکلات ناترازی انرژی مانند مشکلات مربوط به برق و گاز پیشی می گیرد. برخلاف ناترازی متناوب برق و گاز، کمبود بنزین یک نگرانی مداوم و در طول سال است که منجر به خطرات امنیتی می شود. از آنجایی که پیش بینی می شود ایران در سال آینده میلیاردها دلار بنزین وارد کند، یافتن راه حل های موثر برای این موضوع برای حفظ منابع ارزی و تضمین مدیریت کارآمد بخش انرژی کشور بسیار مهم است.

وی ادامه داد: خودروسازان ایرانی به عنوان راه حلی کلیدی برای ناترازی بنزین، باید بر تولید خودروهای دوگانه سوز تمرکز کنند. با تجهیز خودروهای صنعت حمل و نقل مانند تاکسی، تاکسی اینترنتی و وانت به قابلیت استفاده از بنزین و گاز طبیعی فشرده (CNG) به عنوان سوخت، می توان گام بزرگی در جهت رفع کمبود بنزین برداشت.

لزوم استفاده از خودروهای دوگانه سوز برای حمل و نقل شهری

وی گفت: به‌جای تخصیص سهمیه‌های اضافی بنزین ارزان به خودروها، رویکرد مؤثرتر ارائه سهمیه مصرف سوخت CNG برای آنهاست. این استراتژی از ظرفیت زیرساخت موجود 17 میلیون مترمکعبی برای مصرف سوخت CNG در کشور بهره می برد. خودروسازان باید در تولید و عرضه خودروهای دوگانه سوز به بازار، با یارانه ها و مشوق هایی برای تشویق به پذیرش آنها، پیشتاز باشند.

وی افزود: تاکید بر استفاده از خودروهای دوگانه سوز برای حمل و نقل شهری به ویژه در کلان شهرهایی مانند تهران می تواند وابستگی به بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و در صورت استفاده کامل، نیاز به واردات بنزین را از بین ببرد. این در حالی است که با وجود مصوبه شورای عالی انرژی، عملکرد خودروسازان در تولید خودروهای دوگانه سوز ناامیدکننده بوده و کمتر از یک درصد از تولید آنها سهمیه لازم را دارد. این نشان می دهد که در حالی که راه حل شناخته شده است، اجرای آن کوتاهی کرده است.

راهکارهای مربوط به حل معضل ناترازی بنزین در سال 1403

مرتضوی در رابطه با دیگر راهکارهای مربوط به حل معضل ناترازی بنزین در 1403 گفت: توسعه سبد سوخت خودروهای سواری کشور بسیار مهم است. افزایش سهم مصرف CNG و برق به عنوان سوخت جایگزین برای خودروهای سواری می تواند به کاهش تقاضا برای بنزین کمک کند. این امر مستلزم سرمایه گذاری در زیرساخت های لازم و تشویق مصرف کنندگان به استفاده از وسایل نقلیه ای است که بتوانند از این سوخت های جایگزین به طور موثر استفاده کنند. رویکرد دیگر، بررسی تبدیل خودروهای بنزینی موجود به مدل‌های دوگانه سوز است که به آنها اجازه می‌دهد با CNG یا سیستم‌های هیبریدی کار کنند. این نه تنها وابستگی به بنزین را کاهش می دهد، بلکه فرصتی را برای انتقال تدریجی به منابع انرژی پاک تر و پایدارتر فراهم می کند.

وی ادامه داد: برای رسیدگی بیشتر به ناترازی بنزین، تولید خودروهای الکتریکی باید تسهیل شود. این امر شامل کاهش هزینه واردات خودروهای برقی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی در تولید خودروهای برقی است. با ترویج پذیرش خودروهای الکتریکی، ایران می تواند وابستگی خود به بنزین را برای حمل و نقل به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

تسهیل تولید خودروهای الکتریکی در کشور باید دنبال شود

مرتضوی کارشناس حوزه سیاست‌گذاری انرژی اظهار کرد: موضوع ناترازی بنزین در ایران راه حل های جامع و راهبردی می طلبد. در حالی که تولید خودروهای دوگانه سوز نویدبخش است، اقدامات دیگری مانند تنوع بخشیدن به سبد سوخت، سوخت دوگانه خودروهای موجود، توسعه ناوگان حمل و نقل شهری و تسهیل تولید خودروهای الکتریکی نیز باید دنبال شود.

وی افزود: با اجرای این راهکارها، ایران می تواند وابستگی خود به بنزین را به طور موثر کاهش دهد، امنیت انرژی را افزایش دهد و از منابع خود به نحو احسن استفاده کند. محور کلیدی و اصلی در زمینه حل معضل ناترازی بنزین علاوه بر بحث اصلاح قیمت، بر تمرکز سیاست‌گذاران بر استفاده از سوخت جایگزین نهفته است که چه از طریق تولید خودروهای دوگانه سوز و چه از طریق CNG سوز شدن کلیه خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل امکان‌پذیر است و به این ترتیب واردات بنزین به طور کلی قطع خواهد شد و از ظرفیت موجود و مازاد کشور در زمینه استفاده از سوخت جایگزین CNG بهره خواهیم برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.